انتقاد نماینده درگز از وعده های انتخاباتی مضر برای محیط زیست

به گزارش باغ من یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس اظهار داشت: اینکه نماینده وعده انتخاباتی بدهد یا صرفا به مشکلات حوزه انتخابیه تاکید کند با کارکرد قوه مقننه در تضاد است. نماینده نباید هر حرفی که دلش خواست بزند.
عبدالله حاتمیان در گفت و گو با ایسنا در مورد وعده های انتخاباتی که به محیط زیست آزار می زنند، اظهار داشت: به نظر من نماینده هایی که وعده های انتخاباتی می دهند اشتباه می کنند. نماینده باید برنامه و یک مسیر مشخص کاری از خود عرضه نماید. اینکه نماینده وعده انتخاباتی بدهد یا صرفا به مشکلات حوزه انتخابیه تاکید کند به صورتی با کارکرد قوه مقننه در تضاد است.
این عضو کمیسیون کشاورزی اضافه کرد: ما یک دموکراسی و مردم سالاری برای خود تعریف کردیم که انحرافات متعدی پیدا کرده است. این انحرافات در بعضی موارد موجب تقویت و در بعضی مواقع دیگر موجب تضعیف دولت شده است. ما باید وظیفه و جایگاه خودرا مشخص نماییم. ما یا بازیکن آزاد دولتیم و در مقام نماینده پیگیر آب و برق و گاز شهرستان هایمان می شویم یا بعنوان نماینده به امر قانون نویسی و نظارت در سطح کلان می پردازیم.
نماینده مردم درگز در مجلس با اشاره به اینکه «ما راه خودرا گم کرده ایم» اظهار داشت: من نماینده هنوز نمی دانم که وظیفه اصلی نماینده مجلس در ایران چیست؟ ما بخش نظارت را ضعیف کردیم. تضعیف نظارت در این اتفاق نمود پیدا می کند که انتقاد نماینده مجلس از یک دستگاه و نهادها مثل دیوان محاسبات با انتقاد یک شاکی خصوصی از آن تفاوتی نمی نماید. اختیارات نظارتی نماینده ها تعریف نشده است. مثلا دادستان ها می توانند با اختیاراتشان خیلی از کنش ها را وتو کند اما من نماینده توانایی متوقف کردن کدام پروژه را دارم؟
وی در پاسخ به این پرسش که آیا خشک شدن دریاچه ارومیه به نمایندگان آن منطقه ارتباطی داشته است؟ اظهار داشت: حوزه دریاچه ارومیه مثال درستی برای وعده هایی انتخاباتی است که به محیط زیست آزار می زنند. تمامی مشکلات دریاچه ارومیه ناشی از ایجاد همان ۶۰ – ۷۰ سد است. این سدها هم بدون شک با دخالت نمایندگان راه اندازی شده است. سوژه انتقال آب بین حوزه ای هم مثال مناسبی برای وعده هایی است که در اغلب موارد منجر به تخریب محیط زیست می شود. من نمی گویم کارشناسان دولتی ما هم بسیار دقیق کار می کنند. اتفاقا بیشتر از ۹۰ درصد توسعه نیافتگی ما زیر پای کارشناسان است. نمایندگان اما در اولویت های دولت دخالت می کنند؛ برای اینکه صرفا می خواهد کنش هایی در حوزه انتخابیه انجام دهد.
حاتمیان درانتها ضمن تاکید بر لزوم بازنگری وظایف قوه مقننه اظهار داشت: شاید بیشتر از ۹۰ درصد نمایندگان آرمانی انسان های خوبی هستند و آرمانی برای کشورشان دارند و دغدغه و وظیفه معیشت مردم خودرا دارد. با این وجود باید در انتخابات و وظایف نمایندگی بازنگری دقیقی انجام داد. نماینده نباید هر حرفی که دلش خواست بزند. نماینده ای که صرفا از روی تمایلات می گوید که می خواهم آب فلان دریا یا دریاچه را به حوزه انتخابیه ام انتقال دهم، به درد مجلس شورای اسلامی نمی خورد.

منبع:

برچسب ها:, ,