دبیر انجمن خودروسازان: تحریم و بنزین یورو۴، مانع تولید خودروی یورو۵ است

به گزارش باغ من دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار نمود: فعلا به سبب آماده نبودن زیرساخت ها خصوصاً عدم تولید و توزیع سوخت یورو ۵، امکان تولید خودروی سواری با استاندارد آلایندگی یورو ۵ وجود ندارد.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای به مدیرعامل شرکت ایران خودرو، توقف پیش فروش چهار خودروی یورو ۴ این شرکت با موعد تحویل سال آینده را خواهان شده و اعلام نموده است که در صورت ادامه پیش فروش این خودرو ها، سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری قانونی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
در این رابطه احمد نعمت بخش- دبیر انجمن خودروسازان ایران – در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: طبق قانون قبلی باید از شروع سال جاری (۱۳۹۸)، استاندارد آلایندگی خودرو های سواری به یورو ۵ ارتقا می یافت که در سال قبل با ارسال نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت، به دو دلیل آماده نبودن زیرساخت های لازم خصوصاً عدم تولید و توزیع سوخت بنزین یورو ۵ و همین طور تحریم ها و مشکلات ناشی از آن، خواهان به تعویق افتادن اجرای این استاندارد تا اختتام تحریم ها شدیم.
وی با اشاره به اینکه به دنبال این مساله هیات دولت با تعویق یک ساله استاندارد یورو ۵ موافقت نمود، اشاره کرد: بدین ترتیب ارتقای استاندارد آلایندگی خودرو ها به یورو ۵، به ابتدای سال آینده (۱۳۹۹) موکول شد.
دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: هم اکنون عدم تولید و توزیع بنزین یورو ۵ سبب شده خودرو های وارداتی با استاندارد یورو ۵ نیز به سبب استفاده از سوخت یورو ۴، گرفتار مشکلات عدیده شده و بطور مکرر به تعمیرگاه ها بازگشت کنند. در این شرایط بدیهی است که وزارت نفت از شروع سال آینده، امکان تولید و توزیع سراسری بنزین یورو ۵ را ندارد؛ بدین سبب بدیهی است که خودروسازان نیز نمی توانند آلایندگی خودرو های سواری را به یورو ۵ ارتقا دهند برای اینکه سوخت مورد نیاز آنها تولید و توزیع نمی شود؛ ضمن اینکه تحریم ها نیز مشکل مضاعف دیگری در این راه هستند.
نعمت بخش در پاسخ به اینکه آیا سازمان محیط زیست راسا می تواند مانع پیش فروش خودرو یا شماره گذاری آنها شود؟ اظهار داشت: طبق قانون، سازمان حفاظت محیط زیست جایگاه قانونی برای جلوگیری از پیش فروش خودرو ها ندارد. البته این سازمان جزو سازمان های است که شماره گذاری خودرو ها منوط به تایید آنها است.

منبع: