یک مسئول: دریاچه نمک در بحرانی ترین حالت ممکن قرار دارد

به گزارش باغ من مدیرکل محیط زیست استان قم اظهار داشت: حوضه دریاچه نمک در میان ۳۰ حوزه گرد و غبار کشور رتبه نخست را دارد و در بحرانی ترین حالت ممکن قرار گرفته است.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، سید رضا موسوی بامداد امروز در کارگروه کاهش آلودگی هوا و مقابله با گرد و غبار در استانداری قم عنوان کرد: هم اکنون ۶ تالاب زنده در استان قم وجود دارد و ۱۰درصد از مناطق استان قم جزو مناطق حفاظت شده است.
وی افزود: دو عامل گرد و غبار و گازهای آلاینده سبب آلودگی هوای استان قم می شود؛ گرد و غبار موجود در استان قم بخشی مربوط به داخل کشور و برخی هم منشأ خارجی دارد؛ افزایش پدیده گرد و غبار در استان قم سبب شده است در سال های اخیر بعنوان آلاینده اصلی استان قم محسوب شود.

مدیرکل محیط زیست استان قم بیان کرد: یکی از علل افزایش آلودگی هوای استان قم، وجود تعداد بالای موتورسیکلت است و این مورد به یک معضل زیست محیطی تبدیل گشته است که باید برای حل آن چاره ای اندیشیده شود.

وی افزود: واحدهای تولیدی و صنعتی آلاینده بسیار در حریم استان قم وجود دارد که سبب افزایش آلودگی هوا در این استان قم شده است و باید این واحدها استانداردسازی شوند؛ همینطور نیروگاه های حرارتی قم ۲۵درصد سوخت های فسیلی استان قم را مصرف می کنند و همینطور در بعضی از فصول سال گاز مایع در این نیروگاه استفاده می شود که سبب آلودگی هوای قم شده است و باید برای آن برنامه ریزی درستی صورت گیرد.

موسوی خاطرنشان کرد: ۶۳درصد بنزین توزیعی در استان قم، بنزین یورو ۴ است و نفت هم طبق استاندارد یورو۴ در قم توزیع می شود.

وی تصریح کرد: در سال جاری، وضعیت آب و هوای استان قم مطلوب تر از گذشته بود و روزهای خطرناک و بحرانی نداشته ایم، در ۹ ماهه سال جاری، تعدادروزهای پاک استان قم نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

مدیرکل محیط زیست استان قم اظهار نمود: در سال های گذشته سطح آب دریاچه نمک کم شده است و از سال ۲۰۱۰ دیگری آب قابل ملاحظه ای در دریاچه وجود ندارد و هم اکنون بیشترین کسری آب در حوضه دریاچه نمک اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: خشکی دریاچه نمک سبب از بین رفتن پوشش گیاهی و شوری آب و خاک منطقه شده که یکی معضل بسیار بزرگ است و این مساله صدمه های بسیاری دارد؛ عدم اختصاص حق آبه ها به دریاچه نمک و ایجاد سدهای متعدد، حدود ۴۰۰هزارهکتار کانون تولید گرد و غبار در استان قم تشکیل داده است که در فصل های گرم سال مشکلات زیادی را برای استان های مرکزی بوجود می آورد.

موسوی عنوان کرد: حوضه دریاچه نمک در میان ۳۰ حوزه گرد و غبار کشور رتبه نخست را دارد و در بحرانی ترین حالت ممکن قرار گرفته است.

محمدتقی سجادی، مدیرکل منابع طبیع استان قم عنوان کرد: خیلی از پروژه های ملی مانند راه اندازی قطار سریع السیر سبب از بین رفتن منابع طبیعی استان قم می شود و متاسفانه در برنامه ریزی ها به این مورد توجه نمی گردد.

وی اضافه کرد: امیدواریم در مبحث بیابان زدایی، کمک های خوبی صورت بگیرد تا بتوانیم وضعیت استان قم را بهبود ببخشیم، امسال ۱۵۰میلیون یورو برای توسعه حوضه های آبخیزداری اختصاص یافته است که امیدواریم بخشی از این اعتبار برای احیای دشت مسیله استفاده گردد.