حال محیط بان استان تهران خوب است

به گزارش باغ من مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن بیان اینکه حال محیط بان استان تهران که در حادثه بامداد امروز مورد برخورد گلوله شکارچیان قرا گرفت، خوب است درباره جزئیات این حادثه توضیح داد.

سعید محمودی در گفت و گو با ایسنا در تشریح خبر مجروح شدن محیط بان استان تهران در درگیری با شکارچی غیرمجاز اظهار نمود: شکارچیان غیرمجاز حاضر در منطقه حفاظت شده ورجین دو پدر و پسر بودند که از دامداران همان منطقه بودند که به فاصله چند ساعت بعد از حادثه به همت نیروهای یگان حفاظت محیط زیست و محیط بانان آن منطقه که به سرعت در پهنه ارتفاعات به دنبال این شکارچیان رفتند، دستگیر شدند و شکارچی به شلیک به محیط بان اقرار کرد.

وی افزود: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست و محیط بانان منطقه از مخفیگاه این شکارچیان در دامداری شان در منطقه حفاظت شده ورجین گوشت شکار هم کشف و ضبط کردند که البته مربوط به شکارهای پیشین آنان بود چونکه امروز موفق به شکار نشدند.

محمودی جزئیات این حادثه را شرح داد و اظهار داشت: ساعت دو صبح امروز محیط بان متوجه اقدام این دو نفر برای بالا رفتن از ارتفاعات به منظور شکار شد و حدود ۵ بامداد به محل شکارچیان در ارتفاعات رسید و در کمین آنان بود اما زمانی که شکارچیان متوجه حضور محیط بان می شوند فاصله میان آنها خیلی کم بوده و محیط بان و سربازی که همراه او بوده از فاصله ۱۰ متری به شکارچیان غیرمجاز ایست می دهند و شکارچیان بلافاصله آغاز به تیراندازی مستقیم با استفاده از اسلحه شکاری و گلوله چهارپاره می کنند که به زیر شکم و پای محیط بان برخورد می کند.

وی با اشاره به اینکه حالا حال محیط بان مصدوم خوب است، اظهار نمود: با هماهنگی هایی که در سطح استان از مقامات استان، هلال احمر، اورژانس، سازمان حفاظت محیط زیست، نیروی انتظامی انجام شد، این محیط بان به وسیله بالگرد به سرعت به بیمارستان منتقل شد و تحت یک عمل جراحی کوچک هم قرار گرفت و الان به بخش منتقل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن بیان اینکه تمام محیط بانان در سطح استان تهران دوره های آموزشی بدو خدمت را گذرانده اند، اظهار داشت: تمام محیط بانان استان تهران دوره های آموزشی شامل دوره های قانون به کارگیری سلاح، استفاده و نحوه نگهداری سلاح و مقابله با شکارچیان را گذرانده اند و این آموزش ها به صورت متداول هر سال صورت می گیرد. ازاین رو تمام محیط بانان استان تهران هنگام دستگیری و برخورد با متخلفان کاملا آموزش ها را رعایت و از قانون به کارگیری سلاح استفاده می نمایند.

خودداری محیط بان از شلیک مستقیم به شکارچی

وی افزود: خوشبختانه امروز محیط بان ما با عنایت به دوره ای که دیده بود مراعات شکارچی را کرد و گرچه می توانست به شکارچی شلیک مستقیم کند و به او صدمه برساند اما با عنایت به آموزش هایی که دیده بود از سلاح خود استفاده نکرد و مبادرت به شناسایی شکارچی کرد.

محمودی در انتها صحبت های خود ضمن بیان اینکه خلع سلاح و دستگیر شکارچی نشان دهنده آموزش های خوب محیط بانان است، اظهار داشت: لازم است از قوانین بازدارنده در مأموریت های محیط بانان در مقابله با شکارچیان استفاده گردد چونکه همین قوانین و آموزش ها سبب شد حادثه امروز به فاجعه ای بزرگ تبدیل نشود که در آن جان محیط بان یا شکارچی گرفته شود.

منبع: