استاندار فارس: احیای تالاب های فارس نیازمند حمایت ملی است

باغ من: استاندار فارس با اشاره به اینکه شرایط تالاب های این استان از دریاچه ارومیه به مراتب دشوارتر است، اظهار داشت: برای احیای تالابها در فارس که دچار شرایط نگران کننده است؛ نیازمند حمایت های ملی هستیم.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، اسماعیل تبادار دوشنبه ۱۹ شهریور در جلسه شورای اداری شهرستان استهبان که با حضور رییس مجلس شورای اسلامی برگزار شد؛ خواهان کمک و حمایت های لازم برای عبور فارس از تنگنا و بحران آب شد.
تبادار با اشاره به اینکه خشکی تالاب های استان شرایطی بسیار نگران کننده تر از دریاچه ارومیه بوجود آورده است، از رئیس مجلس شورای اسلامی خواست با نگاه هوشمندانه ای که به وضعیت کلان کشور دارند، کمک های لازم را برای گذر فارس از این بحران در نظر داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه اقتصاد کشاورزی باید با مدیریت منابع آب در استان فارس حفظ شود، آینده انجیرستان استهبان بعنوان بزرگترین انجیرستان دیم جهان و همینطور سایر محصولات کشاورزی در این منطقه را در گرو احیای تالاب بختگان دانست.
استاندار فارس همینطور از تلاش دانشگاه شیراز برای آماده کردن طرح جامع احیای تالاب های استان به دستور رئیس سازمان محیط زیست کشور اطلاع داد و تصریح کرد: بهبود برخی زیر ساخت ها و اجرایی شدن برنامه های کلان مدیریتی در سطح استانی و کشوری به احیای این تالاب ها می انجامد.
تبادار با اشاره به اینکه تا کنون تلاش های زیادی در جهت مدیریت منابع آب بخصوص در بخش کشاورزی استان انجام شده است، عنوان کرد: کاشت برنج در استان فارس از ۴۸ هزار هکتار به ۱۶ هزار هکتار کاهش داده شده است؛ همینطور ۱۵ هزار تن کاشت کلزا و گلرنگ به ۳۰ هزار تن افزایش داده شده و توسعه کشت گلخانه ای و استفاده از روش های نوین آبیاری با جدیت در دستور کار قرار گرفته است.
تبادار با اشاره به وجود ۲۴ هزار هکتار انجیرستان دیم در شهرستان استهبان که در جهان نمونه است، آن را ظرفیتی ویژه برشمرد و اظهار داشت: منحصر به فرد بودن انجیرستان استهبان برای ما این تکلیف را بوجود می آورد که چگونه از چنین ظرفیتی بهره وری داشته ایم.
وی با اشاره به اهمیت رفع موانع تولید در تولید اشتغال و حفظ ظرفیت های شغلی موجود، بیان کرد: از سال ۹۴ کارگروه رفع موانع تولید با برگزاری ۲۲۳ جلسه یکی از فعال ترین کارگرو های استان بوده که مشکلات بیش از هزار و ۳۱۰ واحد تولیدی در این جلسات بررسی و مشکلات ۶۱ درصد معادل ۷۹۹ واحد برطرف شده است.
نماینده عالی دولت در استان فارس خاطرنشان کرد: نزدیک به ۲۲۰ واحد تولیدی با ثبت نام در سامانه ۳۰۰ میلیارد تومان و همینطور بیش از ۲ هزار و ۲۷۰ واحد تولیدی ۸۷۰ میلیارد تومان به صورت مستقیم از سیستم بانکی تسهیلات دریافت کرده اند که مجموع این عملکرد سال ۱۳۹۶ به هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان رسیده است.
تبادار با تاکید بر اینکه کوشش برای رفع موانع تولید در استان بهبود شاخص ها را به دنبال داشته است، اضافه کرد: نرخ بیکاری استان در انتها سال ۹۲ حدود ۱۶.۵ درصد بوده و فارس رتبه ۲۹ کشوری را داشته است و در سال ۹۵ این نرخ به ۱۱.۴ درصد یعنی رتبه ۱۳ کشوری رسیده که برای اولین بار بعد از ۱۴ سال نرخ بیکاری استان به زیر متوسط کشور یعنی یک دهم درصد کمتر از متوسط کشور رسیده است.
وی افزود: نرخ بیکاری سال ۹۶ به ۱۰.۸ درصد و رتبه ۱۲ کشوری و در بهار ۹۷ به ۹.۹ درصد و رتبه ۱۰ کشوری رسیده است.
استاندار فارس نرخ مشارکت اقتصادی را از دیگر شاخص های اثرگذار در بهبود وضعیت اقتصادی دانست و افزود: نرخ مشارکت اقتصادی در سال ۹۲، ۳۷.۶ درصد و در بهار ۹۷ به ۴۱ درصد رسیده است؛ همینطور در بهبود شاخص فضای کسب و کار در سال ۹۴ فارس رتبه ۱۸ کشوری را داشته که در نیمه اول سال ۹۶ به رتبه یک و در بهار ۹۷ رتبه به ۲ کشوری دست یافته است.
تبادار بیان کرد: از جانب دیگر توسعه صادرات غیر نفتی در سال ۹۴، ۶۵۰ میلیون دلار و در سال ۹۵ با ۶۱ درصد رشد به یک میلیارد و ۴۳ میلیون دلار و در سال ۹۶ با ۲۵ درصد رشد نسبت به سال قبل یک میلیارد و ۳۰۳ میلیون دلار رسیده است.
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ هدف تعیین شده برای جلب سرمایه گذاری در استان فارس ۵۵۵ میلیون دلار بوده است، تصریح کرد: خوشبختانه در سال قبل یک میلیارد و هشت میلیون دلار جلب سرمایه گذاری خارجی در استان صورت گرفته که نزدیک به ۶۰ درصد آن در عرصه انرژی های پاک و انرژی بوده است.
نماینده عالی دولت در استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود توجه به توسعه زیر ساخت های استان در همه حوزه های، صنعتی، گردشگری، کشاورزی، حمل و نقل ریلی و جاده ای، حمل و نقل هوای و… را از مهمترین نیازهای استان دانست و اظهار داشت: ریل استان فارس بدون اتصال به کانون های بار بندرعباس و بوشهر، ریل فقیری است، بر همین مبنا خوشبختانه راه آهن گلگهر به شیراز و در ادامه به بندر عباس در دستور کار است که تکمیل آن کمک مجلس را در بودجه سال ۹۸ طلب می کند، همینطور ریل اقلید به یزد امسال به بهره برداری می رسد.
تبادار با اشاره به تلاش های انجام شده جهت تولید ریل های فرعی و جا به جایی بار درون استان با استفاده از راه آهن، اضافه کرد: خوشبختانه توانسته ایم زمینه های لازم برای انتقال بخشی از بار درون استان از این طریق را فراهم نماییم.
وی با ابراز تاسف از اینکه فارس یکی از استان هایی است که بیشترین آمار تلفات جاده ای را دارد، توجه به زیرساخت های حمل و نقل جاده ای در استان فارس را یک لزوم دانست و اظهار نمود: هم اکنون ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه در دستور کار قرار دارد و امیدواریم بیش از ۳۰۰ کیلومتر آزادراه شیراز – اصفهان که بزرگترین آزادراه جنوب کشور است با تامین نقدینگی تا آخر سال ۹۷ یا اوایل سال ۹۸ به بهره برداری برسد.
استاندار فارس در مورد زیر ساخت های حمل و نقل هوایی استان هم اظهار داشت: ترمینال بین المللی شهرستان لار فردا ۲۰ شهریور با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی افتتاح می گردد.
تبادار اضافه کرد: ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه شیراز هم بعنوان یکی از مهمترین زیرساخت های گردشگری استان در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.
نماینده عالی دولت در استان فارس با اشاره به اینکه فارس ۱۰ درصد امنیت غذایی کشور را تامین می کند و در تولید محصولات باغی رتبه اول، در محصولات زراعی رتبه دوم، در محصولات دامی رتبه چهارم و در مجموع رتبه دوم کشور را به خود مختص کرده است، بحران آب را مهمترین چالش کنونی پیش روی استان دانست و اظهار داشت: این استان در ۱۱ سال قبل با خشکسالی های پی در پی رو به رو بوده و با عنایت به اینکه ۸۰ درصد از بهره وری آب با استفاده از منابع زیرزمینی تامین می گردد عمق چاه های استان به ۵۰۰ متر رسیده و آب از جان زمین استخراج می گردد و نگرانی های جدی به دنبال دارد.

برچسب ها:, , ,