آغاز مدیریت چرای دام در مراتع میانبند استان تهران

باغ من: رئیس اداره امور مراتع استان تهران از آغاز مدیریت چرای دام در مراتع میانبند استان تهران با به انتها رسیدن فصل چرای دام در مراتع ییلاقی خبرداد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا ایرج قاسمی با اشاره به اهمیت حفظ پوشش گیاهی و نقش بهادار آن در توسعه اقتصادی و اجتماعی اظهار داشت: بنا به لزوم حفظ منابع پایه آب و خاک و فراهم کردن بستر مناسب جهت تجدید حیات گیاهان مرتعی و بمنظور جلوگیری از تخریب و ارتقای اکوسیستم عرصه های طبیعی، این پروژه – که از اقدامات حفاظتی مهم در ایجاد تعادل دام و مرتع در عرصه های مرتعی به شمار می آید – در چارچوب طرح بهبود و اصلاح مراتع اجرا می شود.

وی مدیریت چرا در مراتع میانبند را بسیار با اهمیت دانست و اظهارکرد: به سبب اینکه مراتع میانبند هر ساله در دو نوبت یک دفعه در فصل بهار و هنگام کوچ عشایر و دامداران به مراتع ییلاقی و یکبار در فصل پائیز و هنگام کوچ دام ها به سمت مراتع قشلاقی مورد تعلیف قرار می گیرند، حفظ و احیای این مراتع از اهمیت بسزایی برخوردارست.

رئیس اداره امور مراتع استان تهران وسعت مراتع استان تهران را ۹۱۸ هزار هکتار اعلام نمود و اظهار داشت: از این مقدار ۳۶۸ هزار و ۶۹ هکتار جزو مراتع قشلاقی و ۵۴۹ هزار و ۹۳۱ هکتار جزو مراتع ییلاقی و میانبند است که ظرفیت مجاز چرای دام در این مراتع ۵۸۵ هزار و ۳۹۹ واحد دامی و تعداد بهره برداران ۵۵۸۲ بهره بردار است.

قاسمی اشاره کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین و مقررات مربوط به چرای دام در مراتع، با متخلف یا متخلفان برخورد قانونی خواهد شد و متخلفان به مراجع قضایی معرفی و پروانه بهره برداری آنان باطل می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران وی خطاب به مرتعداران و بهره برداران تاکید کرد: برمبنای بخشنامه صادره از طرف سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تمامی پروانه های چرای دام که تا آخر سال ۹۸ صادر گردیده است باید حداکثر تا آخر سال ۱۴۰۰منجر به طرح اجرایی شود. در غیر این صورت این پروانه ها فاقد اعتبار خواهند بود.

منبع: