احیای ۶۰ درصدی تالاب های کشور طی سال قبل

به گزارش باغ من معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: باتوجه به بارندگی های خوبی که طی سال قبل در کشور داشتیم، ۶۰ درصد مساحت تالاب های کشور احیا شده است.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، احمدرضا لاهیجان زاده ضمن تبریک سال جدید اظهار نمود: در سال ۹۸ شاهد بارش های خوبی در کشور بودیم که هرچند مشکلاتی را برای برخی استانها به وجود آورد ولی از نظر محیط زیستی سبب احیای زیستگاه ها و تالاب های کشور شد.
وی افزود: با وجود بارندگی ها تا آخر سال ۹۸ حدود ۶۰ درصد مساحت تالاب های کشور احیا شد. در دریاچه ارومیه نیز تا آخر سال شاهد افزایش تراز آبی دریاچه بودیم.
لاهیجان زاده در ادامه با اشاره به اینکه حدود ۳۳ تا ۳۷ درصد جمعیت جهان در حاشیه سواحل دریاها زندگی می کنند، اشاره کرد: خوشبختانه ما در شمال و جنوب کشور سه مجموعه دریایی باارزش داریم. هم اکنون برمبنای برنامه ششم توسعه و بیانات مقام معظم رهبری، توسعه هم اکنون به سمت دریاها معطوف شده است.
وی ادامه داد: بدین جهت سازمان حفاظت محیط زیست برنامه های جامعی را برای کاهش منابع آلوده کننده دریاها و حفظ اکوسیستم دریایی و ساحلی در دست اجرا دارد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه باتوجه به خشکسالی های کشور هم اکنون بیش از ۴۰ تالاب ما منشا گرد و غبار هستند، اشاره کرد: مطالعاتی را برای مدیریت این تالاب ها و تامین حقابه انجام داده ایم که امسال به انتها خواهد رسید.
لاهیجان زاده با اشاره به استفاده از تکنولوژی های جدید همچون هوش مصنوعی، تصاویر ماهواره ای و پهباد برای پایش زیستگاه های آبی کشور اظهار نمود: هم اکنون از این فنآوری ها در تالاب میانکاله، خلیج گرگان، تالاب انزلی و تالاب هورالعظیم استفاده می شود و امیدواریم که در سال آینده بتوانیم این اقدام را به کل تالاب های کشور تعمیم دهیم.

منبع:

برچسب ها:, , ,