کشف یک زیرگونه جدید از پروانه ها در کوه لاله زار کرمان

باغ من: با تلاش کارشناس دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی یک زیرگونه جدید از پروانه ها در کشور شناسایی و ثبت گردید.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، علیرضا نادری کارشناس دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی در این زمینه اظهار داشت: در ادامه مطالعات فونستیک برای کشف تاکسونهای جدید پروانه در کشور مخصوصاً در استان کرمان در اوایل بهار سال ۱۳۹۵ از کوه های لاله زار در این استان بازدیدی به عمل آمد. این منطقه از دوره های یخبندان گذشته هنوز جمعیت هایی از گونه های مختلف را به صورت محدود در خود جای داده است که با گرم تر شدن اقلیم روز به روز محدود تر می شوند.
وی اضافه کرد: در این ناحیه از استان با عنایت به پوشش گیاهی و ارتفاع مناسب انتظار یافتن گونه های زود پروازی از پروانه ها از خانواده های Pieridae و Lycaenidae می رفت که در مسافرت مزبور همین سوژه به اثبات رسید و جمعیت کوچکی از گونه ای پروانه به نام Anthocharis gruneri که قبلاً تا نیمه شمالی زاگرس یافت شده بود کشف شد که مشخصاً تفاوت های بارزی با سایر جمعیت ها و زیرگونه های شناخته شده داشت و پس تصمیم بر آن شد که این جمعیت تحت عنوان زیر گونه جدیدی برای علم توصیف شود.
نادری تصریح کرد: این تاکسون به افتخار آقای علیرضا زمانی عنکبوت شناس جوان و برجسته کشورمان Anthocharis gruneri zamanii نام گرفت.
مقاله توصیف این تاکسون جدید توسط علیرضا نادری و پروفسور ورنر باخ از کشور آلمان در مجله پروانه شناسی آپولو در کشور آلمان در اول مرداد ماه سال ۱۳۹۸ انتشار یافته است.
به گفته محمد مدادی مدیرکل موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی، نمونه هولوتیپ تاکسون توصیف شده در مجموعه علمی حشرات واقع در موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست نگهداری می شود.

منبع: