به مناسبت روز جهانی یوزپلنگ مدیر جدید پروژه بین المللی یوز انتخاب می گردد

به گزارش باغ من در آستانه روز جهانی یوزپلنگ، مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به آخرین وضعیت «کوشکی»، «دلبر» و «ایران» – یوزهای نگهداری شده در پارک پردیسان – از ارائه طرح حفاظت از گربه سانان ایران به سازمان برنامه و بودجه خبرداد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، یوزپلنگ آسیایی یکی از مهمترین گربه سانان بزرگ جثه است که معدود بازماندگان آن، تنها در ایران یافت می گردد و ۱۳ آذر ماه روز جهانی این گونه نامگذاری شده است. مجید خرازیان مقدم در گفت وگو با ایسنا، از عرضه «طرح حفاظت از گربه سانان ایران» به سازمان برنامه و بودجه اطلاع داد و اظهارکرد: برای این طرح پنج ساله ۱۵۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده که در صورت تامین اعتبارات، اقدامات لازم برای اجرای آن آغاز می گردد. نکته حائز اهمیت آن است که طرح حفاظت از یوزپلنگ آسیایی هم در این برنامه گنجانده شده است.

افزون بر این، حفاظت و احیای یوزپلنگ آسیایی با استفاده از «پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی» هم پیگیری می گردد که از سال ۱۳۸۰ با هدف حفظ و احیای یوزپلنگ آسیایی با مشارکت سازمان محیط زیست و برنامه عمران ملل متحد کار خویش را شروع کرد. در حال حاضر بنا به قول مدیر کل حیات وحش سازمان محیط زیست سند فاز سوم این پروژه بین المللی در آستانه نهایی شدن است.
مدیر جدید پروژه بین المللی یوز انتخاب می گردد
با توجه به دستگیری هومن جوکار – مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی – خرازیان مقدم در مورد فرآیند انتخاب یک مدیر جدید برای این پروژه اظهار داشت: بر مبنای توافق حاصل شده در معاونت محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست، اخیرا تصمیم گرفته ایم که فراخوان بدهیم تا افراد واجد صلاحیت اعلام حضور کنند و در ادامه فرد مناسب بر اساس مقررات انتخاب می گردد.

در کنار این موضوعات، یکی از مسائل پرچالش در بحث یوزپلنگ ها، ماجرای حضور دو قلاده یوز نر و ماده به نام های «کوشکی» و «دلبر» در پارک پردیسان است که دلبر یک مرتبه در سال ۱۳۹۳ با کوشکی جفت گیری کرد اما به علت بیماری کلیوی، جنین سقط شد. مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست در این باره با تاکید بر اینکه وظیفه داریم برای فرد فرد یوزهای موجود در کشور برنامه حفاظتی داشته باشیم، اظهار داشت: در شرایط کنونی که امکان حاملگی طبیعی دلبر وجود ندارد، برنامه ها روی حاملگی مصنوعی دلبر متمرکز است و باید به هر طریقی که شده، دلبر را آبستن نماییم. برای این کار هم از روش های تلقیح مصنوعی، روش تهاجمی و رحم اجاره ای استفاده خواهد شد.

این کارشناس حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه نگهداری «دلبر» و «کوشکی» در پردیسان با هدف انجام کارهای تحقیقاتی است، اظهار داشت: «دلبر» و «کوشکی» را یا باید در طبیعت رها نماییم که چند سال بعد به علت کهولت یا هر دلیلی تلف می گردد یا اینکه مطالعه و تحقیق روی آنها انجام دهیم. امکان دارد این مطالعات و تحقیقات نتیجه بخش باشد، ممکن هم است نتیجه نداشته باشد. حداقل این است که ما تلاش خویش را کرده ایم. احتمال باروری «دلبر» با استفاده از لقاح مصنوعی بسیار ضعیف است اما باید این کار را انجام دهیم.
«ایران» بعد از بلوغ آبستن می گردد
علاوه بر «کوشکی» و «دلبر»، سال قبل یک توله یوزپلنگ که از دست قاچاقچیان نجات پیدا کرده بود برای نگهداری به پارک پردیسان تحویل داده شد. این ماده یوز«ایران» نام گرفت و دامپزشکان در همان مقطع اعلام نمودند که «ایران» توان باروری دارد. خرازیان مقدم ضمن ابراز امیدواری نسبت به حامله شدن این یوز نگهداری شده در پردیسان می گوید: امکان دارد سال بعد «ایران» بالغ شود و حاملگی طبیعی صورت گیرد. هدف این است که در پارک پردیسان توله یوز بگیریم.

در بخش پایانی گفت وگو خرازیان مقدم در پاسخ به این پرسش که آیا برآوردی از تعداد یوزپلنگ های موجود داریم، اظهار داشت: یوزها با بهره گیری از یک تکنیک قوی شمارش نشده اند اما بر اساس دوربین های نصب شده در زیستگاه ها، پایش های صورت گرفته و با استفاده از روش خال شناسی می توان جمعیت یوزها را بین ۴۰ تا ۵۰ قلاده برآورد کرد. با این وجود عددهای ۲۰ و ۷۰ هم برای تعداد یوزها مطرح می گردد. البته با اینکه تعداد یوز مهم می باشد اما مهم تر از آن، این است که چه بکنیم که زیستگاه های پذیرای این گونه، حفاظت و احیا شود؟ چه نماییم که تعارضات را برطرف کنیم؟ برای مثال کار بزرگی که از سال قبل در منطقه توران انجام شده خرید آغل ها است که کمک بسیاری به رفع تعارضات می کند.