مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران خبر داد رفع آلایندگی چهار کانون تولید بوی نامطبوع در راه فرودگاه امام، برخورد جدی با واحدهای متخلف

باغ من: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه با حمایت های مالی سازمان برنامه و بودجه از پروژه های محیط زیستی، رفع بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام رو به پیشرفت است، اظهار داشت: بهانه ای برای وجود فاضلاب خام تصفیه نشده از شهرستان های اسلامشهر، واوان و بهارستان در راه فرودگاه امام وجود ندارد.

کیومرث کلانتری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه ۲۸ کانون آلاینده که سبب تولید بوی نامطبوع در محور فرودگاه امام واقع در اتوبان تهران- قم می شدند، شناسایی شده اند، اظهار نمود: این کانون ها واحدهایی مانند کشتارگاه، دامداری، واحدهای پسماندسوز غیرمجاز، سایت زباله آرادکوه و پسماندهای شهری هستند همینطور رودخانه سالور به علت نداشتن آب و پر شدن از پساب بوی نامطبوعی بوجود می آورد و پسماندهای آرادکوه هم هنگامی که جهت باد عوض می گردد در تولید بو اثرگذار هستند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون از ۲۸ کانون آلاینده، چهار کانون به صورت کامل رفع آلایندگی کرده اند، خاطرنشان کرد: تعدادی دیگر از واحدها به سمت تولید زیرساخت های کنترلی مانند تصفیه خانه و تجهیزات کاهش آلایندگی رفته اند و برخی پیشرفت ۸۰ تا ۹۰ درصدی در این زمینه داشته اند. چند واحد آلاینده دیگر هم در مرحله افتتاح تصفیه خانه هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: بر مبنای برنامه زمان بندی ما موظف هستیم که کلیه کانون های آلاینده شناسایی شده را متقاعد به ایجاد زیرساخت های کنترل آلایندگی نماییم. بخشی از این آلایندگی ها ناشی از فاضلاب های تصفیه نشده در منطقه و بخش دیگر ناشی از پسماندهای آرادکوه است.

کلانتری با اشاره به اینکه با دستگاه های مربوطه برای رفع آلایندگی اتمام حجت شده است، اظهار داشت: خوشبختانه با حمایت های مالی سازمان برنامه و بودجه از پروژه های محیط زیستی و اولویت دادن به آن ها، رفع بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام رو به پیشرفت است. مدیران و تصمیم گیران استانی عزمشان را برای آخر دادن به این بوی نامطبوع در منطقه جزم کرده اند.

وی در ادامه تصریح کرد: با بخش ها و واحدهایی که به دستورات محیط زیستی تمکین نکنند و فعالیت آلاینده خویش را ادامه دهند، برخورد قضایی و قانونی خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در جهت اقدامات انجام شده برای کنترل بو در منطقه، تصفیه خانه گاوداری چند هزار راسی به راه افتاده است، خاطرنشان کرد: تصفیه خانه فاضلاب کارخانه میهن هم حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تصفیه خانه پاندا میهن هم افتتاح شده است.

کلانتری با اشاره به اینکه بوی ناطبوع در راه فرودگاه امام یک شبه به وجود نیامده و بر مبنای روند نادرست چندین ساله بوده است، اظهار نمود: دامداری های منتقل شده از تهران در مجتمع دام گستر فشافویه متمرکز شده اند و باید به سرعت تصفیه خانه فاضلاب را راه اندازی و پساب ها و پسماندهای خویش را مدیریت کنند.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی و امور آب و فاضلاب همکاری خوبی در این راستا با ما دارند. وصل فاضلاب های شهرستان اسلامشهر، واوان و بهارستان به سیستم تصفیه خانه شهری باید با جدیت و سرعت بیشتری پیگیر شود. هم اکنون تنها نیم مدول تصفیه خانه افتتاح شده در اسلامشهر وجود دارد که باتوجه به حجم پساب ها جوابگو نیست.

کلانتری در انتها با اشاره به اینکه در این زمینه مشکلات اعتباری وجود داشت، اظهار داشت: خوشبختانه بودجه لازم از سازمان برنامه و بودجه تامین شده است و دیگر بهانه ای به جهت اینکه در آن منطقه فاضلاب خام تصفیه نشده داشته باشیم، وجود ندارد.

برچسب ها:, ,