مدیرکل محیط زیست بوشهر مطرح کرد: لزوم جبران خسارت زیست محیطی آلودگی های نفتی در خلیج فارس

به گزارش باغ من امروزه خلیج فارس با آلودگی های نفتی گوناگونی درگیر است و سالانه تخلیه نفت و سایر مشتقات نفتی در این اکوسیستم پرارزش به علل مختلف بر تنوع زیستی غنی خلیج فارس تاثیرات نامطلوبی بر جای می گذارد.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در این خصوص می گوید: خلیج فارس یکی از اکوسیستم های کلان است که دارای غنا و تنوع زیستی ارزشمندی است و هر گونه تغییر در شرایط زیستگاهی این اکوسیستم صدمه هایی را به آن وارد می نماید.
فرهاد قلی نژاد می افزاید: آلودگی های نفتی ناشی از سوانح و حوادث و یا نشت و تخلیه مشتقات نفتی در خلیج فارس یکی از منابع مختلف و آلاینده های مهم این اکوسیستم است که هر ساله خسارت های فراوانی را به محیط زیست خلیج فارس وارد می نماید.
این مسئول بیان کرد: نمونه این خسارت ها حوادث نفتی در اطراف جزیره خارگ است که در ایام اخیر باعث آلودگی سواحل این جزیره شده است. ازاین رو ضمن اقدام در جهت پاکسازی سواحل و دریا توسط ارگان های متولی، جبران خسارت وارده به محیط زیست و بازسازی اکوسیستم ضروری می باشد.
وی تصریح کرد: در این راستا اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر خسارت های وارده را برآورد و آنرا از عاملین آلوده کننده مطالبه خواهد نمود و البته راهکارهای جلوگیری از حوادث هم باید توسط شرکت های نفتی با استفاده از جدیدترین تکنولوژی های روز و با اولویت اعمال گردد.
گفتنی است عملیات پاکسازی سواحل جزیره خارگ که از زیستگاه های آبسنگ های مرجانی است در ایام اخیر توسط ارگان های متولی با جدیت در حال انجام می باشد.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، جزیره خارگ در ۳۸ کیلومتری ساحل بندر گناوه واقع در خلیج فارس قرار دارد. در این جزیره یکی از مهم ترین پایانه های صادرات نفت جهان بنا شده و از این لحاظ دارای اهمیت اقتصادی بالایی است.