حیات کرونا و بد قلقی انسان ها در آشتی با طبیعت

به گزارش باغ من مازندران عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد واحد تنکابن با اشاره به اینکه بحران بیماری کرونا هنوز تغییر نگرشی در میان مردم ایجاد نکرده است، اظهار داشت: تا زمانی که دید مردم نسبت به بیماری کرونا تغییر پیدا نکند، می توان گفت چه کرونا باشد و چه نباشد وضعیت محیط زیست ما وضعیت رو به بهبودی نخواهد داشت.
فرید غلامرضا فهیمی در گفت و گو با ایسنا با اعلان اینکه پدیده های بیماری های فراگیر معمولا مثل پدیده های سیل، زلزله و نظایر آن جز مخاطرات طبیعی محیط زیستی شمرده می شود، اظهار نمود: بحران کرونا هم جز پدیده های طبیعی محیط زیست بشمار می رود که بخش محیط زیست با بحران کرونا هم لطمه دیده و هم مزایایی برای آن به وجود آورده است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از فعالان محیط زیست بر این باور هستند که بحران بیماری کرونا موجب حفظ محیط زیست شده است، اشاره کرد: همین افراد نگران از بین رفتن دستاوردهای زیست محیطی پس از کرونا هستند که آنها معمولا به مشکلاتی از این دست، مشکلات بد قلق می گویند.
عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد واحد تنکابن درباب مزایا و معایب بحران کرونا در محیط زیست شمال کشور چنین بیان کرد و اظهار داشت: اثرات مثبت بحران کرونا در کوتاه مدت را می توانیم مثل کاهش ترافیک ناشی از ممنوعیت سفر در ورود به مناطق شمالی و همین طور قرنطینه خانگی در نظر بگیریم که از این جهت کاهش کارهای صنعتی هم سبب شده سطح آلودگی هوا خصوصاً در مناطق شمالی کشور کاهش پیدا کند.
فهیمی با اعلان اینکه بیماری کرونا به سبب قرنطینه خانگی مردم گاز مونوکسید کربن ناشی از تردد اتومبیل ها را کاهش داده است، اشاره کرد: قرنطینه خانگی از طرفی دی اکسیدکربن را نیز کاهش داده است که در تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین نقش به سزایی دارد.
اثرات مثبت کرونا بر محیط زیست موقتی است
وی با اشاره به اینکه اثرات مثبتی که کرونا بر روی محیط زیست گذاشته اثراثی ناپایدار و موقتی هستند، اضافه کرد: اثرات ناپایدار و موقتی نمی توانند مسئله محیط زیست را حفظ کنند و باید به ناپایدار بودن آن مسئله دقت کنیم.
عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد واحد تنکابن با اعلان اینکه استفاده از وب و خریدهای اینترنتی موجب کاهش رفت و آمدهای مردم در دوران بیماری کرونا شده است، عنوان کرد: یک سری از صاحبنظران می گویند اگر افراد فقط خرید خودرا اینترنتی انجام دهند، تردد کمتر و آلودگی محیط زیستی هم کاهش پیدا می کند اما برخی از صاحبنظران معتقدند اگر خریدهای مردم اینترنتی باشد سرورها بیشتر کار می کنند و موجب مصرف انرژی بیشتری شده که در نهایت موجب افزایش سوخت های فسیلی می شود که خودش عامل آلودگی هوا است.
فهیمی قرنطینه خانگی مردم را یک لطمه منفی و چالش بر انگیز دانست و اظهار داشت: ماندن مردم در خانه موجب افزایش مصرف آب، برق، سوخت های خانگی مثل گاز، مواد غذایی، بهداشتی و حتی دارویی می شود.
وی با اشاره به اینکه به سبب وجود کرونا و رعایت مسائل بهداشتی، مصرف مواد شوینده ها بالا رفته است، اضافه کرد: این امر موجب تولید فاضلاب، آلودگی آب های زیر زمینی و حتی موجب کاهش منابع آب های آشامیدنی می شود.
عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد واحد تنکابن با اعلان اینکه یکی دیگر از اثرات منفی کرونا، عدم توجه برخی مراکز به پروتکل های بهداشت جهانی است، اظهار داشت: ضدعفونی و امحای زباله های پزشکی و بیمارستانی بواسطه ماهیت بیماری کرونا و همین طور رها سازی ماسک و دستکش در معابر عمومی توسط مردم خصوصاً در مناطق شمالی کشورباعث افزایش آلودگی محیط زیست شده که در حقیقت با این عمل، مردم پسماندهای ویژه و خطرناک را وارد محیط می کنند.
فهیمی با تاکید بر اینکه ممکنست برخی از گونه های حیات وحش در دوران قرنطینه کرونا به خطر بیفتد، افزود: بسیاری از حیوانات عادت کردند در کنار انسان زندگی کنند و وقتی مردم در خانه بمانند اینگونه از حیات وحش گرفتار بحران می شوند و دست حمایتی برای آنها وجود نخواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه بحران کرونا نیاز به مجموعه ای از راهکارها دارد و نباید به دنبال یک چاره خاصی برای حل این بحران باشیم، اظهار داشت: باید از دریچه و زوایای مختلف به چاره این مساله بپردازیم و برای حل این مساله لازم است مردم یک نگرش سیستمی داشته باشند و بسیاری از مفاهیمی که تا به امروز با آن مواجه بودیم باید تغییر پیدا کند.
عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد واحد تنکابن بیان کرد: بعنوان مثال وقتی از امنیت غذا صحبت می نماییم یعنی نگرش سیستمی به ما توجیه می کند که غذای با کیفتی در اختیار ما قرار بگیرد یا مثلا وقتی از امنیت آب میگوییم یعنی بر طبق نگرش سیستمی امروز آب آلوده موردنیاز ما نیست و آبی باید در اختیار ما قرار گیرد که به لحاظ کمی و کیفی برای ما مناسب باشد بدین سبب نگرش سیستمی می تواند به حل این بحران کمک نماید.
یکی از پایه های اصلی توسعه پایدار محیط زیست شرایط بهینه اقتصادیست
فهیمی با اشاره به اینکه بحران کرونا شرایط اقتصادی بدی را خصوصاً برای مناطق شمال کشوررقم زده است، اشاره کرد: این امر با آموزش های توسعه پایدار مغایرت دارد چونکه یکی از پایه های اصلی توسعه پایدارشرایط بهینه اقتصادیست.
وی اضافه کرد: اگر اقتصاد در معرض خطر باشد در واقع ما یکی از ارکان توسعه پایدار را نادیده گرفته ایم و کسی که دغدغه اقتصادی دارد چطور ممکنست از او انتظار داشت از محیط زیست حمایت کند.
عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد واحد تنکابن در آخر در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا در پساکرونا ممکنست اثرات محیط زیست شمال کشور به اثرات پایداری تبدیل گردد یا خیر اظهار داشت: این مساله به تغییر نگرش مردم بستگی دارد یعنی در شرایط بحران کرونا مردم باالجبار خانه نشین شدند که از این جهت براثر خانه نشینی آنها وضعیت محیط زیست در حال بهبود بوده است اما پس از به انتها رسیدن بیماری کرونا اگر نگرشی در مردم ایجاد نشود این وضعیت به سرعت به حالت اول خود باز خواهد گشت و حتی ممکنست مخرب تر هم باشد.
فهیمی افزود: همچنان در این روزها مشاهده می شود خیل عظیمی از مردم جهت مسافرت به سواحل شمال کشور روی آوردند که همان تخریب ها و آلودگی ها شکل خواهد گرفت و بنظر می رسد بحران بیماری کرونا هنوز تغییر نگرشی در میان مردم ایجاد نکرده است.
وی یادآورشد: بدین سبب سفارش ما این است در کنار پشتیبانی از سیستم ها و دستگاه های اجرایی تغییر نگرش در مردم می تواند بعنوان اصلی ترین عامل برای حفظ محیط زیست در پسا کرونا تلقی شود.

منبع: