رئیس اداره پارک ملی دز: شکارچیان متخلف پارک ملی دز شناسایی و دستگیر شدند

به گزارش باغ من رئیس اداره پارک ملی دز اظهار داشت: چند شکارچی متخلف در پارک دز شناسایی و دستگیر شدند و بعد از آن به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

رضا قپانچی پور در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار نمود: محیط بانان پاسگاه محیط بانی دز در حین انجام گشت و کنترل در مناطق تحت حفاظت و شنیدن صدای شلیک گلوله طی عملیاتی موفق به شناسایی محل حضور شکارچی پرندگان وحشی شدند.
وی اضافه کرد: به محض اطلاع شکارچی از حضور مامورین در منطقه از محل متواری شد اما در ادامه با انجام تحقیقات تکمیلی متخلف مورد نظر که تعداد ۱۲ قطعه پرنده حمایت شده دراج شکار نموده بود شناسایی و به مراجع قضایی تحویل داده شد.
رئیس اداره پارک ملی دز تصریح کرد: پرنده دراج همچون پرندگان حمایت شده بوده که شکار آن ممنوع و غیر قانونی می باشد.
قپانچی پور در ادامه از شناسایی و دستگیری دو نفر شکارچی کبوتران وحشی در پارک ملی دز آگاهی داد و اظهار داشت: شکارچیان ۱۶ قطعه کبوتر وحشی در پارک ملی دز توسط محیط بانان پاسگاه محیط بانی میانرود دستگیر شدند.
رئیس اداره پارک ملی دز افزود: طی انجام گشت و کنترل در حوضه استحفاظی منطقه پارک ملی دز توسط محیط بانان پاسگاه محیط بانی میانرود، دو نفر شکارچی در حین شکار پرندگان وحشی از نوع کبوتر وحشی شناسایی و دستگیر شدند.
قپانچی پور بیان کرد: از آنها یک قبضه سلاح بادی و تعداد ۱۲ قطعه لاشه پرنده نیز کشف و ضبط شد، ضمن اینکه این شکارچیان با تنظیم شکایت به مراجع قضایی تحویل داده شدند.
وی اشاره کرد: هر گونه مبادرت به شکار نیازمند کسب پروانه از سازمان محیط زیست و رعایت دستورالعمل مربوطه است.
قپانچی پور همین طور با اشاره به شناسایی و دستگیری شکارچی یک قلاده کفتار در پارک ملی دز، عنوان کرد: یک نفر شکارچی گونه کفتار در پارک ملی دز که اقدام به فروش اعضا بدن این حیوان می کرد شناسایی و دستگیر شد.
وی اشاره کرد: طی گزارشات رسیده از همیاران منطقه تحت حفاظت در خصوص شکار گونه کفتار به منظور فروش اعضا بدن این حیوان محیط بانان این اداره نسبت به شناسایی فرد مورد نظر با انجام تحقیقات محرمانه اقدام نموده و با دستیابی به مستندات لازم در این خصوص شخص مورد نظر شناسایی و به دادگاه بخش شاوور تحویل گردید که پس از بازجویی از وی نسبت به انجام جرم خود اعتراف کرد.
رئیس اداره پارک ملی دز اظهار داشت: مبلغ جریمه ضرر و زیان واره به محیط زیست بابت شکار کفتار معادل چهل میلیون ریال است که نامبرده نسبت به پرداخت این مبلغ به حساب ضرر و زیان سازمان محیط زیست اقدام نمود.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، پارک ملی دز واقع در میانرود دزفول با برخورداری از ۱۷ هزار هکتار مساحت، زیستگاه گونه های مختلف جانوری خصوصاً گوزن زرد ایرانی است که در ۱۵۰ کیلومتر از مسیر رودخانه دز امتداد دارد و از آن بعنوان تنها باقی مانده جنگل های گرمسیری جهان نام برده می شود.
پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز رویشگاه جنگلی نیمه گرمسیری حاشیه رودخانه دز همین طور همچون زیستگاه های باارزش پرندگان بوده که دارای میکروتالاب های منحصر به فرد و زیستگاه غنی انواع آبزیان و پرندگان است.

منبع: