رئیس منطقه حفاظت شده منطقه پرور مهدی شهر: ۳ چادر گاو بانگی در منطقه حفاظت شده پرور مهدی شهر برپا شد

باغ من: مهدیشهر – رئیس منطقه حفاظت شده پرور از برپایی سه چادر گاو بانگی و حفاظتی در این منطقه اطلاع داد و اظهار داشت: این اقدام همه ساله در جهت حفظ گونه باارزش مرال(گوزن سرخ) انجام می گردد.

عباس زارع در گفتگو با خبرنگار مهر، بابیان اینکه منطقه حفاظت شده پرور یکی از مهم ترین زیستگاه های گونه های شوکا و مرال به حساب می آید، اظهار داشت: همه ساله چادرهای گاو بانکی در جهت حفظ این گونه های پرارزش در فصل جفت گیری برای کنترل شکار غیرمجاز و پشتیبانی از حیاط وحش به صورت شبانه روزی در این منطقه برپا می گردد.
وی بابیان اینکه سه چادر طی یک ماه در مناطق جنگلی استان سمنان برپا خواهد بود، اضافه کرد: کارشناسان، گروه های مردم نهاد و علاقه مندان به همراه مأموران محیط زیست در این چادرها به صورت دوره ای مستقر می شوند تا محیط امن برای مرال فراهم گردد.
رئیس اداره محیط زیست مهدی شهر بابیان اینکه فصل جفت گیری مرال ها معمولاً از ۱۵ شهریورماه لغایت ۱۵ مهرماه است، اظهار داشت: در این زمان مرال های نر با صدای غرش و سپس تعقیب کردن همدیگر و نمایش شاخ و شاخ به شاخ شدن با مرال های نر دیگری که به قلمرو آن ها وارد می شوند، به شکلی مبارزه می پردازند تا برای تسلط قلمرو و هم چنین دوران جفت گیری با مرال های ماده آماده شوند.
زارع در ادامه خاطرنشان کرد: زیستگاه مرال، بزرگ ترین نوع گوزن، در رشته ارتفاعات البرز و ارتفاعات شمال استان سمنان و منطقه حفاظت شده پرور است و گاو بانگی اصطلاحاً در مورد فصل جفت گیری مرال ها به کاربرده می گردد.
وی اضافه کرد: با عنایت به اینکه در فصل جفت گیری گوزن ها کمترین توجه را به حفاظت از خود دارند بنابراین شکارچیان با صرف دانستن این مطلب با تولید صدایی شبیه صدای گوزن های نر، که معمولاً از ابزاری لوله مانند مثل شاخ کل بز استفاده می گردد توجه گوزن نر را به خود جلب می کنند گوزن نر با خیال اینکه گوزن نر دیگری وارد قلمرو او شده است به طرف صدا رفته و شرایط را برای شکارچی بی رحم آماده می کند تا او را به آسانی با شلیک گلوله هلاک کند.

برچسب ها: