ورود پرندگان زمستان گذر به تالاب های چهارمحال و بختیاری

باغ من: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: پرندگان زمستان گذر، مهاجرت خویش را به تالابهای استان شروع کردند.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، شهرام احمدی با اشاره به افزایش حضور پرندگان در تالاب ها چهارمحال و بختیاری، اظهار نمود: طبق آخرین سرشماریها در اواخر تابستان امسال حدود ۳۰ هزار قطعه پرنده در این تالاب ها زیست می کردند که با ورود پرندگان مهاجر هم اکنون بیشتر از ۴۰ هزار قطعه پرنده ی آبزی و کنارآبزی در تالاب های چغاخور و گندمان زمستان گذرانی خویش را شروع کردند.
احمدی عنوان کرد: کوچ پرندگان آبزی و کنارآبزی از نیمه مهرماه از زیستگاه های کشورهای آسیای میانه و منطقه سیبری به تالاب های استان انجام می گردد که پرندگان آبزی شامل خوتکا، انواع اردک ها، کشیم ها و چنگرها و کنار آبزی مانند حواصیل، اگرت ها و لک لک ها همچون گونه های پرندگان مهاجر در استان هستند. وی ادامه داد: این پرندگان از ۱۰ مهرماه سال جاری تعدادشان بیشتر شده و در حال افزایش هستند و خوتکا، حواصیل و لک لک ها از پرندگان پیش قراولی هستند که تالاب های استان را برای زمستان گذرانی انتخاب کردند.
این مقام مسئول با بیان اینکه، شکار پرندگان در تالاب های این شهرستان ممنوع می باشد، تاکید کرد: در صورت مشاهده شکار هرگونه پرنده مهاجر در منطقه، با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.
احمدی در انتها وضعیت مناسب اقلیمی و وجود آب در تالاب ها نسبت به سایر تالاب های منطقه را همچون دلایل افزایش پرندگان مهاجر در این استان دانست.
تالاب بین المللی گندمان با یکهزار و ۷۰ هکتار وسعت و ۲ هزار و ۲۱۹ متر ارتفاع از سطح دریا، در نزدیکی تالاب بین المللی چغاخور و فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
این تالاب از ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهم ترین زیستگاه های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم گذاری پرندگان مهاجر به حساب می آید که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی «لندن ـ ۱۳۵۲» به ثبت رسیده است.
تالاب بین المللی چغاخور هم با مساحت دو هزار و ۳۰۰ هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار، در راه جاده شهرکرد ـ خوزستان و نزدیکی شهر بلداجی شهرستان بروجن و ۶۵ کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

برچسب ها:, ,