ساماندهی شکار در تالاب های فریدونکنار

به گزارش باغ من مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار داشت: ساماندهی بهره برداری از پرندگان در تالاب های فریدونکنار در اولویت برنامه های سازمان محیط زیست قرار دارد.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، علی تیموری، با اشاره به اینکه ساماندهی بهره برداری از پرندگان در تالاب های فریدونکنار در اولویت برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست است، به تشریح اقدامات انجام شده برای ساماندهی شکار در این منطقه پرداخت.
وی با اشاره به اینکه تالاب های منطقه فریدونکنار یکی از مهم ترین و پرارزش ترین زیستگاههای فصلی پرندگان مهاجر در کشور به شمار می آیند، اظهار داشت: هر ساله با آغاز فصل مهاجرت پرندگان یکی از دغدغه های مهم سازمان حفاظت محیط زیست، اتخاذ تدابیر مناسب، جلب همکاری، مشارکت سایر دستگاه های مسئول و جوامع بومی و محلی برای پشتیبانی از این پرندگان و پیشگیری از شکار غیرقانونی و بهره برداری بی رویه و غیراصولی از آنها است
تیموری اضافه کرد: علاوه بر اقداماتی نظیر تهیه طرح پنج ساله برای مدیریت دامگاهها در منطقه و همینطور برگزاری جلسات آموزشی و هماهنگی برای جوامع محلی و صیادان بومی، برگزاری نشست های اداری با مسئولین ملی و استانی، تهیه و ابلاغ دستورالعمل های شکار با استفاده از روش های کم خطر سنتی در دامگاه ها (روش دوما) که با همکاری و مشارکت اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران در سنوات گذشته به اجرا گذاشته شد.
وی خاطرنشان کرد: از سال قبل رایزنی های موثر و موثری به خصوص با مقامات استان شامل استاندار، مقامات انتظامی و قضایی و سایر دستگاههای مسئول انجام شدکه منجر به اتخاذ تصمیمات قابل ملاحظه ای با استفاده از شورای تامین استان در این رابطه و اجبار تمام دستگاه های ذیربط به همکاری با محیط زیست برای ساماندهی بهره برداری از پرندگان و مقابله با روش های غیر مجاز شکار و برخورد با متخلفین شد.
تیموری تصریح کرد: با عنایت به پیگیری ها و برنامه ریزی های اجرایی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، اقدامات گسترده و قابل توجهی به اجرا گذاشته شد که هنوز هم در جریان بوده و تا آخر دوره حضور پرندگان مهاجر در این مناطق، ادامه خواهد داشت.
وی افزود: بر مبنای گزارشات اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، آن اداره کل با بکارگیری ۲۲۰ تن از نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان و همینطور مشارکت ۳۶ تن از پرسنل نیروی انتظامی استان، از تاریخ ۱۵ آبان ۹۷ لغایت ۸آذر۹۷ در شش مرحله مبادرت به جمع آوری دام های هوایی (که از پرخطرترین و غیر اصولی ترین روش های شکار پرنده در دامگاه ها است) کردند.
تیموری با اشاره به اینکه در مجموع این مراحل، ۱۸۲۰ رشته دام هوایی و ۳۶۴۰ پایه دام جمع آوری شد، اظهار داشت: متاسفانه این اقدامات، در بعضی موارد با مقاومت هایی از جانب صیادان غیرمجاز و صاحبان دام های هوایی مواجه و حتی یکی از محیط بانان زحمتکش و مظلوم استان در جریان این زیاده خواهی های افراد سودجد مجروح شد که البته سعه صدر نیروهای اجرایی سازمان محیط زیست و همینطور خویشتن داری و مدیریت اصولی نیروهای انتظامی و همینطور یگان حفاظت محیط زیست استان مانع از بروز تنش های محلی و اجتماعی شد.
وی اضافه کرد: البته ۹ تن از صیادان غیر مجازی که در تولید درگیری ها و ضرب و شتم مامورین محیط زیست نقش داشتند و بعد از آن متواری شده بودند، شناسایی و برای تعقیب و دستگیری به مراجع قضائی استان معرفی گشتند. علاوه بر این، در حین اجرای عملیات جمع آوری دامهای غیر مجاز و پیگرد متخلفین، دو قبضه سلاح ۵ تیر (یک قبضه غیرمجاز)، هفت دستگاه اسپیکر و یک دستگاه چراغ قوه متعلق به متخلفین توقیف و همینطور سه نفر از متخلفین و صیادان غیرمجاز دستگیر و تحویل مقامات قضائی شدند.
تیموری تصریح کرد: با سیاستگذاری های کلان سازمان محیط زیست و همت اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران و نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان و همکاری و مشارکت نیروی انتظامی استان و سایر دستگاههای مسئول استانی که جای تقدیر و سپاس فراوان دارد، اقدامات اجرایی و قانونی برای قانون مند کردن بهره برداری از پرندگان در تالاب های منطقه فریدونکنار و مقابله به سوء استفاده کنندگان و ناقضان قانون در این منطقه کماکان ادامه خواهد یافت.

برچسب ها:, , ,