دردسرهای بزرگ آشغال های کوچک؛ دلیلهای بیرون انداختن زباله از ماشین و تاثیرات مخرب آن بر محیط

باغ من: بیرون انداختن زباله از ماشین به حدی مضر است که به مرور زمان در بیشتر کشورهای دنیا بعنوان یک عمل غیر قانونی شناخته شده و با آن برخورد می شود.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، علاوه بر این، سالانه میلیون ها دلار هزینه پاکسازی معابر و پیاده روهایی می شود که از زباله های کوچک اشباع شده و چهره شهر را تهدید می کند. اما بنظر می رسد تصویب قوانین بازدارنده و پاکسازی به تنهایی نمی تواند کلید حل این معضل باشد و هر کدام از ما باید برای آینده زمین تغییر را از خود شروع کند.
در این میان سامانه اسنپ یک کمپین محیط زیستی با عنوان «ماییم و یک زمین!» آغاز نموده که شعار اصلی آن #آشغال_نمی ریزیم است. کمپینی که ما را به فکر مسئولیت مان در قبال طبیعت می اندازد و روی عادت های غلط و به شدت مخرب تمرکز دارد. هر کدام از ما در طول سفر یا ترددهای روزمره در سطح شهر خودروهایی را دیده ایم که آشغال های خودرا به راحتی از پنجره به بیرون پرتاب می کنند و طبیعت و محیط زیست را آلوده می کنند.
شاید خود ما هم گاهی به غفلت و یا از سر ناآگاهی زباله های کوچک مان را در طبیعت رها کرده باشیم. مهم این است که بدانیم زمین تنها دارایی مشترک همه ما انسان هاست پس باید تمام تلاش مان را برای حفظ و بقای آن به بهترین شکل انجام دهیم. با ما همراه باشید تا با هم درباره اثرات مخرب پرتاب کردن زباله در محیط زیست و نتایج آن بیشتر بدانیم.
ویدئوی کمپین #ماییم_و_یک_زمین را از اینجا ببینید.
شایع ترین زباله هایی که دور ریز می شود
برای اینکه بتوانیم تغییری ایجاد نماییم ابتدا باید وضعیت موجود را به خوبی بشناسیم؛ شناخت رایج ترین زباله هایی که از خودرو به بیرون پرتاب می شوند و دلیلهای این کار می تواند نقطه خوبی برای شروع باشد. شایع ترین زباله هایی که از ماشین ها به بیرون پرتاب می شوند بسته مواد خوراکی، ته سیگار، بطری های مصرف شده، آدامس جویده شده و ضایعات غذاست.
چه یک وجب، چه صد وجب!
مطالعات مختلف نشان داده است که همبستگی بالایی بین حضور آشغال در یک محیط و تمایل افراد به پرتاب زباله هایشان در آن محیط وجود دارد. بدین سبب زمانی که در یک محیط چه به صورت عمدی چه اتفاقی آشغالی رها شده باشد احتمال اینکه به زباله های آن مکان افزوده شود بیشتر است.
خستگی و بی دقتی
خستگی و بی دقتی سبب بیرون انداختن زباله از ماشین می شود. گاهی مشغله های ذهنی به قدری زیاد است که حواس مان به کل از رفتارهای کوچک پرت می شود. غالباً در این مواقع زباله ها درجه اهمیت کمتری پیدا می کنند و از ذهنمان دور می شوند اما لازم است که همیشه به این فکر نماییم که رفتارهای ما عواقب خطرناکی برای محیط زیست دارد و یک لحظه بی توجهی گاهی تا هزاران سال محیط را آلوده می کند.
خطرات بزرگ زباله های کوچک
این طرز تفکر که یک آشغال کوچک نمی تواند لطمه زیادی به محیط وارد کند در خیلی از موارد منجر به رها کردن زباله ها در محیط می شود. بطور مثال امکان دارد کسی بگوید یک آدامس کوچک یا ته سیگار نمی تواند لطمه زیادی وارد کند اما باید به این فکر نماییم که اگر هر فردی حتی یک تکه کوچک زباله در محیط بریزد در نهایت حجم عظیمی از زباله تولید می شود. شاید ندانید که ته سیگار حاوی مواد سمی مانند آرسنیک است که می تواند خاک و آب را به شدت آلوده کند. پس بهتر است به خطرات بزرگ زباله های کوچک بیشتر فکر نماییم.
به فردا فکر کنیم
بسیاری از مردم به آینده فکر نمی کنند و فقط می خواهند در این لحظه دستشان به سرعت خالی شود بنا بر این است که زباله های کوچک خودرا به راحتی از ماشین به بیرون پرتاب می کنند. در صورتی که اگر به کسی فکر کنید که باید این زباله ها را جمع کند و تأثیرات مخرب محیط زیستی که به جای خواهید گذاشت بالقطع از این فکر آنی بیرون خواهید آمد.
کمبود سطل های زباله
کمبود سطل های زباله یکی دیگر از دلایلی است که منجر به رها کردن زباله ها در محیط می شود. گاهی اشکال از خود سطل های زباله است که با وزش باد یا توسط حیوانات واژگون شده و زباله های داخل آن در محیط پراکنده می شوند.
امان از ناآگاهی
ناآگاهی یکی از دلیلهای عمده برای رهاکردن زباله است خیلی از مردم از تأثیرات مخرب رفتارهای کوچک خود اطلاعی ندارند. بطور مثال خیلی از افراد سیگاری نمی دانند رها کردن ته سیگارشان در محیط زیست چه تأثیر منفی بر محیط وارد خواهدنمود.
حیواناتی که کشته می شوند
پرتاب کردن زباله در محیط می تواند سبب آزار دیدن افراد یا حیوانات شود. بطور مثال بطری های شیشه ای یا اشیای نوک تیز می تواند منجر به ترکیدن لاستیک ماشین ها، بروز تصادفات و یا حتی آزار دیدن حیوانات شود. نمونه دیگر آن آدامس جویده شده است که می تواند پرندگان را به کشتن دهد. علاوه بر این رها کردن زباله در طبیعت می تواند به شیوع و افزایش بیماری ها منجر شود. اگر میکروب یا ویروسی در باقی مانده مواد غذایی شما در طبیعت باشد امکان دارد توسط یک حشره یا حیوان خورده شود و به انتقال بیماری کمک نماید.
همچنین حیوانات غالباً آشغال های پلاستیکی را با مواد خوراکی اشتباه می گیرند بنا بر این کیسه های پلاستیکی رها شده در طبیعت غالباً توسط چهار پایان، پرندگان، لاک پشت ها و ماهی ها خورده می شود و از آنجاییکه هضم این مواد برای حیوانات دشوار است ظرفیت معده آنها کاسته می شود و در نهایت منجر به مرگ حیوان می شود. تصاویر تأثر برانگیزی از مرگ حیات وحش دریایی مانند پرندگان، نهنگ ها، دلفین ها و لاک پشت هایی وجود دارد که با پلاستیک یا سیگار مرده اند.
تصویر واقعی
زباله ها هر چقدر هم که کوچک باشند طبیعت را آلوده خواهند کرد. با رها شدن یک کیسه پلاستیکی در جاده باید بلافاصله تصویر خراب شدن یک منظره فوق العاده طبیعی مثل آبشار، رودخانه، دریا، اقیانوس و یا جنگل را در ذهن تان متصور شوید. فکر کردن به تصویر واقعی و نتایج عملی رها کردن زباله ها می تواند عامل بازدارنده خوبی باشد.
سرمایه هایی که هدر می رود
سالانه میلیون ها دلار توسط شهرداری ها برای تمیزکردن زباله ها از سطح شهر هزینه می شود. این مبلغ هنگفت می توانست صرف توسعه و پیشرفت شهرهایمان شود اگر ما یاد می گرفتیم که نباید زباله هایمان را در محیط رها نماییم. پرتاب کردن زباله ها می تواند به گرفتگی معابر شهری هم منجر شود. جوب ها و آبراه های شهر که با زباله ها پر می شوند مسیر آب را منحرف می کنند و در بدترین حالت می توانند به راه افتادن سیل در سطح شهر منجر شوند. علاوه بر این زباله ها می توانند ارزش توریستی یک منطقه را بطور کامل نابود کنند. زباله هایی که در محیط رها شده اند تصویر ناخوشایندی را به ارمغان می آورند که به شدت بر گردشگری محلی تأثیرگذار است.

برچسب ها:, , ,