افعی دم عنکبوتی به لیست کنوانسیون تجارت گونه های نادر اضافه گردید

به گزارش باغ من معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: گونه منحصر به فرد افعی «دم عنکبوتی» به ضمیمه شماره دو کنوانسیون تجارت گونه های نادر (سایتس) اضافه گردید و از این پس ورود و خروج این گونه از کشور تنها با مجوز رسمی مراجع بین المللی امکان پذیر است.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا حمید ظهرابی با بیان این خبر اظهار داشت: نشست متعاهدین کنوانسیون سایتس روز گذشته (۴ شهریورماه) در سوییس برگزار گردید و طی آن پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در خصوص افزودن افعی دم عنکبوتی به ضمیمه شماره ۲ سایتیس با رأی عمومی پذیرفته شد.

وی افزود: بر مبنای مفاد کنوانسیون سایتس، جابه جایی گونه های ضمیمه شماره ۲ بین کشورهای مختلف تنها با مجوز سایتیس امکان پذیر است و تمامی ۱۸۳ کشور متعاهد این کنوانسیون موظف می باشند در مبادی ورودی و خروجی خود با جابه جایی غیرقانونی و بدون مجوز آن برخورد قانونی انجام دهند.

افعی دم عنکبوتی با نام علمی Pseudocerastes urarachnoides گونه ای از افعی های شاخدار است. این گونه اندمیک طبیعت ایران، برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ میلادی از جانب حمید بستانچی، حاجی قلی کمی و استیون اندرسون بعنوان گونه ای جدید از مارهای ایران توصیف شده است.

افعی دم عنکبوتی که تنها در غرب ایران و کوهستان های زاگرس ایران زندگی می کند، تکاملی منحصر به فرد را از سر گذرانده است و رفتار جالبی برای شکار طعمه خود دارد.

انتهای دمِ این افعی، شبیه به یک گوی با زائده های رشته ای شکل است که آنرا شبیه به عنکبوت کرده است. این افعی برای شکار طعمه های خود با استفاده از رنگ فلس های روی بدنش در بین سنگ ها استتار می کند و دم خویش را بگونه ای حرکت می دهد که شبیه به حرکت یک عنکبوت روی سنگ هاست. پرندگان هم به خیال شکار یک عنکبوت بزرگ جثه به مار نزدیک می شوند و افعی دم عنکبوتی با گزیدن پرنده آنرا شکار می کند.

شکل ظاهری و رفتار منحصر به فرد این مار سبب شده که باغ وحش ها و مجموعه داران زیادی از سراسر جهان خواستار نگهداری این گونه باشند. بنابراین درخواست های زیادی برای جمع آوری و جابه جایی این گونه وجود دارد که این مورد می تواند انگیزه ای برای تجارت غیرقانونی گونه باشد. اضافه شدن به لیست سایتس عامل بازدارنده مهمی در تجارت غیرقانونی این گونه به کشورهای دیگر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، متاسفانه در سال های گذشته تعداد نامعلومی از این گونه به کشور آلمان منتقل شده و در شرایط اسارت هم زادآوری داشته است و افراد این گونه منحصر به فرد در بعضی بازارهای غیر رسمی به فروش می رسند.