نوشدارو پس از مرگ سهراب آموزش نیروهای داوطلب اطفای حریق جنگل در دستور کار

بعد از فوت هفت تن از نیروهای مردمی داوطلب اطفای حریق، سرپرست دفتر آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها از برگزاری کلاس های آموزشی برای نیروهای داوطلب و سایر افرادی که در عملیات اطفای حریق های جنگلی مشارکت می کنند، آگاهی داد.

حسین میرزایی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه سازمان جنگل ها برمبنای سند اقدام یکساله مقرر است که در ۱۵۰ هزار نفر روز (واحد آموزش) برای افرادی که با منابع طبیعی در ارتباط هستند همچون بهره برداران، مجریان طرح های مرتعداری و همیاران طبیعت کلاس های آموزشی برگزار کند، اظهار نمود: باتوجه به اهمیت موضوع اطفای حریق از این تعداد ۲۰ هزار نفر روز فقط در زمینه اطفای حریق آموزش خواهند دید.

وی با اعلان اینکه سازمان جنگل ها دو مرکز آموزشی در کشور دارد، اشاره کرد: قسمتی از این کلاس ها به صورت مجازی و بخش دیگر به صورت عملی در عرصه های طبیعی برگزار می گردد چونکه قسمتی از مهارت های اطفا همچون نحوه استفاده از آتش بُر و دمنده باید به صورت میدانی آموزش داده شود. از طرف دیگر باتوجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور آموزش های حضوری در فضای باز و با رعایت نکات بهداشتی برگزار می شود.

سرپرست دفتر آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها افزود: سازمان جنگل ها علاوه بر این به دنبال آن است که حدود ۲۰۰ نفر را در کل کشور به صورت حرفه ای در زمینه اطفای حریق جنگلی آموزش دهد تا از ظرفیت این افراد بعنوان آموزش گر در استان های مختلف کشور استفاده گردد. این افراد به صورت تحصصی به کسانی که قصد شرکت در اطفای حریق را دارند، آموزش می دهند همین طور برای این کار از مدرسانی که آموزش های بین المللی دیده اند، کمک می گیریم.

به گفته میرزایی این برای اولین بار است که کلاس های آموزشی در سطح گسترده – به سبب وضعیت آتش سوزی های جنگلی – در کشور طی امسال برگزار می گردد اما قبل از این آموزش هایی را به صورت محدود برای نیروهای مردمی اطفای حریق داشتیم.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش ایسنا که چرا سازمان جنگل ها قبل از این به آموزش گسترده و حرفه ای افراد و نیروهای داوطلب اقدام نکرده بود، اشاره کرد: یکی از اهداف ما ایجاد ظرفیت آموزشی است که قبل از این نیز آموزش افراد به صورت محدود انجام می شد اما امسال باتوجه به گستردگی مناطق گرفتار حریق شده و افزایش حجم کاری، برنامه آموزش در اولویت سازمان جنگل ها قرار گرفته است.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، قبل از این پنج نفر از نیروهای مردمی داوطلب اطفای حریق جنگلی، جان خودرا حین عملیات اطفا از دست دادند همین طور طی یک ماه اخیر یک نفر از نیروهای اطفای سپاه پاسداران و یک نفر از نیروی هلال احمر جان خودرا در عملیات اطفای آتش در جنگل ها از دست دادند.