هشدار هواشناسی نسبت به افزایش ارتفاع موج و وزش باد نسبتا شدید

باغ من: سازمان هواشناسی نسبت به متلاطم شدن دریا و افزایش ارتفاع موج در خلیج فارس و دریای عمان هشدار داد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ با اشاره به افزایش ارتفاع موج آورده است که امروز (۱۴ تیرماه) در نواحی مرکزی خلیج فارس متلاطم شدن دریا و افزایش ارتفاع موج حداکثر تا دو متر پیش بینی می شود و این وضعیت تا فردا (۱۵ تیرماه) ادامه دارد.

از اواسط وقت فردا (۱۵ تیرماه) در نواحی شرقی دریای عمان متلاطم شدن دریا و افزایش ارتفاع موج بین دو و نیم تا سه متر دور از انتظار نیست و این وضعیت تا اواخر وقت سه شنبه (۱۷تیرماه) حاکم خواهد بود.

سازمان هواشناسی ضمن اشاره به احتمال پاره شدن تورهای صیادی، احتمال غرق شدن قایق های کوچک و شناورهای سبک نسبت به محدودیت در تردد قایق های سبک و تفریحی و اتخاذ تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی سفارش کرده است.

این سازمان با صدور هشدار زردنگ دیگری با اشاره به رشد ابرهای همرفتی به ویژه از بعدازظهر امروز (۱۴ تیرماه) آورده است: این وضعیت سبب وقوع رگبار موقت باران همراه با رعد و برق و وزش باد گاهی نسبتاً شدید طی امروز در استان های آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، مرکز اردبیل، ارتفاعات در استان های کرمان، شرق هرمزگان، مازندران، تهران، البرز، قزوین و زنجان، فردا (۱۵ تیرماه) در استان های آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، شمال کردستان، ارتفاعات در استان های کرمان، شرق هرمزگان، سمنان، مازندران، تهران، البرز، قزوین و زنجان و پس فردا (۱۶ تیرماه) در ارتفاعات دراستان های کرمان، زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان می شود.

در این شرایط جوی احتمال بالا آمدن ناگهانی آب مسیل ها و رودخانه ها و برخورد صاعقه وجود دارد بدین سبب نسبت به اجتناب از تردد و اسکان در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها سفارش می شود.

در ادامه با اشاره به تداوم حاکمیت بادهای ۱۲۰ روزه آمده است: این وضعیت امروز (۱۴ تیرماه) موجب خیزش گرد و خاک در استان های خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و شرق کرمان و به دنبال آن کاهش دید و کیفیت هوا می شود بدین سبب نسبت به احتیاط در تردد جاده ای و پرهیز از حضور در فضای باز سفارش می شود. این وضعیت جوی تا دوشنبه (۱۶ تیرماه) تداوم می یابد.

در بخش دیگری از این هشدار به وزش باد نسبتا شدید اشاره شده و آمده است: از امروز تا دوشنبه (۱۶ تیرماه) خیزش موقت گرد و خاک خصوصاً در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، جنوب سمنان، شمال و شرق اصفهان، قم و یزد پیش بینی می شود و احتمال لطمه رسیدن به سازه های موقت و گلخانه ها، احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی و اشیای سبک و شکستن سرشاخه درختان و کاهش دید افقی و کیفیت هوا وجود دارد. در این شرایط سازمان هواشناسی نسبت به محکم کردن سازه های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه ها و اتخاذ سایر اقدامات پیشگیرانه سفارش می کند.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، زمانی که سازمان هواشناسی هشدار زرد رنگ صادر می کند به معنای این است که پدیده ای جوی رخ خواهد داد که ممکنست در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از طرف دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع:

برچسب ها:, , ,