بهترین راه درمان افسردگی و اضطراب بدون دارو

باغ من: همه‌ی ناراحتی‌ها و سختی‌های زندگی قرار نیست ما را دچار افسردگی کنند و تنها مواردی از افسردگی که شدید است باید تحت درمان قرار گیرند.

افسردگی معمولا دارای نشانه‌های ظاهری بوده و بسیاری از افراد در برهه‌ای از زندگی خود دچار آن می‌شوند. افسردگی دارای مراتب گوناگونی است که از احساس ناراحتی و بی‌تفاوتی آغاز شده و تا مراحلی پیش می‌رود که ممکن است فرد تصمیم به خودکشی بگیرد. بنابراین همه‌ی ناراحتی‌ها و سختی‌های زندگی قرار نیست ما را دچار افسردگی کنند و تنها، مواردی از افسردگی که شدید بوده و منجر به بی‌تفاوتی افراد نسبت به زندگی می‌شوند، باید تحت درمان قرار گیرند. افسردگی اگر به موقع درمان نشود صدمات جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد که بعدها ممکن است فرد را نسب به زندگی مایوس کند. بنابراین بهتر است با علائم و نشانه های افسردگی آشنا شوید تا هنگام بروز، سریع‌تر اقدام به درمان آن کنید.

علائم و نشانه های افسردگی

افسردگی می‌تواند علائم و نشانه‌های متعددی داشته باشد که در ادامه به چند نمونه بارز آن اشاره می‌کنیم.

ناامیدی

احساس ناامیدی به تصور بسیاری از رواشناسان یکی از اصلی‌ترین عوامل افسردگی است. این احساس به گونه‌ای است که افراد حتی با کسب موفقیت‌های بزرگ در زندگی خود احساس ناامیدی داشته و نسبت به آینده بدبین هستند. چه برسد وقتی که در انجام کاری ناموفق شوند که دیگر انگیزه‌ای برای ادامه زندگی نخواهند داشت.

تغییر رفتار و ناراحتی های مکرر

با مشاهده افراد شادی که اکنون ناراحت هستند به خوبی می‌توان از درون آن‌ها باخبر شد. البته ممکن است یک اتفاق ناگوار منجر به تغییر حالت و رفتار او شده باشد، اما بهتر است بدانید که افسردگی از همین موقع شروع شده که اگر درمان نشود، ممکن است اثرات مخربی بر جای بگذارد.

کم اشتهایی

معمولا افرادی که دچار افسردگی هستندف تمایلی به خوردن غذا نداشته و ممکن است تا ساعت‌ها و حتی چند روز میلی به آن نداشته باشند. این امر منجر به کاهش وزن ناگهانی شده و می‌تواند مشکلاتی نظیر زخم معده و ترشح اسید معده را در برداشته باشد. کم اشتهایی ممکن است به دلیل اضطراب نیز باشد.

پرخوری بی‌سابقه

در مقابل افرادی که هنگام افسردگی تمایلی به خوردن غذا ندارند، افرادی هستند که دست به پرخوری می‌زنند. دلیل این امر نیز واضح است. استرس و افسردگی دو مورد جدایی‌ناپذیر از هم هستند که هر دو منجر به ترشح اسید معده می‌شوند. اسید معده نیز باعث حضم سریع غذا شده و در نتیجه فرد به سرعت احساس گرسنگی می‌کند. هرگاه احساس ضعف شدید و سوزش در معده‌ی خود کردید، علاوه بر مراجعه به متخصصین گوارش بهتر است به روانشناس نیز مراجعه کنید تا با انجام تست‌های افسردگی، استرس شما را تشخیص دهد.

از دست دادن میل جنسی

افسردگی ممکن است میل جنسی را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. کاهش میل جنسی هنگام افسردگی معمولا در مردان مشاهده شده که این امر می‌تواند بر روی شریک زندگی نیز تاثیر منفی بگذارد. افراد هنگام افسردگی به قدری در فکر و خیال فرو می‌روند که بسیاری از مسائل ضروری زندگی مانند رابطه جنسی را فراموش می‌کنند.

درمان افسردگی و اضطراب

روش‌های فراوانی برای درمان افسردگی و اضطراب وجود دارد که ما در ادامه به چند نمونه مهم آن اشاره می‌کنیم.

ورزش کردن

بهتر است ورزش‌های را برای درمان افسردگی انتخاب کنید که نیاز به تمرکز داشته باشند. این بدان معناست که از ورزش‌های سنگین خودداری کنید چراکه فشار زیاد ممکن است روحیه شما را تضعیف کرده و بر روی اعصاب شما تاثیرات منفی بگذارد. یوگا، پیلاتس، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بهترین ورزش‌های هستند که به کاهش افسردگی و اضطراب کمک می‌کنند.

رژیم غذایی مناسب

تغذیه یکی از کلیدی‌ترین موارد درمان اضطراب و افسردگی می‌باشد. همانطور که می‌دانید مصرف غذاهایی که دارای کربوهیدرات و قند فراوان هستند، تعادل هورمون‌های بدن را به هم ریخته و باعث اختلال در عملکرد مغز می‌شوند. بنابراین افرادی که دچار افسردگی هستند نباید از چنین غذاهایی استفاده کنند چراکه عملکرد مغز و اعصاب آن‌ها را بشدت مختل می‌کند. تصور کنید این افراد به دلیل افسردگی از اختلال در عملکرد مغز خود رنج می‌برند، حال با مصرف غذاهای نامناسب نیز این اختلال را تشدید کنند.

افزایش انگیزه و اعتماد بنفس

بسیاری از افرادی که دچار اضطراب و افسردگی هستند از عدم اعتماد بنفس برخوردارند. عزت نفس یکی از فاکتورهای مهمی است که می‌تواند در روحیه افراد تاثیر مستقیم داشته باشد. بنابراین نداشتن اعتماد بنفس منجر به عدم خودباوری و ناامیدی شده که این دو مهمترین عامل افسردگی می‌باشند. برای افزایش اعتماد بنفس کافیست در خود انگیزه ایجاد کرده و خود را برای رسیدن به اهداف بزرگ تشویق کنیم. بهتر است اهداف خود را در جایی بنویسید که همیشه در مقابل چشمانتان باشند تا با دیدن آن‌ها انگیزه بگیرید.

درمان افسردگی مزمن

درمان افسردگی مزمن نیاز به روانشناس داشته و بهتر است با مراجعه به پزشکان ماهر اقدام به درمان آن کرد. بسیاری از افراد از منشا افسردگی خود خبر ندارند و این امر کار را کمی برای درمان سخت می‌کند. روانشناسان با ارائه پرسش‌های خاص و تست‌های افسردگی، به راحتی می‌توانند منشا آن را ریشه‌یابی کرده و فرایند درمان را آغاز کنند. بسیاری از افرادی که دچار افسردگی مزمن هستند از آن بی اطلاعند و عدم مراجعه به روانشناس و شروع درمان مناسب، صدمات جبران‌ناپذیری بر روحیه آن‌ها می‌گذارد. افسردگی مزمن در مواقعی به حدی تشدید می‌یابد که افراد اقدام به خودکشی کرده و یا صدماتی به خود وارد می‌کنند. روانشناس با دانش خود می‌تواند به عنوان یک معلم دلسوز افراد را از شر افسردگی خلاص کند، به شرطی که خود فرد نیز میلی از خود برای بهبودی نشان دهد.

سخن پایانی

افسردگی یکی از بیماری‌هایی است که اگر به موقع درمان نشود می‌تواند فرد را از ادامه زندگی مایوس کند. روش‌های زیادی برای درمان افسردگی و اضطراب وجود دارد که ما به برخی از آن‌ها در این مطلب اشاره کردیم. بهتر است برای تشخیص افسردگی به روانشناس مراجعه کرده و در صورت ابتلا، با روش‌های مدرن اقدام به رفع آن کنید. بسیاری از افراد متاسفانه از میزان افسردگی خود مطلع نبوده و خیال می‌کنند که دچار آن نیستند. بنابراین بهتر است این مسئله را جدی بگیرید چراکه عدم درمان وضعیت روحی، ممکن است شما را از ادامه زندگی بازدارد.

در نهایت اگر به دنبال روانشناس در تهران هستید و کلینیک های روانشناسی مختلفی را مورد ارزیابی قرار داده اید ولی هنوز تصمیم خود را برای انتخاب روانشناس مورد نظر نگرفته اید ما به شما مرکز تخصصی روانشناسی و روانپزشکی دکتر آل یاسین را پیشنهاد میکنیم که با سالها سابقه درخشان در این زمینه و با بهره گیری از بهترین روانشناسان در تهران می تواند انتخاب خوبی برایتان باشد.

آدرس وبسایت : https://draleyasin.com    

تلفن تماس: ۰۲۱۲۶۴۷۴۱۹۵

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.