سگ های ولگرد در خرمشهر + فیلم جان به گلو رسید، داستان دنباله دار سگ های ولگرد خرمشهر

باغ من: حمله سگ های ولگرد از معضلات اصلی خرمشهر است که از چند روز قبل به دنبال حمله سگ ها به دختربچه ای در روستای محرزی، به یک تهدید بسیار جدی تبدیل گشته است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها، سیده فاطمه هلالات: اولین جمعه مهر است و خانواده در یک بامداد شرجی همه دورهم جمع شده اند. فاطمه می رود تا از مغازه خرید کند. نخستین بارش نیست، فاصله خانه تا مغازه هم مسافتی نیست. بوی شرجی با بوی نهر و نیزارها درهم پیچیده است. همه چیز عادی است حتی صدای پارس سگ هایی که از میان نخل ها می آیند. بچه های روستا و حتی بچه های شهری خرمشهر دیگر با این صدا مأنوس شده اند.
فاطمه هفت ساله می داند، سگ های روستا کاری به کارش ندارند. بی توجه به صدا، هوای روستا را وارد نای می کند و عمیق نفس می کشد. چقدر صدای سگ ها نزدیک است، چرا این طور به سمتش می آیند؟ همه چیز در یک لحظه اتفاق می افتد، چیز زیادی برای حس کردن نیست جز زبری موهای سگ ها، تیزی دندان ها روی گلویش، خونی که لباسش را خیس می کند و نفس هایی که حالا نایی برای بالا آمدن ندارند.
حال ناخوش فاطمه
فاطمه روی دست های خانواده به بیمارستان ولی عصر (عج) خرمشهر می رود همان جا مطمئن می شوند نای دختر کوچشان بر اثر حمله سگ ها پاره شده است و در خرمشهر کار زیادی از دست کسی برایش ساخته نیست و باید به اهواز اعزام شود و این خبر می شود خبر پرتکرار سایت های خبری.
حمله خونین دو سگ به دختر هفت ساله خرمشهری، سگ های ولگرد نای دختربچه خرمشهری را پاره کردند و تیترهای مشابه ای که پربازدید می شوند.
فاطمه دختری است که بامداد جمعه پنجم مهر در نهر ۶ محرزی از ناحیه گوش، بینی حلق و گردن موردحمله سگ های ولگرد قرار می گیرد و برای ادامه درمان به بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز اعزام می شود، شنیده ها از آن حکایت می کند که این دختربچه برای مداوا به تیغ جراحی سپرده می شود و عملش موفقیت آمیز بوده است.
قربانیان یک طرح اجرانشده
برخی معتقدند دلیلهای بسیاری همچون تلنبار شدن زباله در نواحی مختلف شهر و ساختمان ها نیمه کارها، تغییر زیست بوم و زندگی شهری موجب افزایش تعداد سگ های ولگرد شده است اما کم شدن حجم زباله های مصرفی در مدت اخیر به سبب شرایط اقتصادی مردم منطقه می تواند از آنها حیواناتی گرسنه و درنده خوتری بسازد و به تهدیدی جدی برای منطقه تبدیل کند. مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی کند.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4
انتقال بیماری هایی همچون هاری، کیست، سالک و توکسوکارا از مهم ترین دلایلی است که مجموعه سلامت را نگران افزایش بی رویه تعداد سگ های ولگرد کرده و ساماندهی سگ های ولگرد و بلا صاحب مصوبه خیلی از جلسات شورای سلامت خرمشهر بوده است. همه اتفاق نظر دارند که باید برای رفع مشکل فکری جدی کرد اما پرونده ساماندهی سگ های ولگرد جز آن دست پروژه هایی است که در خرمشهر پس از سال ها هنوز به سامان نرسیده و فاطمه تنها قربانی این مشکل نیست.
در جلسه شورای سلامت که ۲۷ تیر ۹۷ تشکیل شد، فرشید بهشتی مدیر وقت شبکه بهداشت و درمان خرمشهر از شکایت بی شمار مردم از وضعیت سگ های ولگرد خبر می دهد و می گوید: شکایات مردمی بسیاری درباب سوژه سگ های ولگرد به مرکز بهداشت می رسد که مردم خواستار رفع مشکل سگ های ولگرد هستند.
شکر اله سلمان زاده رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز در سال ۹۸ به صورت جزئی تری به این قضیه می پردازد و بر خواسته مردم برای رفع مشکل حضور گسترده سگ های ولگرد در معابر عمومی شهرهای جنوب غرب استان خوزستان تاکید می کند.
۷۵۹ مورد حیوان گزیدگی در منطقه جنوب غرب خوزستان به صورت سالیانه آماری است که از طرف او ارائه می شود.
سلمان زاده در ادامه به تحمیل هزینه های سنگین درمانی به دنبال حیوان گزیدگی اشاره می کند و می گوید: حیوان گزیدگی هزینه سنگینی را به خاطر تزریق پنج نوبت واکسن و ایمونوگلوبین برای هر مورد به دنبال داشته است.
مصوبه ای بی سرانجام
ساماندهی سگ های ولگرد مصوبه ای است که از سال ۹۵ با بیان ممنوعیت قانونی سگ کشی به مصوبه ی ثابت شوراهای سلامت خرمشهر تبدیل گشته و طرح زنده گیری و عقیم سازی سگ های ولگرد و بلاصاحب تقریباً از همان روزها بعنوان گزینه جایگزین سگ کشی عنوان شد. مصوبه ای که تا الان به خاطر بحث تأمین اعتبارات در خرمشهر اجرایی نشده است.
فرشید بهشتی در جلسه شورای سلامت تیر ۹۷ شهرداری را بعنوان مسئول اجرای طرح معرفی می کند و تهدید می کند در صورت اقدام نکردن شهرداری، شورای سلامت ناچار به برخورد قضایی مقابل شهرداری بعنوان متولی انجام کار خواهد بود.
داود دارابی شهردار خرمشهر اما دریکی از جلسات شورای سلامت، اعتبار لازم برای زنده گیری، عقیم سازی و نگه داری هر قلاده سگ های ولگرد را یک میلیون تومان اعلام می کند و با عنایت به اینکه رقم به نسبت حجم کار بالا می شود، از ناتوانی شهرداری برای اجرای طرح تاکید می کند و خواهان تأمین اعتبارات از طرف دیگر ارگان های می شود.
دست همیشه خالی شهرداری خرمشهر چاره ای جز گرفتن مجوز سگ کشی در چند سال قبل و به صورت مقطعی باقی نگذاشته بود، اقدامی که مستمر نبودنش عاملی در بی ثمر بودن اتلاف سگ های ولگرد بوده است.

مخالفت دادستانی خرمشهر با اتلاف سگ ها و افزایش تعداد سگ ها که حالا به معضلی جدی در شهر تبدیل گشته است موجب می شود در جلسه شورای سلامت که ۲۷ شهریور ۹۷ انجام شد بالاخره شهرداری خرمشهر متولی اجرای زنده گیری سگ های ولگرد می شود و مصوب می شود که طبق سهم تعیین شده شهرداری، منطقه آزاد اروند، شرکت نفت و گاز اروندان و اداره کل بندر و دریانوردی اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریالی اجرای کار را به صورت اشتراکی تأمین کنند.
شهرداری خرمشهر و منطقه آزاد اروند به دنبال این جلسه از آمادگی برای اختصاص سهم تعیین شده خبر می دهند، نماینده واحد محیط زیست سازمان منطقه آزاد اروند در جلسه سلامت دیگری اعلام می کند که قبل از مصوب شدن سهم این سازمان اعتباری را به منظور عقیم سازی و نگه داری از سگ های ولگرد در منطقه آزاد اروند در نظر گرفته بود که آبادان از این اعتبارمالی بهره برده و محلی برای نگه داری سگ های بلا صاحب در آبادان توسط پیمانکار تعریف شده است اما در خرمشهر برای اجرای این طرح قدمی برداشته نشده است.
نفت و گاز اروندان و اداره کل بندر خرمشهر با دلایلی همچون تعریف نشدن اعتباراتی به این منظور در فهرست هزینه کردها از تخصیص اعتبار تعیین شده سرباز می زنند و طرح بی سرانجام می ماند.
آغاز زنده گیری سگ های ولگرد در محدوده بندر خرمشهر
در همین خصوص نورالله اسعدی مدیرکل بندر و دریانوردی از انعقاد قرارداد با بخش خصوصی برای زنده گیری و عقیم سازی سگ های ولگرد از اردیبهشت امسال و انعکاس سوژه به شهرداری و مرکز بهداشت بعنوان دبیر شورای سلامت خرمشهر خبر می دهد و می گوید: قرارداد با بخش خصوصی تحت عنوان اجرای عملیات زنده گیری، پلاک گذاری، واکسیناسیون، عقیم سازی و اسکان بهداشتی سگ های ولگرد از محدوده بندر تا منازل سازمانی منعقدشده است.
وی از عقیم سازی ۹۰ قلاده سگ در فاز نخست این طرح خبر می دهد و تاکید می کند که سگ ها به صورت استاندارد و بوسیله انجمن حامیان و دوستداران حیوانات از سطح منطقه جمع آوری و تمام مراحل عقیم سازی و نگهداری آنها انجام شده است.
این عملیات در حالی در محدوده در رابطه با این اداره کل انجام می شود که طبق مصوبه شورای سلامت اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر موظف به مشارکت در اجرای طرح زنده گیری و عقیم سازی در بحث تأمین اعتبارات است تا طرح به صورت یکپارچه و در سطح شهرستان اجرا شود.
ضرورت ورود سمن ها
حمله سگ ها به فاطمه واکنش های مردمی بسیاری به دنبال داشته است، ترس های مردمی که از افزایش بی شمار و حرکت دسته جمعی سگ ها بر کودکان خود بیم داشتند و آنها را مخل آسایش و امنیت می دانستند، حالا ملموس تر شده است.
فرماندار خرمشهر راهکار رفع این مشکل را ورود سمن ها و نهادهای مردمی می داند و می گوید: با عنایت به هزینه بالای زنده گیری سگ های ولگرد، راهکار فعلی ورود سمن های زیست محیطی برای اجرای طرح زنده گیری، عقیم سازی و نگهداری سگ های ولگرد است.

کورش مودت در جلسه ای می گوید: تعیین نرخ یک میلیون برای هر قلاده رقم بالایی است و من شاهد بودم پیمانکاری در شهر دیگر حاضر بود این کار را با رقم کمتری انجام دهد اما در شرایط کنونی نیز ورود سمن های و حامیان حیوانات برای تأمین خوراک از پسماندهای غذایی می تواند هزینه ها را به مراتب کم کند.
وی که رئیس شورای سلامت این شهرستان نیز هست، در گفتگوی رسانه ای به دنبال اتفاق رخ داده برای فاطمه با اشاره به ممنوعیت قانونی اتلاف سگ های ولگرد، بازهم حل این معضل را نیازمند همیاری، همفکری و همکاری بخش های دولتی و خصوصی و سازمان های مردم نهاد می داند.
وی، اجرای مصوبه زنده گیری سگ های ولگرد در شرایط فعلی را پاسخگوی حل مشکل نمی داند و اظهار می کند: اجرای کامل این مصوبه نیازمند اعتبار ویژه و همکاری بیشتر سمن ها و سازمان های مردم نهاد است.
جان انسان ها ارجح است
امام جمعه خرمشهر جز اولین مسئولانی است که در گفتگوی رسانه ای به ماجرای فاطمه واکنش نشان داده است و با بیان تأثر از اتفاق پیش آمده و همدردی با خانواده فاطمه، برای فاطمه آرزو سلامتی می کند.
حجت الاسلام محمدجواد عادل پور بر اینکه حقوق انسان ها به مراتب از حقوق حیوانات بالاتر است، تاکید می کند و می گوید: اتلاف سگ های ولگرد اولویت اول برای حل این معضل است و مصوبه عقیم سازی سگ های ولگرد اشتباه است چونکه با منطقه و شهر خرمشهر سازگاری ندارد اما متأسفانه بعضی از افراد به بهانه های مختلف از آن حمایت می کنند و به همین مورد مانع اقدام جدی در این راستا است.
وی همه مسئولان مقصر اتفاق پیش آمده را موظف به پاسخگویی می داند و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت در شرایط فعلی را جایز نمی داند.
شورای شهر خرمشهر نیز در جلسه اخیرش که از رسمت افتاد تأثر خودرا از این اتفاق اعلام می کند و از تذکر به مسئولان خبر می دهد. امیر سامری سخنگوی شورا در ادامه صحبت هایش با اشاره به تعیین شهرداری از طرف قانون بعنوان مجری ساماندهی سگ های ولگرد، اقدام نکردن شهردار خرمشهر به سبب کمک نکردن دیگر نهادها را استدلالی اشتباه می خواند و آنرا ملزم به انجام وظایف می داند.
حال فاطمه کمی بهتر شده و برای تکمیل درمان دریکی از بیمارستان های خصوصی اهواز بستری شده است. این آخرین خبر فرماندار خرمشهر از وضعیت جسمی فاطمه است. روانشناسان معتقدند که شاید فاطمه امروز از این اتفاق جان سالم به درببرد اما بی شک ترس همراه همیشگی فاطمه و فاطمه های بسیاری خواهد بود که شاید تمام عمر سایه ترس حمله سگ های ولگرد بر سر زندگیشان بماند.
هنوز راهی برای رفع مشکل تعیین نشده است طرفداران محیطزیست و حقوق حیوانات منطقه علاوه بر غیرانسانی خواندن سگ کشی، اتلاف سگ ها به سبب عدم استمرار را راهکاری موقتی و مقطعی می دانند و زنده گیری و عقیم سازی را بهترین راه معرفی می کنند. سلمان زاده رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان قبل تر طرح شکایت از شهرداری های را بعنوان آخرین راه برای رفع مشکل مطرح کرده است. مودت فرماندار خرمشهر اما در آخرین گفت وگوی رسانه ای از مطرح کردن سوژه در جلسه آینده شورای سلامت و امنیت غذایی جنوب غرب استان به امید یافتن بهترین راه خبر می دهد.

منبع:

برچسب ها:, , ,