واکنش شهردار تهران به فیلم آزار و اذیت سگ ها، همکاری شهرداری در توسعه ۳ بیمارستان بزرگ پایتخت

به گزارش باغ من شهردار تهران ضمن واکنش به فیلم انتشار یافته درباره آزار و اذیت سگ ها، در عین حال به تفاهم نامه ای با سازمان نظام پزشکی اشاره و بر ضرورت افزایش سطح سواد سلامت شهروندان تهرانی در چارچوب این همکاری ها تاکید کرد.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، پیروز حناچی در آیین امضای یادداشت تفاهم همکاری بین شهرداری تهران و سازمان نظام پزشکی کشور ضمن تبریک عید غدیر خم اظهار داشت: روز پزشک که اولین روز شهریورماه است را گرامی می داریم و از خدمات عزیزانی که خیلی از آنها گمنام هستند و بدون چشم داشت به وظایف انسانی خود عمل می کنند، تقدیر می نماییم.
وی اضافه کرد: سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۷ مقابله با افسردگی را با شعار «بیایید گفتگو کنیم» هدف قرار داد. امروزه خانواده ها کمتر با یکدیگر گفتگو می کنند و فرصت با هم بودن کمتری دارند. هر چند که کلان شهر تهران دارای بیشترین نخبگان است، اما اگر برخی شاخص ها را در آموزش های ابتدایی و متوسطه بخصوص در حوزه بهداشت مد نظر قرار دهیم، از بسیاری استان ها عقب تر است.
حناچی با اشاره به وجود بیماری هایی همچون فشارخون، دیابت و تری گلیسرید بالا در بین شهروندان تهرانی اظهار داشت: از هر هشت نفر در تهران یک نفر به فشار خون مبتلاست و از آن آگاه نیست. باوجود همه تلاش ها در جهت کاهش آلودگی هوا همچون تعویض سوخت، اجرای معاینه فنی خودرو ها به شکلی جدی تر و همینطور اجرای معاینه فنی خودرو های سنگین و کاهش ۲۰ درصدی ذرات معلق، اما هنوز معضلات در این عرصه باقی است. تلاش شهرداری تهران در این راه بوده که حمل و نقل عمومی را گسترش دهد، هر چند که دوچرخه مد اصلی حمل و نقل نیست، اما می تواند در جهت افزایش تحرک افراد جامعه نقش موثری داشته باشد و در راه بهبود سلامت جامعه تأثیرگذار باشد. ما باید نسبت به آمارهای بیماری ها در کلان شهر تهران بی توجه نباشیم. بدون شک چاره کوتاه مدت حل این معضلات، مشارکت شهروندان است. اگر در کوتاه مدت مردم همراهی کنند، خیلی کم هزینه و بسیار موثر می توان نسبت به حل این معضلات اقدام نمود.
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه شهرداری تهران در حوزه بهداشت، حمایت های خویش را انجام خواهد داد، اضافه کرد: به صورت عمومی در بحث درمان در کلان شهر تهران شهرداری حمایت های لازم را انجام خواهد داد؛ بخصوص جایی که خیرین پای کار آمده باشند و قرار باشد باری از دوش دولت برداشته شود. هم اکنون در توسعه بیمارستان سینا، بیمارستان شریعتی و بیمارستانی در منطقه ۲۲ حمایت ها به صورت جد توسط شهرداری تهران انجام می شود اما این کار باید به صورت همه جانبه صورت گیرد.
وی افزود: آمار سنگینی در تلفات جاده ای داریم؛ چون که بیشتر حمل و نقل ما در جاده ها است؛ برخلاف کشورهای توسعه یافته که اصل حمل و نقل آنها بر پایه حمل و نقل ریلی قرار گرفته است. امروز ۹۰ درصد حمل و نقل ما روی جاده است. سالانه ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوادث خودرویی جان خویش را از دست می دهند که مربوط به موتورسیکلت ها هستند. جان باختگان در ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها بسیار بالاست. بنابراین نیاز است که آگاهی بخشی تأثیرگذاری در این عرصه داشته باشیم. سالانه ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم از موتورسواران جان خویش را از دست می دهند بنابراین باید اطلاع رسانی به مردم در این عرصه به درستی صورت گیرد.
حناچی در انتها این مراسم و در جمع خبرنگاران با اشاره به تفاهم نامه امضا شده میان شهرداری تهران و سازمان نظام پزشکی کشور اظهار داشت: این تفاهم نامه در زمینه همکاریهای مشترک به امضا رسید. همکاری هایی که هدف آن افزایش دانش سلامت برای شهروندان و دادن پیام هایی است که وضعیت سلامت آنها را بهبود بخشد. همینطور این همکاری ها در زمینه های دیگری مانند توسعه سلامت در کشور ادامه پیدا خواهد نمود.
وی به افتتاح مرکز درمانی منطقه ۶ شهرداری تهران هم اشاره نمود و اضافه کرد: امروز در این مرکز که از مراکز درمانی شهرداری تهران است بخش اورژانس آن برای بیماران آنکولوژی تشکیل شده و به ۵۰۰ نفر از همکاران ما که بیماری های حاد دارند، شرایطی را فراهم می آورد تا علاوه بر درد بیماری، درد دیگری را متحمل نشوند.
شهردار تهران تاکید کرد: ما در همکاری با سازمان نظام پزشکی کشور تلاش می نماییم سطح سواد سلامت شهروندان را افزایش دهیم. امروز همکاران پزشک ما با کمپین سه شنبه های بدون خودرو همکاری کردند که این اقدام بسیار موثر و خوبی است.
وی در پاسخ به سوالی در مورد بازسازی بیمارستان های فرسوده در تفاهم نامه های قبلی شهردار تهران با وزارت بهداشت هم اظهار داشت: بطور قطع بازسازی بیمارستان ها در توان ما به تنهایی نیست ولی در مورد بیمارستان هایی که حالا توسط خیرین در حال توسعه هستند شهرداری تهران نهایت همکاری را انجام خواهد داد. هم اکنون هم در بیمارستان شریعتی، سینا و بیمارستانی در منطقه ۲۲ که خیرین کار آنرا انجام می دهند، شهرداری تهران نهایت همکاری را خواهد داشت.
حناچی در مورد تأمین زیرساخت های استفاده از دوچرخه در شهر تهران هم اظهار داشت: هم اکنون توسعه زیرساخت ها در دستور کار است و در خیابان طالقانی، کریمخان، بلوار کشاورز و مسیرهای اصلی در حال توسعه این زیرساخت ها هستیم.
شهردار تهران در پاسخ به سوالی در مورد فیلم انتشار یافته از آزار سگ و سگ کشی در شهر تهران اظهار داشت: تصاویری که انتشار یافته مربوط به سال ۱۳۹۶ است ولی ما به تأسی از پیامبر اسلام به همه مخلوقات خدا احترام می گذاریم. من دستور دادم این مورد بررسی شود. پیمانکاری که نسبت به آن اعتراض وجود داشت خلع ید کردیم تا حساسیت نسبت به این مورد کم شود. همینطور به همکاران خودم تذکر جدی دادم و این مورد الان در حال بررسی است.