از خطرات ازن بر سلامتی تا اقداماتی که باید هنگام آلایندگی آن کرد

باغ من: گاز ازن آلاینده ای است که طی چند سال اخیر تبدیل به یکی از آلاینده های هوا در ماه های گرم سال شده است و خطرات آن بر سلامتی کمتر از خطرات دیگر آلاینده های هوا نیست.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، گاز ازن از ترکیب سه اتم اکسیژن تولید می گردد و یک اکسید قوی کننده است. ازن موجود در سطح زمین برای سلامتی انسان، جانوران و گیاهان مضر است و از آن بعنوان آلاینده یاد می گردد. این گاز به صورت مستقیم در هوا منتشر نمی گردد بلکه توسط واکنش های شیمیایی بین اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار در حضور نور خورشید تولید می شود، از این رو میزان ازن در تابستان و در وسط روز بیش از سایر مواقع است. گازهای خروجی از تاسیسات صنعتی و نیروگاه ها، اگزوز موتور خودروها، بخارات بنزین و حلال های شیمیایی بعضی از منابع اصلی تولید آن هستند.

ازن چه خطراتی برای سلامتی دارد؟

ازن موجود در هوایی که تنفس می نماییم قابلیت صدمه رساندن به سلامتی را دارد، بخصوص در ایام گرم و آفتابی که به صورت معمول ازن به حد ناسالم می رسد حتی میزان نسبتا پایین ازن می تواند سبب بروز عوارضی بر سلامتی انسان بخصوص مبتلایان به بیماری های ریوی، کودکان، سالمندان و افرادی که در خارج از منزل فعال می باشند، شود. در مواجهه با این گاز کودکان در معرض بیشترین خطر هستند زیرا ریه های آن ها هنوز در حال رشد و احتمال بروز آسم در کودکان بیشتر از بزرگسالان است.

تنفس ازن همینطور می تواند انواع مشکلات سلامتی همچون درد قفسه سینه، سرفه، سوزش گلو و گرفتگی ریه را باعث شود. قرار گرفتن در معرض ازن به صورت مکرر و طولانی مدت ممکن است سبب تولید زخم دائم در بافت ریه و حتی سرطان ریه شود.

هنگام آلایندگی ازن چه باید کرد؟

در صورتی که غلظت ازن بالاتر از حد مجاز سلامت باشد، کودکان و بزرگسالان فعال و مبتلایان به به بیماری های ریوی مانند آسم باید از حضور طولانی مدت در فضای باز اجتناب کنند و در صورتی که میزان این گاز در شرایط ناسالم قرار گیرد بقیه افراد باید حضور خود در فضای باز را محدود یا در صورت نیاز متوقف کنند.

برخی از دستگاه های تصفیه هوای خانگی با تولید گاز ازن به تصفیه هوا می پردازند و با عنایت به خطرات ناشی از این گاز استفاده از این دستگاه ها سفارش نمی گردد.

حد مجاز ازن چه قدر است؟

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، از آنجائیکه گاز ازن یک اکسید کننده بسیار قوی است حد استاندارد آن ۰/۱۲۵ قسمت در میلیون(ppm) از حجم هوا است و اگر متوسط غلظت این آلاینده در ساعت کمتر از این مقدار باشد به لحاظ این آلاینده هوا سالم می باشد و اگر بیشتر بود به میزان غلظت، هوا را در شرایط ناسالم برای گروه های حساس، ناسالم بسیار ناسالم و خطرناک قرار می دهد.

برچسب ها: