مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس: خشکی بخشی از تالاب های فارس

به گزارش باغ من فارس مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به اینکه بخش عمده ای از تالاب ها در این فصل خشک است، اظهار داشت: بیشترین آبگیری در هفت برم مشاهده شده که حدود ۵۶ درصد از تالاب تا آخر مرداد آب داشته است و تالاب برمشور ممسنی هم ۲۵ هم درصد آب دارد.
حمید ظهرابی سه شنبه ۱۱ شهریور در یک نشست خبری که به شکل ویدئو کنفرانسی برگزار شد، با اشاره به تأثیر خشکسالی های یک دهه گذشته فارس بر حیات وحش استان، از تاثیرگذاری اقدامات انجام شده در حفاظت از حیوانات وحشی خصوصا گونه های در معرض انقراض اطلاع داد و اظهار داشت: یکی از حیوانات در خطر انقراض که نسل آن در جهان منقرض شده، گورخر آسیایی است.
ظهرابی تصریح کرد: این گونه در خطر انقراض حیوانی، در ۲ نقطه از کشور شامل پارک ملی خارتوران شاهرود و بهرام گور نی ریز زندگی می کند و از ۱۳۰۰ راس این گونه حیوانی موجود در ایران، ۱۰۸۳ راس در فارس تحت حفاظت است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به اینکه در اثر مهاجرت طبیعی برخی از این گونه به کرمان رفته و در قرق مردمی منصور آباد سکنی گزیده است؛ اظهار داشت: هنوز گور آسیایی در این مکان زندگی می کند و این امید وجود دارد که جمعیت بیشتری از این گونه در خطر انقراض در آن منطقه پراکنده شده و خطر انقراض به حداقل ممکن برسد؛ اما گور آسیایی همچنان در لیست سرخ حیوانات در معرض انقراض قرار دارد.
ظهرابی با اشاره به اینکه گوزن زرد ایرانی هم از گونه های در معرض خطر انقراض و تحت مراقبت است، اظهار داشت: با عنایت به رشد کند این گونه حیوانی، حفاظت از آن اهمیت ویژه ای دارد و الان ۷۰ راس از آن در فارس شناسایی شده است.
او با اشاره به اینکه جمعیت این گونه در حال رشد است، اظهار داشت: برای آماده سازی و بازگشت این حیوان به زیستگاه اصلی ۳۰۰ هکتار از منطقه ی حفاظت شده ارسنجان فنس بندی شده اما این منطقه کوچک است و باید آنرا در زیستگاه اصلی اش رهاسازی کرد؛ با فراهم آمدن امکانات، باید ۳ هزار هکتار از جنگل های ارژن را برای بازگشت این گونه پرارزش حیوانی، حفاظت کرد.
این مقام مسئول از برخورد با تصرفات غیرقانونی در پناهگاه حیات وحش بختگان شهرستان استهبان و بهرام گور در شهرستان نی ریز اطلاع داد و افزود: سال جاری ۳۶۰ هکتار اراضی تصرف شده در پناهگاه حیات وحش بختگان باز پس گیری و در عرصه حیات وحش بختگان هم با دستور قضایی و مشارکت فرمانداری و منابع طبیعی و سایر دستگاهها این اراضی رفع تصرف شده است.
ظهرابی همینطور هرگونه تصرف اراضی منطقه بهرام گور در شهرستان نی ریز را غیرقانونی و دست اندازی به طبیعت دانست و اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست با جدیت جلوی این تصرفات می ایستد و تا بازگشت اراضی تصرف شده به منطقه و رفع کامل تصرف مبحث را پیگیری می کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به اینکه تصرفات اخیر منطقه بهرام گور از جانب فرمانداری شهرستان نی ریز و استانداری فارس در حال پیگیری است، اظهار داشت: این مورد تا روشن شدن کامل مبحث و بازگشت پلاک تصرف شده دنبال خواهد شد.
ظهرابی با اشاره به اینکه شخصی حدود ۳۰ هکتار اراضی را تصرف و مستثنیات در مجموعه بهرام گور تصرف کرده و قصد افزایش این تصرفات به ۶۸ هکتار را داشته است، اظهار داشت: کمیسیونی بدون حضور نماینده محیط زیست در ارتباط با این مورد تشکیل و در آن مستثنیات تعیین حدود و تصمیمات کارشناسی اتخاذ شده اما این امر با مخالفت شدید محیط زیست مواجه می باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس ضمن تاکید براینکه اجازه تغییر کاربری اراضی منطقه حفاظت شده بهرام گور داده نخواهد شد، اظهار داشت: واگذاری های سال های قبل هم قانونی نبوده و برپایه قانون، اراضی منابع ملی تحت حفاظت محیط زیست غیرقابل واگذاری است.
ظهرابی با تصریح اینکه اراضی واگذار شده هم باید به محیط زیست برگردد، اظهار داشت: افرادی که برای فعالیت اقتصادی در منطقه بهرام گور مجوز داده اند باید پاسخگو باشند؛ با پیگیری محیط زیست باغ های راه اندازی شده در این منطقه تخریب و رفع تصرف و دستگاه صادر کننده مجوز هم به پرداخت خسارت محکوم شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس همینطور با عرضه گزارشی از عملکرد سال جاری این اداره، اظهار داشت: در حوزه پایش و نظارت و مراقبت از صنایع ۴۱۰ مورد اخطار رفع آلودگی در ۵ ماه سال جاری صادر شده که این آمار در مقایسه با سال قبل مبین رشد قابل توجه است.
ظهرابی افزود: در این زمان سه مورد از واحدهای آلوده کننده محیط زیست تعطیل شدند و در ۱۲ مورد هم ناچار به پیگیری قضایی شدیم و مبحث آلودگی محیط زیست به مرجع قضایی ارجاع شد که برخی موارد اصلاح شده و واحدهای صنعتی به شرایط استاندارد برگشتند.
کشف سلاح و دستگیری شکارچیان غیر مجاز
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به مقابله با شکار و صید غیر قانونی در استان فارس اظهار داشت: سال جاری ۵۲۷ مورد مبادرت به شکار و صید غیر مجاز در استان شناسایی شده است.۶۷۲ نفر صیاد و شکارچی دستگیر شدند و از این افراد ۷۴ قبضه سلاح غیر مجاز کشف شد. همینطور ۷ سلاح جنگی و ۲۶۹ قبضه اسلحه مجوز دار هم کشف شده است.
ظهرابی همینطور افزود: ۳۷۳ مورد از گونه های علف خوار بزرگ جثه شناسایی در فارس شده اند که شامل قوچ جبیر و آهو و سایر علفخواران است. شیوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان درشهرستان بوانات و منطقه توت سیاه برخی حیات وحش را درگیر بیماری کرد و با تلاش همکاران، اقدامات بموقع، با اخراج دام های اهلی از منطقه، ضد عفونی کردن آبشخور، پایش منطقه، شناسایی لاشه ها و امحای بهداشتی آن این بیماری در ایام اول کنترل شد.

منبع: