سوغات خارجی که جنگلهای شمال را مریض کرد

باغ من: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر اظهار داشت: هرگونه اتفاق و اقدام زیستی که به صورت طبیعی و یا غیرطبیعی سبب اختلال در سرمایه گذاری انسانی، اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی و زیستی شود بعنوان تهدید زیستی به حساب می آید.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، سید وجیه اله موسوی در رزمایش استانی پدافند غیرعامل که به منظور آمادگی و مانور مقابله با بحران های اکولوژیک در جنگلهای شمال به میزبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، اداره کل منابع طبیعی غرب مازندران و پدافند غیرعامل در پارک جنگلی سی سنگان نوشهر برگزار شد، اظهار نمود: این امر سبب تهدید و رعب و وحشت در جامعه می گردد و باید به این مورد توجه کرد که همیشه خطر ما را تهدید می کند و باید آمادگی لازم را در این بخش وجود داشته باشد تا خسارت ها به حداقل برسد.
وی با اشاره به اینکه پشتیبانی از جنگل با کنترل و مبارزه با آفات و امراض درختان جنگلی یکی از اقدامات خوبی بوده است که در ستاد پدافند غیر عامل استان انجام و مصوب شد، اضافه کرد: این رزمایش که با هدف مقابله با بحران های اکولوژیک در جنگل های شمال کشور برگزار شد، نشان دهنده اهمیت بالای منابع طبیعی است.
مدیرکل منابع طبیعی مازندران نوشهر با بیان این که حوزه غرب استان دارای ۶۶۴ هزار هکتار جنگل یعنی ۲۸ درصد وسعت استان است، خاطرنشان کرد: جنگل های هیرکانی، جنگل های کهنی هستند که باقی مانده دوران سوم زمین شناسی بوده و در این جنگل ۸۰ گونه درختی، ۵۰ گونه درختچه ای و چهار گونه سوزنی برگ وجود دارد که حجم و تعداد عمده را دو گونه “راش و ممرز” به خود مختص کرده است.
موسوی با اشاره به اینکه “راش” از گونه های نادر، زیبا و بانک ژن مادر جنگلهای اروپا به حساب می آید، تصریح کرد: گونه های نادری همانند “شمشاد و سرخدار” و پهن برگ مانند “افرا و ون” هم در این جنگل وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه در مورد مدیریت با آفات و امراض، چهار رکن اصلی اقتصادی، اکولوژیک، استراتژیک و تاکتیکی وجود دارد، اظهار داشت: پیش آگاهی و شناخت آفت همچون اقدامات اساسی است که در مدیریت آفات باید به آن توجه گردد، اینکه تکثیر آفت به چه شکلی است و چگونه می گردد با آن مبارزه کرد و در صورتی پیش آگاهی درست صورت گیرد اقدامات در پیشگیری راحت تر خواهد بود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر با اشاره به اینکه اغلب آفت ها دشمن طبیعی دارند که با آن مبارزه و آن جمعیت را کنترل می کند، تصریح کرد: بخش عملیاتی و عملی توسط خود انسان انجام می گردد و آفت و امراضی که تعدادشان زیاد و دشمنانشان کم هست آنالیز می شوند.
موسوی از منطقه سی سنگان بعنوان یکی از با ارزش ترین ذخیره گاه ها و جنگلهای هیرکانی یاد کرد و اظهار داشت: کمتر پارکی در شمال و کشور است که دارای ساحل و جلگه باشد و بتواند نمادی از جنگل های جلگه ای حوزه شمال کشور به ویژه مازندران را نشان دهد.
وی با اشاره به اینکه عوامل مختلفی اعم از آتش سوزی و عمرانی در تخریب جنگل و منابع طبیعی نقش دارد، اظهار نمود: آفات و امراض همچون عوامل مهمی است که جنگل را تهدید می کند و اجرای این مانور برای آموزش و ارتقا کمی و کیفی دستگاههای اجرایی برای مقابله با افت با هماهنگی پدافند غیر عامل استانداری و سازمان جهاد نقش مهمی دارد.
حسین منفردی، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران هم در این رزمایش اضافه کرد: با یک نگاه استراتژی و پدافندی در مورد تهدیداتی که متوجه محیط زیست و جنگل ها است دو روش استراتژی ایجابی و سلبی و روش کلی را پیگیری کرد.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران اظهار نمود: طبیعت و جنگل بدون شک اگر مورد ظلم قرار گیرد، حقش را خواهد گرفت و شاید در نسل کنونی این حق گرفته نشود اما حتما از نسل آینده این حق را می گیرد و سیل اخیر در غرب استان نشان داد که حق و حقوق طبیعت در گذشته رعایت نشده بود. با جرائم و آفات جنگل و محیط زیست علاوه بر فرهنگ سازی ایجابی حتما باید از مزایای عقلانیت بهره برد و به علم روز تجهیز بود چونکه با سنتی برخورد کردن موفقیت چندانی نخواهیم داشت.
وی با تاکید بر اینکه باید با مجرمینی که با برنامه ریزی و یا به صورت عمدی محیط زیست را از بین می برند به شدت برخورد کرد، اضافه کرد: قوانین محیط زیست در این رابطه نیازمند بازبینی است و نباید در حق طبیعت کوتاهی کرد و اگر اینگونه عمل شود به باورها و نسل آینده خیانت شده است.
این مسئول خاطرنشان کرد: اگر گفته می گردد که قوانین بازبینی شود یعنی اینکه در قبال جرمی که شخص انجام داد باید خسارت پرداخت کند تا خسارتی را که به جنگل وارد کرده است جبران شود حتی اگر به قیمت مصادره اموال شخص مجرم باشد. سازمانهای مردم نهاد بهترین جایگاهی هستند که می توانند عمل کنند چونکه در بعضی موارد نشان داده اند که از مدیران هم هوشیارتر عمل می کنند.
در ادامه عزیزاله شهیدی فر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم با اشاره به اینکه نگاه جامعه به استانهای شمالی و مازندران بابت طبیعت خدادادی و نعماتی که وجود دارد به گونه دیگر است، اظهار نمود: حال که این همه نعمت در اینجا وجود دارد باید قدر داشته ها را دانست.
وی از دریای خزر و جنگل، گل و گیاه، شالیزار و کلزا بعنوان بهترین نعمات یاد کرد و تصریح کرد: آفت شمشاد سوغات خارج از کشور است و این آفت مشکلات و خسارت زیادی وارد کرده است. بخش دولتی و چه بخش خصوصی باید قدر داشته ها را بدانند و موانع و مشکلات و نارسایی هایی که وجود دارد را برطرف کنند.