افزایش بازیافت در چین بعد از ممنوعیت واردات پسماندهای خارجی

به گزارش باغ من چین بعد از گسترش ممنوعیت در واردات زباله های خارجی به این کشور می خواهد در کمپینی جهت استفاده بهتر از منابع خود تا آخر سال آینده ۱۰۰ پایگاه جدید بازیافت در مقیاس بزرگ را راه اندازی کند.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، رونق گسترده تولیدات در چین منجر به تحمیل میلیون ها تن زباله به این کشور شده که بیشتر آنها در سایت های دفن زباله پراکنده در کشور دفن یا در کارگاه های خیابانی قطعه قطعه می شوند. الان دولت چین متعهد شده که با تولید پایگاه های بازیافت کاملا صنعتی و قطع منابع خارجی این مشکل را حل کند.
وزارت صنایع و فناوری اطلاعات چین در یک سندِ خط مشی صادر شده در اواخر هفته گذشته اظهار نمود: حجم بزرگی از زباله های جامد هم اکنون بر توسعه کیفیِ اقتصاد صنعتی تاثیر گذاشته و آنرا محدود می کند.
در این سند اعلام شده که ۵۰ پایگاه جدید “بهره برداری جامع” برای پسماندهای جامد و ۵۰ پایگاه دیگر برای پسماندهای صنعتی از بخش های مختلف مانند تولیدات فلزی، معادن زغال سنگ، ساخت و ساز، کشاورزی و جنگلداری تاسیس خواهد شد.
پروژه ها و کارخانه هایی که می خواهند با این پایگاه ها همکاری داشته باشند می توانند از تسهیلات ویژه مالی دولت چین بهره مند شوند.
بازیافت کنندگان چینی تابحال از پسماندهای بارگیری شده از آمریکا و اروپا که بهتر تفکیک شده و از همین رو نسبت به مواد داخلی با هزینه های کمتری بازیافت می شوند، استفاده می کردند. زمانی واردات پسماندها در چین به اوج خود یعنی سالانه ۶۰ میلیون تن رسید اما از سال ۲۰۱۷ میلادی چین این واردات را به صورت پیوسته محدود کرده است.
آغاز ممنوعیتِ ۲۰۱۷ شامل ۲۴ نوع زباله همچون پلاستیک و کاغذ بوده و در انتها سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۶ نوع زباله دیگر همچون ضایعات کشتی ها و قطعات خودروها هم به آن افزوده شد.
مقرر است این ممنوعیت در چین از ماه ژوئیه شامل واردات قراضه های فولاد، مس و آلومینیوم هم بشود و تا آخر سال ۱۶ نوع محصول دیگر همچون قراضه های فولاد ضد زنگ و تیتانیوم را هم پوشش دهد.
واردات پسماندهای جامد در مجموع در سال ۲۰۱۸ در چین کاهش ۴۸ درصدی داشته و این کشور می خواهد واردات تمامی پسماندهایی را که در چین جایگزین داخلی آن وجود دارد، ممنوع سازد.
بنابر گزارش رویترز، خیلی از بازیافت کنندگان چینی کوشیده اند با وجود برخی محدودیت های بیشتر در بعضی نقاط جنوب شرقی آسیا مانند مالزی کسب و کار خویش را به این مناطق منتقل کنند و برخی دیگر هم بر آن واداشته شده اند که از مواد داخلی چینی برای بازیافت استفاده نمایند.

مترجم: مهسا سلطانی/ دبیر خبر: معصومه انصاری

برچسب ها:,