استاد سم شناسی اکولوژی ایران مطرح کرد؛ استفاده از سموم سرطان زا در کشاورزی ایران

به گزارش باغ من استاد سم شناسی اکولوژی ایران اظهار داشت: استفاده از سموم در سبزی ها و میوه ها بالاتر از حد مجاز بوده به صورتی که طبق آخرین آزمایشات انجام شده در میوه و تره بار تهران ۱۰ سم خطرناک وجود دارد.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، احمد مهدوی در پنجمین همایش ملی تغییر و گاه شناسی درختی در اکوسیستم های خزری در مورد مصارف سم و صدمه های وارده به اقلیم و انسان اظهار داشت: اگر در مبحث استفاده از سموم نظارت کافی نداریم نباید مصرف نماییم چونکه اثرات بقایای سموم دفع آفات در میوه ها و سبزی ها بر سلامت انسان ها تأثیر مستقیم می گذارد.
وی با اشاره به اینکه تابحال ۱۰ هزار گونه آفت ثبت شده است، خاطرنشان کرد: سموم این آفات باعث از بین رفتن حشرات هم شده که غذای پرندگان است.
استاد سم شناسی اکولوژی ایران اضافه کرد: نباید از سموم آفت کش در جایی استفاده نماییم که پای تولید غذا در بین است، ظهور آفت کش های مصنوعی شیمیایی و آلی هرکدام صدمه زننده بوده و برخی سموم از ریشه وارد گیاه می شود و داستان آدم کشی را آغاز می کند.
وی با اشاره به اینکه سموم آفت کش با طراحی دقیق برای کشتن آفات وارد بازار می شود، خاطرنشان کرد: استفاده از سموم کشاورزی و برخی علف کش های فعلی که در بازار وجود دارد باعث افزایش سرطان هم می شود اما متأسفانه هنوز مورد استفاده قرار می گیرد.
مهدوی همینطور اظهار داشت: برخی موش کش هایی که هم اکنون مصرف می شود هم آفت کش های بدی هستند و استفاده از آنها باعث مرگ جانداران دیگر هم شده است.
استاد سم شناسی اکولوژی ایران با اشاره به اینکه مسمومیت در اثر سموم در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است، اظهارکرد: این در شرایطی است که بیشترین سموم در کشورهای توسعه یافته مصرف می شود اما خطری برای انسان ها تولید نکرده چونکه در این کشورها حقوق مصرف کنندگان و فاکتورهای مناسب در تولید سموم به درستی رعایت می شود.
مهدوی افزود: سم بر روی کارگران کارخانه جات تولید سم و کارگران سمپاشی مزارع و باغ ها بیشترین اثرات مخرب را داشته است.
وی با تاکید بر اینکه استفاده از قرص برنج در انبار برنج و حبوبات برای پیشگیری از آفات منسوخ شده است، اظهار داشت: باید از ورود این نوع قرص ها به بازار جلوگیری شود چونکه در غیر این صورت کشتار ایرانی ها با قرص برنج رقم می خورد.
استاد سم شناسی اکولوژی ایران با اشاره به اینکه ورود سموم و آفت کش ها از مزارع برنج به تالاب ها اثرات مخربی را برای آبزیان و ماهی ها دارد، خاطرنشان کرد: هم اکنون مازندران و گیلان بهترین و ارگانیک ترین برنج را در سطح جهان تولید می کنند و ما از برنج وارداتی بی نیاز هستیم اما علیرغم این همچنان مشاهده می شود که برنج وارد کشور می شود.

برچسب ها:,