مرگ مشکوک ببرها در باغ وحش وکیل آباد

به گزارش باغ من اخیراً خبری در خصوص تلف شدن هفت توله ببر در باغ وحش مشهد اعلام شد، اما گمانه زنی های مختلفی درمورد علت این مورد وجود دارد.

یکی از حیوانات نگهداری شده باغ وحش وکیل آباد، تایگون ها هستند که حاصل پیوند ببر و شیر (ببشیر) است که برای نخستین بار در آمریکا به دنیا آمدند.

در مردادماه سال ۹۷ خبری در خصوص معدوم سازی هشت ببر منتشر گردید که مورد تکذیب مسؤلان قرار گرفت و دامپزشک باغ وحش مشهد و کارشناس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی علت مرگ این ببرها را، بیماری و کهولت سن عنوان کردند و این در شرایطی است که بنابر گفته کارشناسان و فعالان محیط زیست، تمامی ببرهای موجود در باغ وحش وکیل آباد مشهد حاصل جفت گیری ببرهای وارداتی هستند و قاعدتاً عمر زیادی از این گونه نمی گذرد و نباید به مرز کهنسالی رسیده باشند.

همچنین در آن زمان، بعضی از فعالان محیط زیست علت مرگ این حیوانات را در جهت کاهش تعداد جانوران باغ وحش که بعنوان شرط صدور مجوز از جانب سازمان حفاظت محیط زیست تعیین شده، عنوان و اعلام نمودند که پوست یا لاشه آنان تاکسیدرمی شده و به فروش رسیده است.

خرداد سال قبل مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اعلام نمود که تنها یک مورد سابقه تلف شدن ببر در باغ وحش مشهد رخ داده که آن هم ناشی از درگیری دو ببر نر و ماده در قفس بود که باعث بریدگی دم پلنگ ماده، عفونت شدید و مرگ آن شده و این ببر زخمی بلافاصله توسط دامپزشک باغ وحش تحت عمل جراحی و اقدامات درمانی قرار گرفت، اما ۱۰ روز پس از درگیری تلف شد.

بعد از گذشت این جریان مجدداً در ایام اخیر خبری در خصوص تلف شدن هفت توله ببر در باغ وکیل آباد مشهد اعلام گردید که سوالات زیادی در مورد علت مرگ آنان ایجاد کرد.

۶ توله بر اثر عفونت تنفسی مرده اند

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی در گفتگو با ایسنا در مورد علت مرگ هفت توله ببر در باغ وحش وکیل آباد مشهد اظهار نمود: هفت توله ببر تلف شده اند که شش توله بر مبنای عفونت تنفسی به تایید دامپزشک در بدو زایمان تلف شده اند و یک توله دیگر پس از خورده شدن قسمتی از دستش توسط ماده ببر از بین می رود.

تورج همتی در پاسخ به این سؤال که «آیا توله کشی در بین ببرها طبیعی است یا خیر»، اضافه کرد: معمولاً در گربه سانان، ببرها و شیرها امر بچه کشی وجود دارد و شانس زنده ماندن توله های آنان پس از زایمان ۵۰ درصد است و علت آن هم عدم رسیدگی مادر یا نامناسب بودن شرایط است.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: از روز اول وقوع این اتفاق کارشناسان ما در حال بررسی مبحث هستند تا ابهامات موجود را رفع و در صورت مرگ توله ها در اثر عوامل غیرطبیعی، عوامل به وجود آورده را بررسی نمایند و نتایج آنرا به اطلاع رسانه ها برسانند.

همتی تصریح کرد: همینطور این مورد از سوی مراجع قضایی هم در حال پیگیری است. همیشه اطلاعیه ای صادر می شد اما در ارتباط با این مورد به علت مصاحبه هایی که با خبرنگاران صورت گرفته، ضرورتی برای صدور بیانیه وجود ندارد.

وی افزود: به صورت کلی برای باغ وحش ها الزامات، استانداردها و پروتکل های فنی ابلاغ می شود و آنان هم ملزم به رعایت آن هستند. باغ وحش وکیل آباد از سال قبل تابحال برای استاندارسازی فضای خود اقدامات خوبی را انجام داده اما تا رسیدن به ایده آل فاصله بسیاری دارد.

مدیرکل محیط زیست استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هم اکنون فضای باغ وحش وکیل آباد با دوربین های مداربسته کاملاً رصد می شود و وضعیت آن نسبت به سال قبل بهتر شده است البته این حرف به معنای تایید فضای باغ وحش نیست، چونکه باغ وحش باید به محیط خارج از شهر منتقل و فضایی متناسب با گونه های زیستی مختلف طراحی شود تا حیوانات در آن زیست کنند.

توله کشی ماده ببر به خاطر کمبود جا بوده/ علت عفونت تنفسی توله ببر، نگهداری در کنار یک حیوان بیمار است

علی کشمیری، فعال محیط زیست، در گفتگو با ایسنا، با اشاره به این مورد که «مرگ چهار توله ببر عادی نیست و محیط زیست باید علت اصلی آنرا اعلام نماید و در صورت اصرار بر تلف شدن آنان به علت بیماری تنفسی باید مستندات خویش را عرضه دهند»، اظهار داشت: در ۲۳ اردیبهشت ۹۸ ببر «تینا» سه توله ببر، اول خرداد «ببر مایا» سه توله ببر و دوم خرداد ماه ببر «رایا» دو توله ببر را زایمان کرده اند که از این هشت توله متولدشده، هفت توله تلف شدند و یک توله دیگر در شرایط قرنطینه نگهداری می شود.

وی اضافه کرد: این توله ببرها از سه مادر مختلف زاده شده و نمی توان وجود مشکل در مادر را علت مرگ آنان قلمداد کرد.

این فعال محیط زیست بیان کرد: از این هشت توله، سه توله در همان روزهای اول تلف شدند و از این توله ها تنها یک مورد بر اثر بیماری تنفسی تلف شده است و علت آن هم نگهداری این توله در کنار یک حیوان بیمار بوده که اساسا انتقال بیماری سبب تلف شدن این توله ببر شده است.

کشمیری تصریح کرد: تلف شدن باقی توله ها به دلیل بیماری تنفسی نبوده و در ارتباط با علت اصلی مرگ آنان اداره محیط زیست باید پاسخگو باشد.

وی افزود: توله ببرها به محض تولد باید از مادر خود جدا شوند، چونکه مادر می تواند به توله خود صدمه برساند. متاسفانه میزان توله کشی از ماده ببرها بسیار زیاد بوده است و این امر با عنایت به کمبود جا در باغ وحش مشهد صورت گرفته و امری طبیعی نیست.

این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: باغ وحش مشهد نسبت به باغ وحش های سراسر ایران وضعیت بهتری دارد؛ هم اکنون باغ وحش تهران، بابلسر، صفا دشت و باراجین قزوین با مشکلات زیادی مواجهند اما رسانه ای نمی گردد.

کشمیری با اشاره به اینکه اعلام تلفات حیوانات در باغ وحش جرات و جسارت می خواهد، اظهار داشت: باغ وحش ها اگر مدعی این هستند که مشکلی ندارند آمار تلفات خویش را صریحاً اعلام کنند. بعنوان مثال در باغ وحش بابلسر دو توله خرس یا توله شیر در قفس مرغ به ابعاد هفتاد سانت در یک متر نگهداری می شدند؛ همینطور در باغ وحش صفادشت بستر مارها بسیار نامناسب است و در بعضی از باغ وحش ها به علت کمبود جا برخی از حیوانات را کشته و برای مرگ آنان بهانه تراشی می کنند.

وی افزود: متاسفانه در باغ وحش ها نگاه به حیوانات کالاگونه است و باغ وحش ها به بنگاه های اقتصادی تبدیل گشته است. در این زمینه مرجع اصلی پاسخگو اداره محیط زیست است اما اگر سمن ها و سازمان های مردم نهاد این مورد را مطرح نمی کردند، رسانه ای نمی شد و سوال اینجاست که چرا محیط زیست قبلا این مورد را اعلام نکرده است؟

این فعال محیط زیست بیان کرد: هم اکنون برای همه این سوال وجود دارد که علت تلف شدن این هفت توله ببر چیست اما متاسفانه این گونه به نظر می آید که این سوال برای اداره محیط زیست ایجاد نشده است، در حالیکه این اداره نماینده حاکمیت بوده و باید بر این مورد نظارت کند.

گزارش از حوریه جمالی پور و بیتا سخایی، خبرنگاران ایسنا- منطقه خراسان

برچسب ها:, , ,