معاون سازمان محیط زیست عنوان کرد؛ لزوم تربیت محیط بان دریایی

باغ من: معاون سازمان محیط زیست، بر ضرورت تقویت معاونت حفاظت محیط زیست دریایی اصرار کرد و اظهار داشت: تربیت محیط بانان دریایی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و باید در دستور کار قرار گیرد.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، پروین فرشچی، در نشست با مدیران محیط زیست استان های ساحلی کشور که در جزیره خارک برگزار شد، اظهار داشت: دریا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، از سال ۸۴ تا کنون بودجه کل تخصیص بودجه به معاونت محیط زیست دریایی به ۱۹ میلیارد تومان نمی رسد. ۱۹ میلیارد برای ۱۵ سال که بیان کننده بی توجهی به محیط زیست دریایی بوده است.

فرشچی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر توسعه دریامحور افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند که اگر این کشور ضربه ببیند از دریا ضربه می بیند. در دریا خزر تعاملات خوبی بوده ولی باز هم همکاریهای منطقه ای اقدامات عملی را ندارد. در جنوب هم به خاطر برخی مسائل کار چندانی را شاهد نیستیم.

وی با اشاره به اینکه با این میزان بودجه نمی توان مسائل دریایی را توسعه داد اضافه کرد: نیازمند یک سازمان جامع دریایی داریم تا بتوان زمینه توسعه تعاملات با کشورهای همسایه را فراهم سازیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تغییر اقلیم و مسائل آلودگی و افزایش دما بر روی محیط زیست دریایی تاثیر می گذارد، اظهار داشت: سالانه ۴۰ هزار تانکر در خلیج فارس و ۳۰ هزار تانکر در دریای خزر تردد می کند.

وی با اشاره به اینکه ۲۸ ارگان با معاونت محیط زیست دریایی ارتباط دارند گفت: وقتی که مطرح می کنند که مقرر است معاونت محیط زیست دریایی حذف شود، تهدیدی برای فعالیت ها و برنامه های طراحی شده است.

فرشچی بر ضرورت تقویت معاونت حفاظت محیط زیست دریایی اصرار کرد و افزود: تربیت محیط بانان دریایی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به تدوین سند توسعه دریایی، سند گردشگری دریایی و سند فناوری دریایی با کمک معاونت محیط زیست دریایی اشاره کرد: در صورتیکه این سندها اجرایی شوند پیش بینی برای چند اقدام بزرگ شده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از اقدام ملی برای دریای خزر آگاهی داد و بیان کرد: هر نهادی از بودجه ملی و داخلی و استانی اقداماتی را در حوزه دریایی خزر انجام خواهد داد که این مساله را هم برای دریای خزر و هم برای خلیج فارس و دریای عمان داریم.

وی احداث گارد ساحلی را یکی دیگر از برنامه ها دانست و افزود: همه نهادهای در رابطه با دریا یک گارد مجزا دارند و ما درخواست تجمیع این گاردها را داده ایم و آغازین بار بعنوان پایلوت در استان هرمزگان اجرا می شود و وعده های حمایت در این استان داده شده است.

فرشچی از اجرای پروژه پایلوت برنامه جامع محیط زیست دریایی در خلیج فارس آگاهی داد و اضافه کرد: در چهار سال آینده چند پروژه بین المللی خواهیم داشت که سه پروژه با فرانسوی ها است که سه تا چهار میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: اتحادیه اروپا باز چراغ سبز خودرا برای اجرای پروژه های دریایی به میزان هشت میلیون دلار اعلام نموده است و در چهار سال آینده پروژه های بین المللی گسترده ای را خواهیم داشت.