یک فعال محیط زیست تاکیدکرد لزوم افزایش قیمت کیسه های پلاستیکی

به گزارش باغ من با توجه اینکه برای اولین بار در کشور لایحه ای برای کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی تدوین شده است، یک فعال محیط زیست می گوید: بمنظور کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی لازم است سیاست های بازدارنده ای مانند افزایش قیمت کیسه های پلاستیکی اعمال و این اقلام تا حدی از دسترس عموم بیرون رود.

حسین عبیری گلپایگانی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه پلاستیک مشکلات زیست محیطی زیادی را به وجود آورده است، اظهار نمود: خیلی از پرندگان و حیات وحش به علت وجود اقلام و کیسه های پلاستیکی رها شده در طبیعت لطمه دیده و از بین رفته اند همین طور مواد پلاستیکی روز به روز برای بشر مشکل آفرین می شود بدین سبب لازم است تجدید نظر جدی روی کاهش مصرف پلاستیک صورت گیرد.

وی افزود: مصرف کیسه های پلاستیکی حدود ۳۰ تا ۴۰ سال پیش در ایران افزایش پیدا کرد که علت آن راحتی مردم و رعایت موارد بهداشتی بود چونکه پیش از آن از سرنگ شیشه ای برای تزریقات چندین باراستفاده می شد که به لحاظ بهداشتی مشکلاتی را ایجاد می کرد. هم اکنون افزایش مصرف پلاستیک می تواند تبعات زیادی را به همراه داشته باشد بدین سبب لازم است مصرف اقلام و کیسه های پلاستیکی را ساماندهی نماییم.

عبیری گلپایگانی با اشاره به اینکه با راه اندازی صنعت پتروشیمی در کشور، تولید فرآورده های نفتی همچون کیسه های پلاستیکی در ایران افزایش پیدا کرد، اظهار نمود: سه ایراد اساسی به فرآورده های نفتی وارد است. اولین ایراد این است که این فرآورده ها سلامت انسان ها را به خطر می اندازد و ماندگاری فرآورده های نفتی مانند پلاستیک در طبیعت یکی دیگر از این مشکلات است اما ایراد اصلی که آنها دارند، لطمه زیادی است که پلاستیک به بخش کشاورزی وارد می نماید.

وی افزود: اقلام و کیسه های پلاستیکی طول عمر زیادی دارند. ازاین رو احتمال دارد بر اثر گرما و سرما به مرور زمان خرد و ریز و به میکروپلاستیک تبدیل شوند اما تجزیه نمی شوند. میکروپلاستیک ها مانند عایق بین زمین و خاک فاصله می اندازد و موجب پیشگیری از نفوذپذیری آب درخاک می شوند بدین سبب اجازه نمی دهند هیچ گیاهی در خاک رشد کند.

این فعال محیط زیست درباره میزان مصرف کیسه های پلاستیکی در کشور اظهار داشت: حدود ۸۰ میلیون نفر در کشور زندگی می کنند و اگر هر خانواده را چهار نفر در نظر بگیریم ما حدود ۲۰ میلیون خانواده داریم که هر خانواده حداقل روزی سه کیسه پلاستیکی مصرف می کند. ازاین رو حداقل ۶۰ میلیون کیسه پلاستیکی در روز، یک میلیارد و ۸۰۰ هزار کیسه پلاستیکی در ماه و بیش از ۲۲ میلیارد کیسه پلاستیکی در سال در کل کشور مصرف می شود و اگر به همین روند مصرف کیسه های پلاستیکی ادامه دهیم با مشکلات جدی زیست محیطی و سلامت روبه رو خواهیم شد.

وی افزود: امکان بازیافت کیسه های پلاستیکی به علت نازک بودن آنها کم است همین طور کیسه های پلاستیکی به علت وزن کم با وزش باد می توانند کیلومترها حرکت کنند و به دریا، رودخانه و سایر زیستگاه ها منتقل شوند.

عبیری گلپایگانی همین طور با اشاره به اینکه یکی از معضلات اصلی مصرف و رها کردن کیسه های پلاستیکی ورود آنها به دریاها و اقیانوس ها است، خاطرنشان کرد: ورود اقلام پلاستیکی به دریاها و اقیانوس ها موجب از بین رفتن بخش زیادی از آبزیان شده است همین طور جزیره های شناوری از زباله های پلاستیکی به وسیله جریان همگرایی آب در اقیانوس ها به وجود آمده اند که کیلومترها قطر و چندین متر ارتفاع دارند.

این فعال محیط زیست در پاسخ به این پرسش ایسنا که چه اقداماتی برای کاهش مصرف پلاستیک باید صورت گیرد، اظهار داشت: چند مبادرت به صورت همزمان لازم است در زمینه کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی صورت گیرد. اولین اقدام این است که دولت باید در کاهش تولید ظروف و کیسه های پلاستیکی تجدید نظر کند و این مواد نفتی را بجای تولید ظروف و کیسه های پلاستیکی برای نسل های آینده باقی بگذارد.

وی افزود: مورد دوم این است که از مردم بخواهیم در مصرف کیسه های پلاستیکی دقت کنند و به خاطر سلامتی خود، محیط زیست و نسل های آینده مصرف اقلام پلاستیکی خودرا کاهش دهند و بجای استفاده از کیسه های پلاستیکی از کیسه های پارچه ای چندبار مصرف استفاده کنند.

عبیری گلپایگانی همین طور تصریح کرد: حالا به علت شیوع کرونا و لزوم رعایت موارد بهداشتی، مصرف اقلام پلاستیکی افزوده شده است. در صورت رفع خطر مبتلاشدن به ویروس کرونا می توانیم مصرف پلاستیک را کاهش دهیم و از جایگزین هایی مانند ظروف شیشه ای و کیسه های پارچه ای که می تواند چندین بار مورد مصرف قرار بگیرند، استفاده نماییم.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه حالا بیشتر مردم به این مساله آگاه هستند که استفاده از اقلام و کیسه های پلاستیکی برای طبیعت مضر است، اظهار داشت: مساله آگاهی مردم نسبت به مضرات استفاده از کیسه های پلاستیکی نیست بلکه مساله اصلی این است که هیچ کسی نسبت به کاهش مصرف اقلام پلاستیکی احساس مسئولیت نمی کند بدین سبب باید تمهیداتی اتخاذ شود تا مردم نسبت به این مساله مسئولیت پذیرتر شوند و در کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی خودرا مسئول بدانند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هزینه جمع آوری اقلام پلاستیکی از طبیعت و احیای زمین های کشاورزی وحشتناک است علاوه بر این ما باید با کاهش مصرف پلاستیک، طبیعت و نفت را برای نسل های آینده حفظ نماییم.

عبیری گلپایگانی در آخر ضمن بیان اینکه برخی معتقدند بجای استفاده از کیسه های پلاستیکی از پاکت های کاغذی استفاده شود، اظهار داشت: گرچه پاکت های کاغذی نسبت به کیسه های پلاستیکی زودتر در طبیعت تجزیه می شوند اما افزایش تولید پاکت های کاغذی موجب قطع شدن بیش از پیش درختان جنگل ها می شود بدین سبب بهتر است مردم نسبت به کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی مسئولیت پذیر باشند و در عین حال کاغذ بازیافت شود و مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

منبع: