سازمان جنگل ها قصد پرونده سازی برای مردم را ندارد

باغ من: فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها با اشاره به اینکه آتش سوزی عمدی و سهوی در جنگل ها و مراتع تخلف به حساب می آید، اشاره کرد: در صورت وقوع آتش سوزی سازمان جنگل ها نسبت به تشکیل پرونده اقدام می کند و در محاکم قضایی این تخلف بعنوان جرم کیفری پیگیری خواهد شد البته سازمان جنگل ها به دنبال پرونده سازی برای مردم نیست اما حفظ عرصه های منابع طبیعی وظیفه شرعی و قانونی همه ما است.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، سرهنگ علی عباس نژاد در یک گفت و گوی تلویزیونی با سوژه حریق جنگل ها اشاره کرد: امسال به سبب بارش های بسیار عالی شاهد رویش گسترده پوشش گیاهی در سطح جنگل ها و مراتع هستیم. بر طبق مستندات سال های گذشته در فصل گرما بالقطع احتمال وقوع آتش سوزی وجود دارد. اگر امسال مسائل ایمنی و حفاظتی را رعایت نکنیم، احتمال افزایش سطح حریق وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه سازمان جنگل ها اقدامات مناسبی برای جلوگیری از وقوع حریق و اطفای حریق انجام داده است، اظهار داشت: در سازمان جنگل ها مناطق بحرانی را شناسایی و به استان ها اعلام نموده ایم. خوشبختانه بین همه دستگاه ها برای پیشگیری از وقوع حریق و اطفای آن اجماع وجود دارد و همه دستگاه ها خودرا مسئول می دانند همین طور بخشنامه ای به استان های مختلف در مورد حریق ارسال کرده ایم. هم اکنون آمادگی صددرصدی برای استان ها به وجود آمده است و خوشبختانه توانسته ایم همه دستگاه ها را پای کار بیاوریم و حتی شورای حفظ جنگل در استان ها تشکیل شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها اضافه کرد: به استان ها اعلام نموده ایم که نسبت به جمع آوری شاخه های شکسته و هر چیزی که پتانسیل حریق را بالا می برد، اقدام نمایند. افزون بر این امکانات ضروری برای اطفای حریق در محل فراهم گشته است تا از قبل وقوع حریق تهمیداتی اندیشیده شود.

عباس نژاد با تاکید بر این که جنگل ها مورد بی مهری قرار گرفته اند، اظهار داشت: این اتفاق در حالی رخ داده است که شاخ و برگ جنگل ها مایه تنفس و ریشه های آن عامل حفظ آب و خاک و حفظ رطوبت است. متأسفانه برخی عوامل موجب تخریب جنگل ها می شود. برای مثال هنوز در خیلی از استان ها نسبت به جمع آوری هیزم اقدام می شود و حتی اجرای برخی طرح های عمومی به جنگل ها لطمه می زند. افزون بر این آفات و بیماری درختان برای جنگل ها ایجاد مشکل کرده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها با تاکید بر این که در زمینه قاچاق چوب مشکل داریم، اظهار داشت: شرکت های مختلفی برای تولید کاغذ و چوب در کشور تاسیس و مشغول به کار شده اند اما هیچ برنامه ریزی برای تهیه مواد اولیه برای این شرکت ها صورت نگرفته است و مجبور هستند مواد اولیه خودرا از جنگل ها تهیه کنند.

عباس نژاد با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی سطح حریق در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ اظهار نمود: در سال ۹۶ ۱۷۸۰ فقره آتش سوزی صورت گرفت و ۹۵۰۰ هکتار از جنگل ها و مراتع گرفتار حریق شد این در شرایطی است که در سال ۹۷ این رقم ها به ۱۳۰۰ فقره آتش سوزی و ۴۷۰۰ هکتار کم شد. تلاش می نماییم امسال سطح حریق جنگل ها و مراتع کمتر از سال های گذشته باشد.

وی در ادامه با تاکید بر نقش اساسی مردم در کاهش خسارات های ناشی از حریق اظهار داشت: سال قبل حدود ۴۰ هزار اطلاع مردمی بوسیله سامانه ۱۵۰۴ داشتیم که بالقطع برای کنترل حریق کمک زیادی به ما کرد. مردم نقش بسیاری زیادی در پیشگیری و اطفای حریق دارند. سال قبل در آتش سوزی که در کردستان رخ داد علاوه بر دو نیروی منابع طبیعی دو نیروی مردمی باز به شهادت رسیدند.

عباس نژاد با اشاره به بی توجهی برخی شهروندان در حفاظت از جنگل ها اظهار داشت: خاموش نکردن آتش و پرتاب ته سیگار به جنگل ها مقدمه آتش سوزی است. متأسفانه بعضی از شهروندان که از آتش برای گرم کردن و پختن غذا استفاده می نمایند پیش از اطمینان از خاموش شدن آتش، محل را ترک می کند و همین سوژه احتمال آتش سوزی را بالا می برد.

وی درانتها با اشاره به کمبود نیرو برای حفاظت را منابع طبیعی کشور اظهار داشت: با اینکه ۱۴ سال از تشکیل یگان حفاظت سازمان جنگل ها می گذرد هنوز ساختار سازمانی برای این یگان وجود ندارد. از سازمان اداری و استخدامی درخواست دارم که کمک کنند تا امسال ساختار سازمانی جنگلبانان را به تصویب برسانیم. بالقطع این مساله موجب افزایش انگیزه جنگلبانان در حفاظت از عرصه های طبیعی خواهد شد.

منبع:

برچسب ها:, , ,