دیدار رئیس سازمان محیط زیست با سفیر نروژ در ایران

باغ من: عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس جمهور در دیداری با سفیر نروژ در ایران درباب همکاریهای مشترک ایران و نروژ و وضعیت زیست محیطی کشور بحث و تبادل نظر کرد.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس جمهور در دیداری با سفیر نروژ در ایران درباب همکاریهای مشترک ایران و نروژ و وضعیت زیست محیطی کشور بحث و تبادل نظر کرد. این دیدار که در تاریخ ۲۳ اردیبهشت در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، به مسائلی چون وضعیت کلی محیط زیست در جهان و ایران، آلودگی هوا و دریا و استفاده از پلاستیک پرداخته شد.
کلانتری در ابتدای این جلسه ضمن خوشامد گویی به سفیر نروژ و آرزوی موفقیت برای او درباب محیط زیست ایران اظهار داشت: پیش از انقلاب محیط زیست صرفاً منطقه شکار ممنوع و حفاظت شده بود، به مرور و با افزایش جمعیت، محیط زیست اهمیت پیدا کرد و الان بیشتر از ۱۲ درصد خاک کشور به زیستگاه ها اختصاص داده شده است.
کلانتری درباب کاهش توجه به محیط زیست درگذشته اظهار داشت: فقر عمومی موجب عدم توجه به مسائل محیط زیست می شد، اما پس از ریاست جمهوری حسن روحانی، محیط زیست جز سیاست های اصلی دولت شد، تا جایی که نخستین مصاحبه رئیس جمهور درباب احیای دریاچه ارومیه بود.
او با انتقاد به سرمایه گذاری های سنگینی که بدون توجه به محیط زیست در کشور انجام می شد اظهار داشت: در گذشته سرمایه گذاری های سنگینی انجام می شد که در آنها مسائل زیست محیطی رعایت نمی شد. بعنوان مثال مس سرچشمه ۵۰ سال در حال تولید آلاینده ها بود، اما در سال قبل با فشارهای مختلف توانستیم آنها را متقاعد نماییم تا سیاست های محیط زیستی را برقرار کنند. ما حالا به موازات سیاست های توسعه پایدار در حال اصلاح گذشته نیز هستیم.
کلانتری در ادامه اظهار داشت: آلودگی هوا کلانشهرها از مسائل مهم کشور ما است. دو عامل اصلی موجب آلوده شدن هوای کلانشهرها است، اول استاندارد نبودن سوخت، و دومین مورد قدیمی بودن خو دروها، به خصوص خودرو های دیزلی که با تدابیر ریاست جمهوری و همکاریهای وزارت نفت سال قبل پاک ترین هوا را در تهران داشتیم، ما درباره هوای پاک نیاز به سرمایه گذاری داریم. صنعت خودرو نیز باید اصلاح و بازسازی کامل شود. صنایع نفتی نیز هنوز جای بهبود دارند.
وی با اشاره به اهمیت بحث محیط زیست در جهان، اضافه کرد: فرقی ندارد که شما در کشور خود آلودگی تولید کنید یا ما در کشور خود، به هر حال همه با هم جهان را آلوده خواهیم کرد.

کلانتری با انتقاد از رفتارهای اخیر ترامپ و موضع گیری های ضعیف اتحادیه اروپا اظهار داشت: حالا در جهانی که یک رئیس جمهور گردن کلفت، همه تفاهم نامه های بین المللی را پاره می کند، از ک شورهای اتحادیه اروپا می خواهیم که این رفتارها را تحمل نکنند و تسلیم این گردن کلفت نشوند، اگر این اتفاق در جای دیگری از دنیا می افتاد، اروپا بیطرف نمی ماند یا طرف فرد گردن کلفت را نمی گرفت. ما چهل سال مبارزه کردیم، مقاومت و مبارزه قسمتی از زندگی ما است، حالا آمریکا هر کاری دلش می خواهد بکند. زمان جنگ هشت ساله، تمام دنیا طرف عراق را گرفتند، اما در اختتام سازمان ملل متحد، عراق را کشور متجاوز معرفی نمود. اگر در تاریخ چند هزار ساله ایران مروری داشته باشید متوجه می شوید که ایرانیان هیچ گاه متجاوز نبودند و همیشه قربانی تروریسم بو ده اند. در جهان امروز با عنایت به گردش آزاد اطلاعات، خورشید پشت ابر نمی ماند، همه چیز روشن می شود و همه خواهند فهمید چه کسی حق است و چه کسی باطل. ما نیز مطابق دستورات اسلام طرف حق را می گیریم، من به شما قول می دهم اگر کوچک ترین چراغ سبزی به ترامپ نشان بدهیم او با ما دوست خواهد شد، اما ما ناحق را حق نمی نماییم برای اینکه برای ما ارزش انسانیت، بالاتر از این مسائل است.
او درباره تأثیر تصمیم های جهانی بر محیط زیست این چنین بیان کرد: محیط زیست ما هم قربانی گردن کلفتی ترامپ است، وقتی تکنولوژی های با بهره وری بالاتر و سازگاری بیشتر با محیط زیست تحریم می شود، محیط زیست ما و کشورهای دیگر به خطر می افتد. با اینکه کنوانسیون پاریس هنوز مصوب نشده اما ما طبق تعهداتمان، تولید کربن را کاهش داده ایم و تابحال بیشتر از دو درصد توافق مذکور، کاهش تولید کربن داشته ایم.
وی درباب مصرف آب در کشور عنوان کرد: یکی از اشکالات کشور ما، مصرف بیش از اندازه آب است، طبق ضوابط بین المللی حداکثر ۴۰ درصد از آب های تجدیدپذیر (بارش منهای تبخیر) باید مصرف شود، اما متأسفانه در ایران این مصرف بالای ۹۰ درصد است. متأسفانه وضعیت آب های زیرزمینی از نظر کیفی و کمی مطلوب نمی باشد. حالا در حال تجدید نظر کلی هستیم تا بهره وری آب بالا رود و برداشت آب هم کمتر شود. همین طور با وزارت نیرو توافق هایی انجام داده ایم تا در دوره ۱۰ ساله مصرف آب و برداشت آنرا کم نماییم.
معاون رئیس جمهور درباره حقابه های محیط زیستی اظهار داشت: در گذشته برای محیط زیست حقابه ای قائل نبودند. آب صرف آشامیدن، کشاورزی، بهداشت و صنعت می شد، اما حالا با دستور مستقیم ریاست جمهوری اولویت دوم حقابه ها پس از مصرف شرب برای مسائل محیط زیست است، چون تمامی تالاب ها و رودخانه ها خشک شده بود.
وی در ادامه اضافه کرد: آب در ایران مسئله مهمی است، ۷۰ درصد جمعیت ایران با میانگین ۷۵۰ متر مکعب آب زندگی می کنند، اما می دانید که طبق استانداردهای بین المللی زندگی با مصرف آب زیر هزار متر مکعب خطرناک می باشد.
او درباب صنایع آب بر اظهار داشت: صنایع آب بر باید به کنار دریاها بروند و خیلی از محصولات آب بر نیز از چرخه کشت ما حذف می شوند، مانند برنج و چغندر، ما برنج را به غیر از شمال کشور در جای دیگه کشت نمی نماییم و اگر کسی نیاز به کشت داشته باشد، کشاورز باید قیمت تمام شده آب را پرداخت کند که هیچ گاه به صرفه نیست، ما باید این صرفه جویی ها را انجام دهیم تا برداشت آب کم و سیستم آبی کشور پایدار شود.
کلانتری با انتقاد از تعهدات بین المللی کشور افغانستان درباب حقابه هیرمند اظهار داشت: با اینکه کشور ایران در شرایط بد آبی قرار دارد اما طبق تعهدات بین المللی سالانه ۳ میلیارد مترمکعب و بیشتر از آن به کشور عراق آب ارسال می کند، اما افغانستان، برای سیستان و بلوچستان و هیرمند، تنها ۵ میلیون متر مکعب آب ارسال می کند در صورتیکه ۸۲۰ میلیون در تعهد آنها است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباب آلودگی دریاها و پلاستیک اینگونه توضیح داد: ما در سواحل خلیج فارس و دریای عمان مجموعاً یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت داریم که حتی اگر این جمعیت بخواهند آلودگی تولید کنند هم بسیار ناچیز و کمتر از کشورهای همسایه است درباب پلاستیک هم ما از دولت شروع کردیم و سازمان ها را تشویق می نماییم تا از آب های بسته بندی پلاستیکی استفاده نکنند.
کلانتری درباب آلودگی نفتی خلیج فارس اینگونه اظهار داشت: متأسفانه در خلیج فارس آلودگی نفتی است و مرجان ها بر اثر همین آلودگی از بین رفتند مابه نفتکش ها فشار آوردیم تا آلودگی را به حداقل برسانند هرچند ناوگان نفتی ما جدید است اما کشتی هایی هایی که برای صادرات نفت وارد خلیج فارس می شود بالای ۳۰ سال عمر دارند و همین سوژه موجب آلودگی دریا و خلیج فارس می شود و حیات خلیج فارس در معرض تهدید است.
سفیر نروژ نیز با ابراز خرسندی از این دیدار اظهار داشت: من از دو ماه پیش درخواست این دیدار را داده بودم و امروز از این دیدار بسیار خرسندم.
او در ادامه، از ابراز نگرانی تحولات و مسائل محیط زیستی جهان اظهار داشت: نگرانی اصلی دولت نروژ، گرم شدن زمین، تغییر اقلیم و آلودگی پلاستیک در اقیانوس ها است و اشاره کرد: کشور نروژ برخلاف آمریکا دست به تحریم محیط زیست و تکنولوژی های محیط زیست نمی زند و با ایران همکاری خواهدنمود.

منبع:

برچسب ها:, , ,