چرا گورخرهای ایرانی به پارک کویر نرسیدند؟

باغ من: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ضمن عذرخواهی از تلف شدن تعدادی از گورهای ایرانی در یک پروژه انتقال، اظهار داشت: محیط زیست در روند بررسی عوامل موثر در این اتفاق ناگوار به هر عاملی برسد با آن برخورد می کند.
عباسعلی دامنگیر در گفت وگو با ایسنا، با ابراز ناراحتی از تلف شدن تعدادی از گورهای ایرانی در فرآیند انتقال از توران به پارک ملی کویر اظهار نمود: سازمان محیط زیست به صورت دقیق پیگیر دلایل تلف شدن این گورها است و تا حصول نتیجه نهایی با قاطعیت این روند بررسی را ادامه می دهد.
وی با اشاره به اینکه سه عامل احتمالی این حادثه از جانب محیط زیست در حال بررسی است اضافه کرد: اولین عامل، بحث نقش احتمالی داروهای بیهوشی در تلف شدن این گورها است که این مهم در حال بررسی است و دو عامل بیماری احتمالی گورخرها و خطای انسانی و سهل انگاری هم به صورت همزمان در حال بررسی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با اشاره به اینکه از نظر ما تلف شدن یک گونه هم قابل تحمل نیست خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلایلی این اتفاق افتاده و در فرآیند انتقال گورها که با مجوز رسمی سازمان انجام شده تعدادی از گورها تلف شدند.
وی با اشاره به اینکه تلف شدن حیات وحش در طرح های زنده گیری معمولا در سطح جهان و در هر انتقالی امکان پذیر و مسبوق به سابقه است اظهار داشت: یکی از گزینه هایی که در روند بررسی دلایل تلف شدن این گورها پیش روی ما بود احتمال مبتلا شدن به بیماری”شاربن” بود که یکی از بیماری های خطرناک می باشد.
گورهای تلف شده توران بیمار نبودند
دامنگیر از منفی بودن جواب آزمایش مرگ احتمالی گورها در اثر مبتلا شدن به این بیماری اطلاع داد و اضافه کرد: خوشبختانه جواب این آزمایش امروز منفی اعلام گردید و بنابراین تمرکز بررسی ها بر روی دو گزینه دیگر است.
وی با ابراز خرسندی از منفی بودن این آزمایش اظهار نمود: عدم بیماری این گورها و منفی بودن آزمایش به ما این اجازه را می دهد که این پروژه ملی انتقال گورها به زیستگاه پارک ملی کویر را ادامه دهیم.
دامنگیر از پیگیری جدی داروهای بیهوشی استفاده شده در این زنده گیری اطلاع داد و اضافه کرد: دامپزشکی پیگیر بررسی این داروها است چون که این احتمال وجود دارد که از دز بالایی در بیهوشی گورها استفاده شده باشد.
حساسیت به داروی بیهوشی عامل تلف شدن نخستین گور
وی از احتمال حساسیت گورها به داروی بیهوشی بعنوان یک احتمال دیگر نام برد و بیان کرد: تلف شدن یکی از گورها بطور قطع به علت حساسیت به داروی بیهوشی بوده است. البته این گور دو سه ساعت پس از بیهوش شدن تلف شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از احتمال سهل انگاری و خطای انسانی بعنوان دیگر عامل احتمالی در روند بررسی دلایل تلف شدن گورهای توران شاهرود نام برد و افزود: در مورد هم با جدیت در حال پیگیری است و به هر فردی برسیم با جدیت با آن برخورد می نماییم.
لغو حکم معاون محیط زیست و توبیخ رئیس اداره شکار
وی در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد برکناری معاون طبیعی این سازمان اظهار داشت: در نخستین گام معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کنار گذاشته شده است. ایشان خود هم قبول داشتند که اشتباهاتی صورت گرفته است. علاوه بر این رئیس اداره شکار و صید اداره کل طرح هم فعلا توبیخ کتبی شده است.
دامنگیر از نداشتن تجربه کافی در بحث انتقال بعنوان یک عامل مهم و موثر نام برد و اظهار داشت: این برای نخستین بار است که از تفنگ و بیهوش کننده برای زنده گیری در پروژه های انتقال و احیای زیستگاه ها استفاده می نماییم بنابراین نباید این فاکتور مهم را هم از نظر دور داشت. ضمن اینکه این پروژه هم از نظر تعداد حیات وحش منتقل شده هم کم سابقه بوده است.
وی از پروژه انتقال گورهای توران شاهرود به پارک ملی کویر در گرمسار بعنوان یک پروژه مهم ملی نام برد و اظهار داشت: همه اقدامات انجام شده در این طرح با هماهنگی سازمان محیط زیست و دامپزشک و تیم کارشناسی مورد وثوق و مجربی بوده است.
نقش احتمالی ناهمواری مسیر انتقال و قفس های تنگ
وی با اشاره به ناهمواری های مسیر انتقال از آن بعنوان یک عامل احتمالی موثر نام برد و اظهار نمود: متاسفانه مسیر انتقال از گرمسار تا پارک ملی کویر دارای ناهمواری های زیادی است ضمن اینکه باید در تهیه قفس ها هم دقت بیشتری می شد و قفس ها بزرگ تر تعبیه می شدند.
دامنگیر با اشاره به اینکه اگر سهل انگاری صورت گرفته باشد فرد خاطی به مراجع قضایی تحویل می گردد اظهار داشت: همینطور اگر در بحث داروی بیهوشی و میزان دز آن خطایی صورت گرفته باشد حتما با دامپزشک هم برپایه قوانین برخورد می گردد باآنکه دامپزشک این طرح از اساتید دانشگاه و از افراد مجرب و مورد تایید محیط زیست است.
وی در انتها با عذرخواهی از وقوع این اتفاق اظهار داشت: بنده بعنوان مدیرکل از عموم مردم، دوستداران محیط زیست، تشکل های مردم نهاد و مسئولان ارشد سازمان محیط زیست بابت این اتفاق عذرخواهی می کنم.
وی با اشاره به اینکه ۳۴ سال از انقراض گورخر ایرانی در پارک ملی کویر می گذرد اظهار داشت: این پروژه انتقال و احیای زیستگاه گور ایرانی در پارک کویر یک طرح ملی است و امید است با جدیت دنبال شود.