تشریح تهدیدها و فرصت های سازمان حفاظت محیط زیست در هفته دولت

باغ من: کریم شافعی، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت هفته دولت تهدید ها و فرصت های سازمان حفاظت محیط زیست را شرح داد.

به گزارش باغ من به نقل از مهر کریم شافعی در مورد تهدید ها و فرصت های سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: امروز حال محیط زیست کشور خیلی خوب نیست، تهدید های مهم و تاثیر گذاری حیات مردم، جنگل و آب را تهدید می کند.
وی افزود: محیط زیست سازمانی است متولی حفاظت از منابع طبیعی، گونه های جانوری و گیاهی، حفاظت از دریاها، سرزمین ایران و هر آنچه به زیست مردم اعم از گیاهان، آب و هوا ارتباط دارد. محیط زیست دستگاه نظارتی است و راهکار برای دستگاه های تصمیم گیر مثل مجلس، دولت عرضه می کند و دستگاه های مجری ملزم به رعایت آنها هستند.
شافعی با اشاره به اولویت های زیست محیطی دولت دکتر روحانی، اظهار داشت: چهار اولویت مدیریت آب، پسماند، پساب و پدیده گرد و غبار در دستور کار دولت قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه کشور ایران کشور کم آبی است، اظهار داشت: اگر مردم و دولت آب را درست مصرف نکنند، آینده خوبی نداریم.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه روزانه ۵۰ هزار تن روزانه زباله در کشور تولید می شود، اظهار داشت: اگر زباله درست دفع و تفکیک نشود برای مردم و محیط زیست مشکلات زیادی تولید می گردد.
وی در ادامه به مبحث پساب اشاره نمود و اظهار داشت: در فرآیند پس از تصفیه، آب تصفیه شده وارد چرخه مجدد می گردد و ۷۰ درصد آب مصرفی مردم قابل استفاده مجدد است.
شافعی، اصلی ترین علت بروز پدیده گرد و غبار را خشک شدن طبیعت، از بین رفتن مراتع و کم آبی برشمرد و اظهار داشت: سطح زیادی از از سرزمین ایران و کشور های همسایه خشک شده و باد خاک را بلند می کند و منجر به بروز پدیده گرد و غبار می گردد و زندگی برای مردم تنگ می کند.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست پدیده گرد و غبار را از دیگر تهدیدهای سازمان محیط زیست برشمرد و اظهار داشت: حل معضل گرد و غبار از الویت های مهم دولت می باشد و امسال در قانون بودجه ۱۵۰ میلیون دلار برای مدیریت گرد و غبار خوزستان اختصاص یافته است که امیدواریم مشکلات مردم خوزستان حل شود.
به گفته شافعی، سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه اجرا وارد نمی گردد و یک دستگاه سیاستگذار و ناظر است و بر تکالیفی که قانون گذار برای دستگاه های گذاشته است، نظارت می کند.
وی با اشاره به اینکه ۹۵ در صد از آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف می گردد و ۵ در صد باقی مانده در صنعت و شرب استفاده می شود، تصریح کرد: وزارت جهاد و وزارت نیرو مدیریت مصرف آب را باید به عهده بگیرند و به مردم راهکار بدهند. کشور های خشک تر از ایران وضع بهتری در زمینه منابع آبی دارند.
شافعی اضافه کرد: از۱۰۰ درصد آبی که در اختیار بخش کشاورزی قرار می گیرد، ۶۰ در صد آن به نحوی از دسترس خارج می گردد.
وی با اشاره به بعضی از سیاست های خود کفایی در کشور، تصریح کرد: برای رسیدن به خودکفایی بخش اعظم ذخایر آب های زیزمینی استفاده شد و منابع پشتوانه آبی کشور هم به آخر رسیده است. در بعضی از مناطق کشور گودال های عمیق بوجود آمده است وخاک نشست کرده است دلیل آن تخلیه سفره های آب های زیر زمینی است، اگرکشاورزان، مردم، دولت و صنعت آب را درست و بهینه مصرف کنند و از اسراف آن جلوگیری نمایند از این بحران کم آبی عبور خواهیم کرد.
شافعی، با تاکید بر اینکه صنایع آب مثل صنعت فولاد نباید در مناطق کم آب مستقر شود، اظهار داشت: سازمان محیط زیست با استقرار صنایع آب بر درخارج از مرز دریاها موافقت نمی کند، صنایعی مانند فولاد و پتروشیمی باید در مکان هایی که آب هست، مستقر شوند.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست، مدیریت پسماند بخصوص در استان های شمالی را یکی دیگر از تهدیدهای محیط زیست عنوان نمود و اظهار داشت: پسماندها باید در مراحل تولید، تفکیک، حمل و فرآیند بعد از حمل و دفع مدیریت شوند.
شافعی، در حوزه تولید پسماند از مردم درخواست نمود که زباله کمتری تولید کنند و اظهار داشت: در حوزه تفکیک از مبدا مردم، صنایع و صاحبان تولید باید از همان مبدا زباله خشک، تر و خطرناک مجزا کنند.
وی افزود: عمده آلودگی مربوط به زباله های تر است و اگر در مبدا تفکیک صورت گیرد، خیلی از مشکلات برطرف می گردد. اگر زباله تر و خشک با هم مخلوط شوند و در طبیعت رها سازی و دفن شوند، هزاران سال طول می کشد پلاستیک تجزیه وجذب شود.
به گفته معاون سازمان حفاظت محیط زیست، کشور در فرآیند مدیریت پسماند موفق نبوده است و انتظارات محیط زیست برآورده نشده است. شهرداری برای جمع آوری زباله اقدام های ارزشمندی داشته است ولی سازمان محیط زیست از نوع دپو و فرآیند دفن پسماند به صورت کامل راضی نیست.
وی خاطرنشان کرد: به پیشنهاد دولت به مجلس اعتبار ۱.۵ میلیلارد دلاری از صندق ارزی برای مدیریت پسماند اختصاص پیدا کند و وزارت کشور با احداث نیروگاه و کارخانه در چارچوب بهره برداری سرمایه گذاری کند و پسماند را در راه مدیریت صحیح هدایت کند.
شافعی افزود: این مبلغ اعتباری از جانب مجلس شورای اسلامی اختصاص پیدا نکرد و امیدواریم تا سال آینده مجلس بودجه قابل قبولی برای مدیریت پسماند اختصاص دهد.
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه دولت در راه مدیریت پساب سرمایه گزاری نموده است ولی به نقطه مطلوب نرسیده است، گفت از سال ۱۳۶۷ بحث طراحی و اجرای شبکه فاضلاب در کشور شروع شد و این شبکه ها پیشرفت فیزیکی خوبی داشته است و در خیلی از استان های کشور تصفیه خانه های خوبی زده شده است.
وی اضافه کرد: برنامه دولت و مجلس در حوزه مدیریت پساب نسبتاً خوب بوده است، وقتی فاضلاب تصفیه می گردد آب قابل قبولی جهت استفاده است و متاسفانه با وجود سرمایه گذاری این آب در طبیعت رها سازی می گردد و با فاضلاب مخلوط می شود، در واقع کاری انجام نشده است.
شافعی تصریح کرد: کارشناسان می گویند، مخلوط شدن آب تصفیه شده با فاضلاب سبب رقیق سازی فاضلاب می گردد. ولی سازمان حفاظت محیط زیست برای مدیریت پساب نگرانی دارد و وزارت نیرو باید برنامه برای مدیریت پساب داشته باشددر فرآیند بعد از تصفیه روان آب ها در شبکه فاضلاب هدایت نمی گردد.
وی افزود: بعنوان نمونه در کانال سرخه حصار، باران های کوهستانی با فاضلاب صنایع و پادگان به مخلوط می گردد. ۲۲۰ میلیون متر مکعب فاضلاب به آب همراه سموم، کودهای حیوانات در جنوب ری رها سازی می گردد و سازمان حفاظت محیط زیست نگران هستیم.
شافعی تصریح کرد: باید شهرداری، وزارت نیرو، محیط زیست و دست اندرکاران مربوط مدیریت فاضلاب هایی که حکم روان اب را دارند و تصفیه نمی شوند، مدیریت کنند.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست، یکی از اولویت های سازمان محیط زیست آلودگی هوای کلان شهر ها وپدیده گرد و غبار است، عنوان نمود و اظهار داشت: مرطوب نبودن زمین سبب می شود، گیاهان رشد نکنند و نابودی درختان، باغات و طبیعت خشک منجر به بروز گرد و غبار می گردد.
پدیده گرد و غبار منشاء داخلی و خارجی دارد، وزارت امور خارجه مسئول رایزنی ها برای حل مشکلات گرد و غبار با منشاء خارجی است که تا کنون به علت مشکلات کشور عراق و عربستان نتایج قابل قبولی نداشته است.
وی افزود: دولت برای حل و مدیریت معضل گرد و غبار با منشاء داخلی، نقاط بحرانی در کشور را اولویت قرار داده است. خوزستان یکی از این نقاط بحرانی است و سال قبل سال بدی برای مردم خوزستان بود.
شافعی اضافه کرد: سیستان هم نقطه بحرانی دیگر در کشور است که مردم هم به شدت تحت فشار هستند. دولت اعتباری امسال پیش بینی نمود و مجلس همکاری کرد۱۵۰ میلیون دلاربرای مدیریت گرد و غبار اختصاص یافته است. ۵۰ میلیون دلار برای ساماندهی شبکه های برق خوزستان اختصاص یافت که سال قبل مشکلات زیادی مردم خوزستان داشتند. مجلس شورای اسلامی منابع اعتباری برای طرح آبخیز داری پیش بینی شده است.
وی با تاکید بر اینکه مدیریت و حل پدیده گرد و غبار در مدت زمان کوتاه غیر امکان دارد، اظهار داشت: مالچ پاشی همه جا جواب نمی دهد، باید به دنبال کنترل آب، کاشت درختان، نهال ها و گونه های سازگار با کم آبی باشند.
شافعی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در حدود ۲۰ استان کشور، نقاط بحرانی و گرد و غبارخیز را شناسایی و برای آن برنامه و راهکار داده است که امیدواریم در طول سالهای آینده بتوان پدیده گرد و غبار را مدیریت نماییم.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه محیط زیست مال هم ملت ایران است و سازمان حفاظت محیط زیست هم به دنبال حفظ حقوق ملت ایران است، اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست با تشکیلات عریض و طویل نیست، یک دستگاه ستادی به حساب می آید و اجرایی تلقی نمی گردد.
وی افزود: همه مردم ایران باید برای حفظ محیط زیست تلاش کنند، این سرزمین مال همه ملت ایران است، هم مردم فارغ از دین، قوم و مذهب باید دست به دست هم بدهند.
به گفته شافعی، محیط زیست برای زیستن مردم است بدون اراده مردم محیط زیست قابل اصلاح نیست.
وی با اشاره به اینکه مردم را برای حفظ محیط زیست به کمک می طلبیم، اظهار داشت: از مردم می خواهیم در طبیعت زباله نریزند، حیوانات را شکار نکنند، حیوانات جز ذخایر این مملکت هستند. مردم در پاسداری از منابع طبیعی، آب، جنگل و حیوانات با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری کنند تا وضع ما بدتر نشود.