تلفات جاده ای گونه های حیات وحش البرز در حال افزایش

به گزارش باغ من مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز اظهار داشت: ما مخالف توسعه استان به واسطه اجرای پروژه های راه و جاده سازی نیستیم ولی این توسعه نباید به قیمت تخریب محیط زیست تمام شود.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، فردین حکیمی در حاشیه بازدید از اجرای طرح آموزش محیط زیست، ویژه مربیان پیش دبستانی که امروز دوشنبه ۱۱ شهریور در دبستان نرجس ناحیه ۱ برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار نمود: طی چند روز گذشته شاهد مرگ برخی از قزل آلاهای خال قرمز رودخانه کرج به علت آلودگی آب بودیم.
وی افزود: بخشی از این آلودگی به واسطه ورود سیمان مورد استفاده برای مقاوم سازی پایه پلی که در راه این بزرگراه قرار دارد، به آب بوده است.
وی ادامه داد: برای یافتن علت دقیق مرگ قزل آلاهای این رودخانه در حال بررسی هستیم تا مشخص شود آیا این مرگ به واسطه آلودگی ناشی از ورود سیمان به آب بوده یا خیر.
این مسئول توضیح داد: تعداد دقیق تلفات معلوم نیست ولی هم در بالا دست رودخانه و هم پایین دست شاهد مرگ برخی از قزل آلاهای خال قرمز بوده ایم.
حکیمی خاطرنشان کرد: یکی از اشکالات مهم ما همین پروژه های عمرانی شامل جاده سازی و… است که در فرآیند اجرای آنها الزامات محیط زیستی رعایت نمی گردد.
وی با اشاره به تدوین اصول ۴۰ گانه محیط زیست اظهار داشت: این اصول سال قبل از جانب سازمان محیط زیست به وزارت راه ابلاغ گردید که طبق این اصول پیمانکاران در فرآیند اجرای پروژه های عمرانی موظف به رعایت اصول زیست محیطی شده اند.
حکیمی اظهار داشت: متاسفانه خیلی از پروژه های عمرانی طی سال های گذشته شروع شده اند و زیرساخت های زیست محیطی لازم برای آنها لحاظ نشده است.
مدیرکل محیط زیست البرز اضافه کرد: پروژه های عمرانی در حال انجام مدام پایش می شوند و گاها برخی پیمانکاران خاطی به مراجع قضایی معرفی می گردند.
وی افزود: ما مخالف توسعه استان به واسطه اجرای پروژه های راه و جاده سازی نیستیم ولی این توسعه نباید به قیمت تخریب محیط زیست تمام شود.
این مسئول با اشاره به اینکه خیلی از پروژه های عمرانی همچون بزرگراه ها سبب به هم خوردن زیست بوم منطقه می شود، اظهار داشت: متاسفانه مطالعات زیست محیطی برای خیلی از این پروژه ها انجام نشده که دود آن به چشم حیات وحش و طبیعت می رود.
وی ادامه داد: وقتی پروژه ها از داخل زیستگاه های حیات وحش عبور می کنند، حتما باید زیرگذر و روگذری برای عبور حیات وحش داشته باشند و در راه هم تابلوها و علائم هشداردهنده در مورد تردد حیوانات نصب شده باشد.
حکیمی تصریح کرد: متاسفانه این اصول در خیلی از پروژه ها نادیده گرفته می شود و همین امر سبب شده هر سال تعداد تلفات گونه های جانوری استان که برخی از آنها جزو گونه های نادر به شمار می آیند، افزایش یابد.
وی افزود: وقتی علائم هشداری نباشد و وقتی به واسطه پروژه ها جلوی مسیر عادی تردد حیات وحش را می گیریم، حیوانات ناچارند از وسط جاده عبور کنند که این سبب برخورد خودرو ها با آنها می شود.
وی افزود: آمار تلفات جاده ای گونه های حیات وحش بر اثر تصادف با خودرو ها در حال افزایش می باشد، بنابراین از پیمانکاران درخواست می شود نسبت به نصب علائم اخطار دهنده در مورد عبور حیات وحش از دل پروژه هایی که راه اندازی می کنند، بی تفاوت نباشند.