درخواست محیط زیست از شهرداری و پلیس برای برخورد با یک تخلف

باغ من: رییس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه محیط زیست ابزار قانونی لازم برای برخورد با ماشین شویی در کنار خیابان را ندارد، اظهار داشت: در خواست و توقع ما از شهرداری و پلیس این است که برخورد قانونی لازم با این تخلف را انجام دهند.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، چندی پیش گزارشی در خصوص ماشین شویی در خیابان یوسف آباد انتشار یافته بود؛ ماشین شویی هایی که به فاصله دو تا سه متر از یکدیگر گذر خیابان را از آن خود کرده اند و ماشین های شهروندان را می شویند. بر طبق این گزارش ماشین شویی در گذر یوسف آباد سرقفلی خاص خویش را دارد و نه تنها منظر خیابان را بهم ریخته بلکه مشکلات زیست محیطی و دردسرهایی را برای ساکنان منطقه بوجود آورده است.

محمدحسین بازگیر -رییس اداره محیط زیست شهر تهران- در گفت و گو با ایسنا در این باره اظهار نمود: شکایت های مختلفی از منطقه یوسف آباد و حتی محدوده شرق تهران درباره ماشین شویی به اداره محیط زیست شهر تهران رسیده است. ماشین شویی کنار خیابان مشکلات زیست محیطی فراوانی به دنبال دارد که همچون آن می توان به ورود مواد آلاینده و شوینده های شیمیایی به آب های سطحی و زیرزمینی اشاره نمود.

وی با تاکید بر اینکه ماشین شویی در کنار خیابان جرم است و پلیس می تواند صاحبان ماشین هایی که با شستن ماشین در کنار خیابان موافقت می کنند را جریمه کند، اظهار داشت: این شست و شوها بهداشت عمومی جامعه را تهدید می کند. شهرداری تهران و پلیس ابزار قانونی لازم برای برخورد با این کار را دارند چراکه ماشین شویی در کنار خیابان نوعی مزاحمت شهری است. از نظر قوانین راهنمایی و رانندگی هم توقف در محل های غیرمجاز و انجام فعالیت های این چنینی مشخصا بعنوان یکی از کدهای تخلف است.

بازگیر افزود: در درجه اول افرادی که مبادرت به چنین کارهایی می کنند باید نسبت به تبعات کارشان و آسیبی که به محیط وارد و دردسرهایی را که برای شهروندان تولید می کنند، آگاه شوند. امیدواریم مردم هم در شناسایی خیابان هایی که در کنار آن ها ماشین شویی اتفاق می افتد به شهرداری و سایر دستگاه های مسئول کمک و این اماکن را معرفی کنند.

وی با اشاره به اینکه آلودگی های زیست محیطی به دو دسته نقطه ای و پراکنده تقسیم بندی می شوند، خاطرنشان کرد: منشا و مسئول آلودگی های نقطه ای مشخص است. برای مثال واحدهای صنعتی و خدماتی امکان دارد آلودگی های نقطه ای تولید کنند که در این صورت ما می توانیم آن ها را به دستگاه قضایی معرفی و مجبور به رفع آلایندگی نماییم ولی در ارتباط با آلودگی های پراکنده پروسه قانونی متفاوت می باشد.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران افزود: آلودگی های پراکنده علاوه بر مشکلات زیست محیطی، مزاحمت های شهری هم بوجود می آورد و چهره نازیبایی به محل می دهند. برای این نوع آلودگی ها قانون های مشخصی داریم و ورود اداره محیط زیست به تنهایی کاری از پیش نمی برد. برای مثال در ارتباط با مبحث ماشین شویی در کنار خیابان، محیط زیست ابزار قانونی لازم برای برخورد را ندارد ولی مجموعه پلیس و شهرداری از این ابزار قانونی بهره مند است.

بازگیر در انتها با اشاره به اینکه محیط زیست یک دستگاه ناظر عالی است که وظایف مشخصی دارد، اظهار نمود: در مورد هر مسئله ای از محیط زیست که به ما شکایتی برسد، ماموران محیط زیست از منطقه بازدید و گزارشی تهیه می کنند و آن را در اختیار دستگاه های مسئول قرار می دهند. از وضعیت این ماشین شویی ها هم گزارشی تهیه و به شهرداری و پلیس تحویل داده شده است امیدواریم هر چه زودتر برخورد قانونی با این متخلفان صورت بگیرد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، افشین خدامی – معاون امور شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۶ – هم قبل از این در گفت و گو با ایسنا اظهار کرده بود که شهرداری جلسات بسیاری را با پلیس راهور، امور مناطق و مسئولان وزارت بهداشت به منظور ساماندهی ماشین شویی ها برگزار کرده همینطور با نمونه برداری که وزارت بهداشت داشت مشخص شد آبی که ماشین شویی ها از آن استفاده می نمایند برای سلامتی شهروندان مضر است.

خدامی با اشاره به اینکه بارها مأموران خدمات شهری به منظور جمع آوری افراد ماشین شوی اقدام نموده اند، اظهار داشته بود: اما این افراد که به صورت تیمی فعالیت می نمایند به سرعت مبحث را به زد و خورد صوری و فیلم گرفتن از آن به سمت افکار عمومی می کشانند تا بعدا در رسانه ها بزرگ نمایی کنند.