مدیرکل محیط زیست استان تهران؛ نمایندگی محیط زیست فرودگاه امام(ره) راه اندازی می شود

باغ من: مدیرکل محیط زیست استان تهران، اظهار داشت: نمایندگی محیط زیست شهر ری در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) با عنایت به مسائل محیط زیستی در گمرک راه اندازی می شود.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، کیومرث کلانتری، در نشست خبری همزمان با هفته هوای پاک که بامداد دوشنبه در محل اداره محیط زیست شهر تهران برگزار شد، اظهارداشت: ما برای اطلاع رسانی به مردم در زمینه محیط زیست نیازمند همراهی و همدلی خبرنگاران هستیم.
وی اضافه کرد: تا امروز ۳۲ روز سالم نسبت به سال قبل بیشتر داشتیم. در همین مدت ۶ روز هوای پاک بیشتر از سال قبل داشتیم. سال قبل تا اینجا ۷۷ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و ۵ روز ناسالم برای همه داشتیم اما امسال ۵۰ روز ناسالم برای گروه های حساس داشتیم و روز ناسالم برای همه نداشتیم.
کلانتری افزود: در سال های قبل قوانین آلودگی هوا و مصوبات دولت را داشتیم ولی از سال ۱۳۹۶ به بعد قانونی تحت عنوان هوای پاک یا قانون نفس داریم که ۲۶ دستگاه اجرایی در آن مسئولیت دارند. باید مسئولیت های خودرا انجام دهند و سازمان محیط زیست دستگاه نظارتی است که باید اقدامات دستگاه های مسئول را رصد کند.
مدیرکل محیط زیست استان تهران اضافه کرد: ۲۳ جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران داشتیم. گازسوز کردن برخی از واحدهای صنعتی در سطح استان تهران که از سوخت سنگین استفاده می کردند حرکت فوق العاده خوبی بود که توسط وزارت صنعت و معدن و وزارت نفت انجام شد. در زمینه استانداردهای معاینه فنی سازان محیط زیست استانداردها را سخت تر کرد و مراکز معاینه فنی هم منسجم تر شد و دستاوردهای خوبی داشتیم. در امتداد پیشگیری از ورود خودروهای فرسوده و دودزا به تهران هم با هماهنگی دیگر دستگاه ها اتفاقات خوبی افتاد.
کلانتری افزود: شهرداری در امتداد شناسایی و مدیریت خودروهای حامل پسماند اقدام ارزشمندی داشت. مساله طرح ترافیک هم سوژه دیگری بود که با نصب دوربین ها و نظارتهای بیشتر امسال از وضعیت بهتری برخوردار بودیم. نظارت بر توزیع سوخت در استان تهران هم همچون اقدامات خوبی بود که انجام شد. بحث اتوبوس های فاقد معاینه فنی هم موضوعی بعدی بود.
وی اذعان کرد: البته در کنار همه این ها ناپایداری های جوی هم تأثیر داشت چونکه تهران بین ارتفاعات در شمال و شرق و محاط است و از انباشت آلاینده ها رنج می برد.
مدیرکل محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به ارتقای کاوه ده به منطقه حفاظت شده افزود: امسال راه اندازی ۹ محیط بانی را در دستور کار داشتیم که ۵ محیط بانی به اتمام رسیده و باقی تا حدود ۸۰ درصد پیشرفت کار داشته و این ها هم تا آخر سال به بهره برداری خواهد رسید.
کلانتری اعلام نمود: سند پنج ساله محیط زیست در شورای برنامه ریزی و توسعه استان به تصویب رسید و امروز سازمان محیط زیست در استان تهران برنامه محور است و در همه شهرستان ها هم برش شهرستانی این سند به تصویب شورای برنامه ریزی که در شهرستان ها حضور پیدا می کردند رسیده است.
وی ضمن اعلام اینکه بیشترین صنایع آلاینده در شهرستان پاکدشت و بعد در شهر ری هستند که در ظاهر هم مشخص است اظهار داشت: بیشترین این واحدها ریخته گری است با ۲۰ درصد و بعد هم آبکاری ها با ۱۵ درصد.
مدیرکل محیط زیست استان تهران سپس نمایش گزارشی از برخورد با واحدهای متخلف گوناگون اظهار داشت: حدود ۱۷۷۶ پرونده حقوقی در ۹ ماهه گذشته برای واحدهای آلاینده و مخربان محیط زیست و متخلفان تشکیل شده و به مراجع قضایی تحویل شده است.
کلانتری افزود: حدود پرونده هایی که در بخش محیط زیست انسانی در حوزه استقرار، توسعه، افزایش ظرفیت و تغییر خط تولید و … بررسی کردیم ۱۴۴۴ واحد صنعتی خدماتی در زمینه استقرار و بهره برداری بررسی شده است. تعداد موافقت هایی که انجام شده ۹۷۳ مورد موافقت داده شده که معادل حدود ۶۷ درصد است.
به گفته وی، میزان مخالفت ها هم ۳۸۴ واحد معادل ۲۷ درصد بوده و ۸۷ مورد یعنی ۶ درصد هم نیاز به تکمیل مدارک و افزایش اطلاعات بوده است.
مدیرکل محیط زیست استان تهران سپس نمایش گزارشی از تعداد ارزیابی های زیست محیطی بررسی شده اظهار داشت: مجموعاً ۱۱۳۰ مورد هم به شکایت های مردمی رسیدگی شده است که یعنی سازمان محیط زیست به سمت این می رود که به یک مرکز تظلم خواهی بدل شود.
کلانتری تصریح کرد: در حوزه کانون های احداث بوی بد منطقه فرودگاه امام به غیر از سه کانون باقی تحت مدیریت قرار گرفته آند. آن سه تا هم یکی فاضلاب شهری واوان و اسلامشهر و بهارستان است که ردیف بودجه گرفته اما هنوز کامل نشده است. کانون دوم آرادکوه است و مدیریت دفع پسماندهای شهرداری تهران که در حال پیگیری هستیم. و نهایتاً هم مجتمع گاوداری دام گستر سومین واحدی است که فعلاً هیچ اقدام اثرگذاری نسبت به آنها نداشتیم. اما واحدهای دیگری که اثرگذار هستند مدیریت شده و سهم عمده بو در منطقه مهار شده ولی نهایتاً باید به این سه مورد هم بپردازیم.
وی اعلام نمود: اداره حفاظت محیط زیست قرچک را افتتاح کردیم. نمایندگی محیط زیست شهر ری در فرودگاه بین المللی امام خمینی هم با عنایت به زیرساختی که به وجود آمده در حال شکل گرفتن است که تا اختتام امسال آنجا هم به سبب مسائل مربوط به گمرک و … راه اندازی خواهد شد.