رئیس سازمان محیط زیست: تنها ۹ مورد از ۲۶۳ طرح توسعه را رد کردیم

باغ من: رئیس سازمان محیط زیست اعلام نمود این سازمان طی مهلت ۶ ماهه ای از جانب رییس جمهوری از میان ۲۶۳ طرح توسعه که از سال های قبل معطل محیط زیست بوده اند تنها ۹ طرح را مردود اعلام نموده است.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار ضمن تبریک این روز اظهار داشت: امیدوارم که شما خبرنگاران همیشه با تلاش و شفافیتی که تولید می کنید جامعه اطلاعات درستی را داشته باشد تا بتواند قضاوت درستی در مورد مسائل کشور در اختیار داشته باشد.
عیسی کلانتری ضمن تسلیت به مناسبت شهادت محیط بان علی خواجویی اضافه کرد: همین جا از نمایندگان مجلس می خواهم لایحه ای که اکنون بیش از یک سال است در کمیسیون های مجلس در حال رفت و آمد است برای محیط بانانی که واقعاً جان بر کف هستند و واقعاً هیچ حمایتی نمی شوند هرچه سریع تر تصویب کنند تا اینجا بر کفان بتوانند با خیال راحت تری از سوی مردم ایران از محیط زیستشان دفاع کنند.
وی تاکید کرد: یک سال از شروع به کار دولت دوازدهم گذشته است و زمانی که ما به سازمان آمدیم کشور مشکلات عمده ای در بخش توسعه داشت و تمام دستگاه هایی که نمی توانستند وظایف خودشان را انجام دهند بهانه محیط زیست می آوردند.
معاون رئیس جمهور افزود: با تلاش همه سازمان در تهران و استان ها و دستور مؤکد رئیس جمهور در خصوص مهلت ۶ ماهه برای تعیین تکلیف طرح هایی که معطل محیط زیست بودند، طی یک سال قبل از ۲۶۳ طرحی که مطرح بود تنها حدود ۹ مورد را مردود اعلام کردیم و چیزی حدود ۸۰ مورد به دستگاه ذی ربط مشروط اعلام گردید.
کلانتری با اشاره به اینکه این طرح ها ۱۷۰ هزار نفر اشتغال بوجود می آورد اظهار داشت: خواهش من از دستگاه های اجرایی این است که هر چه سریعتر این طرح ها را اجرا کنند. قبلا تمرکزی را در سازمان شاهد بودیم که برای ابتدایی ترین تصمیمات اقصی نقاط کشور باید تهران نظر می داد اما این مشکل را رفع کردیم و ۹۵ درصد اختیارات رییس سازمان را به مدیران کل استان ها واگذار کردیم.
وی افزود: خود مردم نسبت به محیط زیست حساست نشان می دهند و خودشان کمک می کنند. البته افراد خلافکار و قانون شکنی مثل شکارچیان روز گذشته که محیط بان ما را شهید کردند داریم اما در خیلی از زیستگاه ها و اطراف پارک های ملی انصافا روستاها پا به پای محیط بانان از حیات وحش حراست کرده اند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: طی بازدیدی که از هورالعظیم داشتیم و با اجازه مرزبانی از مرز عبور کردیم دیدیم که عمده مشکل در ۱۰ -۱۵ کیلومتری مرز ایران است و این طرف هیچ مشکلی نداریم اما طرف عراق هیچ آبی نیست و از کل هور در عراق یک نوار هفت هشت کیلومتری در نزدیک مرز ایران همیشه آتش می گیرد.
کلانتری تاکید کرد: اینکه نمی گردد یک هور با آن عظمت تنها در نزدیکی مرز ایران آتش بگیرد. این مورد سبب شد مرزبانان ما به عمدی بودن آتش سوزی هم تردیدهایی داشته باشند. با وزیر محیط زیست عراق گفتگو کردیم و قول همکاری دادند.
وی افزود: باید در سیاست هایمان تجدید نظر نماییم ببینیم واقعاً در جایی مثل سیستان اولویت با کشاورزی است یا حفظ محیط زیست؟ باید گرد و غبار مدیریت شود یا اندکی محصولات کشاورزی تولید شود؟
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در مورد پسماندها که یکی از اولویت های دولت بود مجلس دست ما را بست. دولت پیش بینی کرده بود ۱.۳ میلیارد دلار از محل صندوق بخصوص در استان های شمالی کشور سرمایه گذاری شود اما مجلس به هر دلیلی اجازه چنین استفاده ای از صندوق را به دولت نداد و در این زمینه خاص با مشکلات فراوان بخصوص در استان های شمالی کشور رو به رو هستیم. رودخانه ها آلوده است جنگل ها آلوده است و جای مناسبی برای دفن پسماند وجود ندارد و امیدوارم امسال در بودجه پیشنهادی مشکل سال قبل برطرف شود.
کلانتری ضمن بیان این که سیاست اصلی ما عدم تمرکز است تاکید کرد: مشکلاتی در خود سازمان داشتیم. سازمان بسیار متمرکز که ابتدایی ترین تصمیمات در اقصی نقاط کشور منوط به تأیید تهران بود. تمرکزی که حتی در دستگاه های نظامی هم وجود نداشت. این معضل را حل کردیم و بیش از ۹۵ درصد اختیارات رئیس سازمان را الان مدیران کل استان ها دارند و هیچ نیازی به رجوع به تهران ندارند مگر در موارد حساس و طرح های خیلی بزرگ ملی که میاز به هماهنگی با تهران باشد.
وی افزود: مجلس طرح های ارزیابی را در برنامه ششم به ما ۶۰ روز وقت داده است. شرط ما این بوده که حداکثر ظرف ۴۵ روز باید به ما پاسخ بدهند در حالیکه این قبلاً سال های سال طول می کشید و الان ۹۰ درصد طرح ها در ۴۵ روز پاسخ داده شده است. دستگاه های اجرایی دیگر این بهانه که محیط زیست مانع ماست ندارند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: یکی از مسائل جدی ما که سال گذشته هم خیلی از خبرنگاران ایراد گرفتند از بین رفتن تالاب های کشور یعنی آب است. متأسفانه تالاب های ما حال و روز خوشی ندارند چون که اصلاً آبی در دست ما نیست. بعضی تالاب ها مثل شایگان و هورالعظیم را می گردد کمک کرد و احیا کرد و خیلی از تالاب های ما در انتهای حوضه های آبریز هستند و به علت خشکسالی و تغییر اقلیم، برداشت بیش از اندازه آب توسط بخش کشاورزی و عدم توجه در گذشته به حقابه ها خیلی از تالاب های امروز یا خشک شده اند یا در مرحله خشک شدن هستند.
کلانتری تاکید کرد: الان واقعاً در این زمینه احیای تالاب ها هم نیاز به صرفه جویی در مصرف آب داریم هم نیاز به همت وزارت نیرو داریم و اولویت سهم آب زیست محیطی را به موازات آب شرب یعنی جلوتر از صنعت و کشاورزی قائل می شویم. چون که ضرر و زیانش را همه مردم و دولتمردان می بینند. وقتی یک تالاب منصوری در جنوب شرق اهواز بخواهد احیا شود سال قبل و امسال صدها میلیارد تومان دولت مجبور شده پول خرج کند. یعنی تالاب هایی که در گذشته به آسانی از دست دادیم الان باید با سرمایه گذاری های متناوب احیا نماییم.
وی افزود: در هیچ یک از طراحی های بهره برداری از منابع آب کشور سهمیه زیست محیطی قائل نبودند. اگر جایی سیلی می آمد یا آبی اضافه می بود به تالاب می رفت.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در همین خوزستانی که امروز واقعاً مشکل آب دارند و البته الحمد لله آب شربشان تأمین شد ولی هنوز مشکلات زیست محیطی شان سر جای خود باقی است. امسال برای مهار ریزگردهای داخلی در استان خوزستان ۳۵۰ میلیارد تومان بودجه گذاشته ایم که این بخش خیلی کمی از ریزگردها را مهار خواهد نمود.
کلانتری تاکید کرد: وقتی اهمیتی به محیط زیست نمی دهیم و مشکلاتش را مجسم می نماییم و با آن رو به رو می شویم ده ها برابر سودی که قبلاً برده ایم باید هزینه بکنیم.
وی افزود: در خوزستان حقابه زیست محیطی آنچه ما تعریف می نماییم حدود ۶ میلیارد است اما آنچه وزارت نیرو می گوید ۴.۵ میلیارد متر مکعب است. اگر این نباشد چندین برابر تولیدات کشاورزی استان باید هزینه نماییم تا خسارت ها برطرف بشود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: باید واقعاً در جهت یک استراتژی حرکت نماییم و استراتژی سازمان محیط زیست توسعه پایدار می باشد. هر چیزی در جای خودش خوب است. به اصطلاح می گویند زعفران در مزرعه گندم علف هرز است.
کلانتری تاکید کرد: نیروی انسانی متخصص را باید تقویت نماییم و کمبودهایمان را از بخش های دیگر مثل دانشگاه ها و بخض خصوصی تأمین می نماییم.