ملخ های صحرایی به ایران باز می گردند

به گزارش باغ من مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی بوشهر می گوید بر مبنای گزارشات دریافتی از فائو و هشدارهای صادره، و با عنایت به شرایط اقلیمی مطلوب برای تکثیر ملخ های صحرایی در کشورهای پاکستان و شبه قاره هند و شبه جزیره عربستان، باردیگر در سه ماه آخر سال جاری، سطح وسیعی از مناطق جنوب، جنوب غربی و شرقی کشور با هجوم و تکثیر گسترده ملخ های صحرایی مورد تهدید قرار خواهد گرفت.
احمد سبحانی در گفتگو با ایسنا با استناد به نامه وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: به صورت کلی به ۱۰ استان درگیر ملخ اخطار داده شده و اعلام نموده اند که این استان ها برای تدارکات لازم آمادگی لازم را داشته باشند و با سازمان برنامه و بودجه کشور و مدیریت برنامه ریزی استان هماهنگی های لازم برای فراهم کردن تدارکات صورت گیرد.
وی اضافه کرد: طبق بررسی های کارشناسی احیانا سطح وسیعی از مناطق جنوب، جنوب غربی و شرقی کشور با هجوم و تکثیر ملخ های صحرایی مورد تهدید قرار خواهد گرفت و بر همین مبنا لازم است برای مقابله با این تهدید، تمهیدات لازم اندیشیده و اقدامات لازم صورت پذیرد.

طبق بررسی های کارشناسی احیانا سطح وسیعی از مناطق جنوب، جنوب غربی و شرقی کشور با هجوم و تکثیر ملخ های صحرایی مورد تهدید قرار خواهد گرفت
این مسئول بیان کرد: در همین راستا کارگاه آموزشی ملی سیستم های سمپاشی و تجهیزات مورد استفاده در مبارزه با ملخ صحرایی با حضور اساتید مجرب سازمان حفظ نباتات کشور و شرکت های تولید کننده سمپاش های ULV و توربولاینر و تکنسین ها و کارشناسان حفظ نباتات سراسر کشور به منظور ایجاد آمادگی و اتخاذ شیوه های مناسب مبارزه با ملخ صحرایی برگزار شده است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: الان در شرایطی قرار گرفته ایم که هم اطلاعات و آمادگی سال قبل و هم یک سری تجهیزات، امکانات و لوازم مبارزه مثل سمپاش ها را که از قبل خریداری شده است داریم. مثلا از سال گذشته در مقدار سم خریداری شده پیشبینی امسال را هم کرده ایم یعنی سموم کنترل را در حد موردنیاز برای شروع کار در اختیار داشته و مهمتر از همه تجربه مقابله را داریم.
سبحانی با اشاره به لزوم همکاری بین دستگاهی برای مقابله با این آفت فراگیر، اظهار نمود: بخشی از کار مربوط به جهاد کشاورزی است که بخش فنی کار به حساب می آید و بخشی هم از نظر امکانات پشتیبانی و اعتباری به ارگان های دیگر ارتباط دارد، البته باید اعتباری خاص این کار برای تهیه ملزومات و امکانات جدید مثل تجهیزات ایمنی و خریداری سموم جدید و تکمیلی موردنیاز در نظر گرفته شود.
وی تصریح کرد: هزینه های مبارزه بسیار زیاد است، از اجاره خودرو و تراکتور و نیروهای کارگری، تا تجهیز سمپاش ها و خرید سم و امکانات رفاهی و ایمنی کارگران که همه اینها مهم و جز الزامات کار است؛ بنابراین باید اعتباری برای این موارد دیده شود تا بتوانیم یک مبارزه و موفق مطلوب داشته باشیم.

احتمال می رود در نزدیکی های بهمن ماه ملخ ها از عربستان وارد کشور شوند و یا با مساعد شدن شرایط محیطی ملخ های غیرفعال باردیگر تخم ریزی کنندمدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی بوشهر با توضیح اینکه اگر شرایط اکولوژیکی و شرایط اقلیمی بگونه ای باشد که با بارش زودهنگام مواجه باشیم این احتمال وجود دارد که باردیگر شرایط برای تخم ریزی و تکثیر نسل ملخ های غیرفعال استان فراهم گردد، افزود: با این احتمال مواجه هستیم که در نزدیکی های بهمن ماه ملخ ها مثل سال گذشته از عربستان وارد کشور شوند و یا با مساعد شدن شرایط محیطی مثل بارش زودهنگام یا پوشش گیاهی خوب همین ملخ هایی که الان غیرفعال هستند باردیگر تخم ریزی کنند. با این دو احتمال روبرو می باشیم و برای هر دو احتمال هم آمادگی لازم را داریم.
احمد سبحانی تصریح کرد: جمعیت ملخ های غیرفعال حالا به گونه ‎ای است که امکان مبارزه وجود ندارد، ازاین رو باید در مواجه شدن با شرایط جدید چنانچه شرایط طوری شود که احتیاج به مبارزه داشته باشد عملیات مبارزه را انجام دهیم. جلسات ستاد مدیریت بحران و کنترل ملخ مرتباً در سطح سازمان با همکاری ادارات مرتبط مثل مدیریت بحران استانداری، و حضور شهرستان های درگیر با حمله ملخ برای آمادگی و اطلاع رسانی مناسب و تجهیز امکانات برگزار و این مورد به صورت ویژه و جدی دنبال می شود.