در گزارش باغ من عنوان شد؛ وقوع ۲ حریق در مناطق جنگلی استان سمنان

به گزارش باغ من فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان سمنان از وقوع دو آتش سوزی در مناطق تحت حفاظت این سازمان طی خرداد سال جاری اطلاع داد و اظهار داشت: ریشه بیشتر وقوع این آتش سوزی ها انسانی است.

حسن قاضی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه خردادماه سالجاری دو آتش سوزی در مناطق تحت حفاظت محیط زیست استان سمنان به وقوع پیوسته است، اظهار داشت: متأسفانه هشت هزار متر مربع ا مناطق شکار ممنوع خنار در آتش سوخت که با حضور به وقوع نیروها از سرایت آن به دیگر نقاط جلوگیری شد.
وی بابیان اینکه طبیعت گردان با روشن کردن آتش در منطقه حفاظت شده پرور سبب سوختن کامل یک درخت اورس شدند که با حضور بموقع نیروها از بروز یک فاجعه جلوگیری به عمل آمد، اضافه کرد: در فصل گرم و خشک سال قرار داریم که با عنایت به خشک شدن علف های بهاری انداختن شیشه یا پلاستیک در طبیعت می تواند عملکردی نظیر ذره بین به این اشیا دهد و فاجعه و بحران جبران ناپذیر به همراه داشته باشد بنابراین از شهروندان تقاضا می شود که مسئولانه به طبیعت سفر کنند.

وقوع ۲۵ تخلف محیط زیستی در فروردین
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان سمنان بابیان اینکه فروردین سال جاری ۲۵ تخلف، ۱۷۶ قطعه ادوات شکار و صید و سه قبضه سلاح قاچاق و هفت قبضه سلاح مجاز در کل استان کشف شده است، اظهار داشت: در این زمان یک مورد ساخت غیر مجاز آغل هم گزارش و به این پرونده رسیدگی شده است.
قاضی نژاد بابیان اینکه فروردین سال جاری پنج رأس انواع پستاندار شامل سه قوچ، یک میش و یک کل از متخلفان کشف شد، خاطرنشان کرد: در این زمان ۲۵ شکارچی هم دستگیر شدند و همینطور هفت مورد آغاز به شکار هم گزارش شد که به این متخلفان هم رسیدگی شده است.
وی بابیان اینکه اردیبهشت سال جاری یک مورد زنده گیری عقاب طلایی گزارش شد، اضافه کرد: در این ماه هم شکار پستانداران زیاد و هفت قوچ و یک رأس کل شکار و ۲۳ متخلف شکارچی دستگیر شدند.

افزایش شکار و صید
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان سمنان بابیان اینکه ۹ مورد آغاز به شکار و دو سلاح غیر مجاز طی اردیبهشت ماه کشف شد، اظهار داشت: در این بازه زمانی ۱۷ پرونده تخلف تشکیل و ۴۶۵ نوع ادوات صید و شکار هم از متخلفان کشف. ضبط شده است.
قاضی نژاد در پاسخ به این پرسش که مقایسه دو ماه فرودین و اردیبهشت سال جاری به نسبت مدت مشابه سال قبل چه طور بود، خاطرنشان کرد: به جرئت می توان گفت متأسفانه در حوزه تخلف و دستگیری ها شاهد رشد هستیم به شکلی که فروردین ۹۷ تعداد ۱۱ تخلف و ۲۱ دستگیری و اردیبهشت همان سال شش تخلف و ۹ دستگیری گزارش شد که حاکی از افزایش شکار و دستگیری ها است.
وی اضافه کرد: برای آموزش جوامع بومی و محلی طرح یک ساعت با محیط بان در دستور کار است که متأسفانه سال جاری به علت شرایط کرونا این آموزش در هیچ کجای استان سمنان برگزار نشد.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، پنجم ژوئن مصادف با ۱۵ خرداد روز جهانی محیط زیست است.