نماینده دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان محیط زیست کشور: بابل می تواند شهر تالابی بین المللی کنوانسیون رامسر شود

به گزارش باغ من ایسنا/مازندران نماینده دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان محیط زیست کشور اظهار داشت: بابل می تواند شهر تالابی بین المللی کنوانسیون رامسر محسوب شود.
ژاله امینی بامداد امروز در همایش تالاب ها در بنیاد علمی حریری بابل با اشاره به اینکه امیدوارم بیشتر از پیش شاهد کارهای خوب بنیاد علمی حریری در بابل باشیم، اظهار نمود: در ۲ فوریه ۱۹۷۱ کنوانسیون تالاب ها و زیستگاه های با اهمیت با امضای ۱۸ کشور در رامسر منعقد شد و در تاریخ ۲۱ دسامبر ۱۹۷۵ نیز لازم الاجرا شده است.
وی با اشاره به اینکه حالا ۱۷۱ کشور در جهان عضو کنوانسیون هستند، اشاره کرد: امروز از دو تالاب بابل بازدید داشتیم که اداره کل محیط زیست مازندران درصدد ثبت این دو تالاب در سطح ملی است.
نماینده دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان محیط زیست کشور اشاره کرد: تالاب مرزون آباد بابل می تواند نمونه شماره یک کنواسیون رامسر محسوب شود.
امینی افزود: در بین ۸۴ تالاب کشور، ۳۶ تالاب در چارچوب ۲۵ عنوان به کنوانسیون معرفی شده است.
وی با اشاره به اینکه خروج تالاب انزلی و شادگان برای جلوگیری از تخریب در اولویت هستند، اضافه کرد: کشور ایران هر ۳ سال یکبار اقداماتی را که انجام می دهد را به کنوانسیون رامسر گزارش خواهد داد.
فاضلاب شهری، بیمارستانی و سنبل آبی از مخاطرات تالاب نیلوفر بابل است
عزیر عابسی عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه تالاب ها پیکرهای آبی هستند که ممکنست شور یا شیرین باشند، بیان کرد: ارزش اکوسیستمی و اکولوژیکی که تالاب ها ایجاد می کنند، می تواند نقش موثری در تامین غذا، تفرج تا کنترل سیلاب داشته باشد.
وی ادامه داد: مازندران شاید جزء خاص ترین مناطق کشور باشد که به صورت طبیعی و انسان ساخت مملو از تالاب ها است.
عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل اشاره کرد: بطور خاص شهر بابل این شانس را داشته که یکی از این تالاب ها را در حریم شهری خود حفظ کند.
عابسی با بیان اسنکه نیمی از محدوده تالاب نیلوفر ساخت وساز انجام شده است و ما نگران افزایش ساخت وسازها هستیم، تصریح کرد: تالاب ها این قابلیت را دارند که آلودگی آب را وارد خود کرده و آب تصفیه شده را خارج کنند.
وی اظهار نمود: در آزمایشاتی که انجام شد، در تابستان میزان آلودگی آب ورودی این تالاب (BOD5) آن ۱۰ بود و خروجی آن به ۴ رسید اما ورود فاضلاب نیز، ظرفیتی دارد، اگر همچنان ورود فاضلاب را به داخل تالاب داشته باشیم، در آینده این تالاب گرفتار مشکل زیست محیطی می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل اشاره کرد: بحث فاضلاب بیمارستانی، فاضلاب شهری و رشد گونه سنبل آبی از مخاطرات مطرح در این تالاب هستند.

منبع: