قصد چین برای خنثی کردن انتشار کربن تا ۲۰۶۰

به گزارش باغ من شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین اعلام نموده است که کشورش می خواهد تا پیش از سال ۲۰۳۰ میلادی روند کاهش تصاعد گازهای گلخانه ای را شروع کند و از نظر تصاعد این گازها تا سال ۲۰۶۰ به سطح خنثی برسد.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، شی این برنامه را هنگام ایراد سخنرانی ویدئویی از پکن در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک شرح داد.
این تصمیم، گام قابل توجهی در نبرد ضد تغییرات اقلیمی تلقی می شود، به خصوص که چین با سهمی ۲۸ درصدی، جزو تولیدکنندگان بزرگ دی اکسید کربن در جهان است.
با توقف مذاکرات جهانی و تعویق کنفرانس “سی او پی ۲۶” تا سال ۲۰۲۱، انتظار زیادی برای پیشرفت در این حوزه در مجمع عمومی وجود نداشت.
با این وجود رئیس جمهوری چین با این اعلامیه مجمع عمومی سازمان ملل را غافلگیر کرد.
او از همه کشورها خواست روند بازسازی اقتصادی به دنبال همه گیری ویروس کرونا را با کمک برنامه های سازگار با محیط زیست دنبال کنند.
شی در ادامه اظهار داشت: هدف ما این است که انتشار دی اکسید کربن تا پیش از ۲۰۳۰ از نقطه اوج بگذرد و تا قبل از ۲۰۶۰ از نظر تصاعد کربن به سطح خنثی برسیم.
چین تا پیش از این می گفت تولید دی اکسید کربن این کشور حداکثر تا ۲۰۳۰ از نقطه اوج خواهد گذشت و اما از تعهد به برنامه ای بلند مدت خبر نداده بود.
تصاعد گازهای گلخانه ای چین در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ ادامه یافت و این در حالی بود که بیشتر جهان آغاز به کاهش مصرف سوخت های فسیلی کرد.
درحالی که بحران کووید-۱۹ در بهار سال جاری سبب سقوط ۲۵ درصدی انتشار کربن در چین شد اما تا ماه ژوئن با از سرگیری فعالیت کامل نیروگاه های زغال سنگ، کارخانه های سیمان سازی و سایر صنایع سنگین تصاعد گازهای گلخانه ای باردیگر افزایش یافت.
هر چند ناظران اعتقاد دارند که چین با بیان این برنامه در مقطع حاضر تلاش دارد از اکراه آمریکا در رسیدگی به مسئله تغییرات اقلیمی سود ببرد اما بیشتر ناظران موافقند که این اعلامیه گامی قابل توجه است، دست کم به این علت که چین نقش مهمی در تأمین مالی پروژه های سوخت فسیلی در اطراف جهان دارد.
در سال ۲۰۱۴، شی و رئیس جمهوری وقت آمریکا باراک اوباما در مورد تغییرات اقلیمی به توافقی غیرمنتظره دست پیدا کردند که همچون یکی از پایه های توافق اقلیمی ژانویه ۲۰۱۵ پاریس شد.
به گزارش بی بی سی، اعلامیه امروز همینطور خبر خوش بزرگی برای اتحادیه اروپاست که رهبران آن به تازگی رئیس جمهور شی را به برداشتن دقیقا همین گام بعنوان بخشی از حرکتی مشترک برای کاهش انتشار کربن ترغیب کردند و این نشان داده است که اقدامات جهانی برای مهار تغییرات اقلیمی به رغم تلاشهای دونالد ترامپ و ژائر بولسونارو (رئیس جمهوری برزیل) در دوره منتهی به نشست سال آینده سی او پی ۲۶ در گلاسکو زنده است.