وضعیت نامناسب باغ بهشهر، حتی پس از اخطار یونسکو

به گزارش باغ من با وجود اینکه اخیراً یونسکو برای مجموعه باغ جهانی بهشهر کارت زردی به منزله‌ی اخطار به سازمان میراث فرهنگی داد، اما این باغِ ثبت شده‌ی جهانی همچنان وضعیت نامناسبی دارد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، همین چند روز قبل بود که سیف الله فرزانه، مدیر کل میراث فرهنگی استان مازندران از دریافتِ کارت زرد در مجموعه ی عباس آباد بهشهر مازندران توسط یونسکو اطلاع داد. هر چند از یک سو گفته می شود، دادن کارت زرد یا قرمز در دستورالعمل ها و قوانین یونسکو وجود ندارد اما بطور قطع دادن هر نوع اخطار توسط یونسکو به وضعیت محوطه های جهانی در کشور، خود به اندازه ی عملکرد دستگاه های مدیریتی مشابه همان کارت زرد یا قرمز در زمین فوتبال است که می توان آنرا به مثابه بررسی عملکرد دستگاه های شهری دانست.

از زمان ثبت جهانی ۹ باغ جهانی در هفتم تیر ۱۳۹۰ در لیست میراث جهانی یونسکو تا امروز، می توان محوطه ی عباس آباد بهشهر را در کنار یکی دو باغ دیگر، یکی از باغ هایی دانست که گاهی اوقات خبرهایی از وضعیت نامناسب آن به گوش می رسد. یک مرتبه خبر می رسد «بی آبی به بزرگترین باغ جهانی ایرانی رسید»، بار دیگر می گویند «تهدید عرصه باغ جهانی «عباس آباد» با یک سازه چوبی» و کمتر از یک سال قبل بود که در کنار دیگر خبرهای ریز و درشت از این محوطه ی جهانی، خبر دادند «باغ جهانی عباس آباد چند قدم تا خروج از ثبت جهانی».

این خبر تا امروز نه تنها توسط هیچ نهاد میراثی و مدیریت شهری رد نشده، بلکه با عملکردهای مختلفی که توسط برخی نهادها و دستگاه های دولتی انجام می شود، تائید هم شده است!

هیچ اراده ای در استان برای رفع مشکلات باغ جهانی بهشهر نیست

پرویز سعادتی، مدیر پایگاه میراث جهانی باغ ایرانی سازمان میراث فرهنگی درباره ی این محوطه ی جهانی به ایسنا می گوید: متاسفانه هیچ اراده ای در استان مازندران برای رفع مشکلات باغ جهانی «عباس آباد بهشهر» وجود ندارد، وقتی منابع طبیعی شهرستان بهشهر یا استان مازندران، یک منطقه بزرگ سه هزار متری در عرصه ی منطقه ی جهانی بهشهر را در اختیار نهادی مانند نیروی انتظامی قرار می دهد، یا وقتی شرکت آب منطقه ای بدون توجه به هشدارهای میراث فرهنگی درباره ی ترک سد در منطقه، در زمان پایین بودن سطح آب اجازه ی مرمت نمی دهد، چه کاری باید انجام دهیم؟

وی با بیان این که وقتی اداره منابع طبیعی شهرستان بدون نظر میراث فرهنگی به اداره هواشناسی اجازه می دهد در بخش بزرگی از محوطه ی جهانی، ویلاسازی کند یا وقتی منابع طبیعی برای یک دستگاه نظامی سند صادر می کند تا یک اردوگاه بزرگ تفریحی تولید کند یا از جانب دیگر بخش بزرگی از عرصه را به یک دستگاه نظامی دیگر واگذار می کند، میراث فرهنگی چه کاری باید انجام دهد؟
از ساخت وسازهای انجام شده در بخش هایی از عرصه ی باغ جهانی عباس آباد بهشهر

برچسب ها:, , ,