بابک برزویه به مهر پاسخ داد؛ عبور تصاویر هیرکانی از فیلتر یونسکو، اولویتمان ثبت جهانی است

باغ من: دبیر هنری نمایشگاه جنگل های هیرکانی ضمن توضیح فرآیند گزینش تصاویر این رویداد برمبنای پروتکل یونسکو، اولویت اصلی این رویداد را تحقق ثبت جهانی هیرکانی عنوان نمود.

بابک برزویه عکاس و دبیر هنری نمایشگاه عکس «جنگل های هیرکانی» درباره شرایط اعلام شده برای پذیرش آثار عکاسان در این رویداد به خبرنگار مهر اظهار داشت: بنده زمانی با این رویداد همراه شدم که برنامه ریزی ها صورت گرفته و قواعد برگزاری این مسابقه طراحی شده بود و برمبنای این قواعد هم ملاک اصلی انتخاب آثار پروتکل یونسکو در نظر گرفته شده است.
این عکاس با اشاره به سفر ارزیاب های یونسکو به ایران، افزود: در این سفر ارزیاب های یونسکو با عنایت به مستندات و تصاویر مقرر است درباره ثبت جهانی جنگل های هیرکانی به نام ایران تصمیم گیری کنند آن هم در شرایطی که کشور همسایه ما یعنی آذربایجان هم با سهم ۱۶ درصدی در این جنگل ها به دنبال ثبت آن به نام خود است.
دبیر هنری نمایشگاه عکس «جنگل های هیرکانی» در پاسخ به اینکه چرا برای عکس ها جهت دهی موضوعی در نظر گرفته شده است، بیان کرد: در این شرایط ما تصمیم گرفتیم تصاویری را در قالب نمایشگاه عکس بپذیریم و به نمایش بگذاریم که انطباق کامل با قواعد تعیین شده در پروتکل یونسکو داشته باشد. برمبنای این پروتکل هرگونه حضور انسان و تاثیرات انسانی اعم از دام و طیور اهلی می تواند نشانه دسترسی ساده انسان ها به این منابع و مناطق محسوب شود و طبیعتا پرونده ثبت جهانی را با مشکل مواجه می کند.

وی با تاکید مجدد بر اینکه «وقتی به دنبال ثبت جهانی هستیم باید پروتکل جهانی را هم رعایت کنیم» توضیح داد: مثال واضح این مساله تصاویر بسیار زیبای استاد محمد کوچک پور کپورچالی است که همه ما قاب هایی از آن مانند دختربچه ای را که گوسفندی در آغوش گرفته به یاد داریم. این عکس ها حتما پرارزش است اما به جهت حضور عامل انسانی منطبق با پروتکل یونسکو نیست و به همین دلایل در انتخاب آثار دست مان باز نبود. تصاویر بسیار زیبایی هم از این منطقه به دست مان رسید، اما ارائه بعضی از این آثار می توانست تناقض هایی را در نگاه ارزیاب های یونسکو به وجود بیاورد.
برزویه در انتها با ابراز امیدواری بابت رفع برخی شبهات به وجود آمده اعلام نمود: خود من تصاویری از جنگل های هیرکانی داشتم اما به جهت انطباق نداشتن با پروتکل یونسکو امکان عرضه آن وجود نداشت چونکه حساسیت هایی بالاخره در این زمینه وجود داشت که ما ناگزیر از رعایت آن بودیم.
مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس «ثبت جهانی جنگل های هیرکانی» با عنوان «هیرکانی سبز ازلی» فردا دوشنبه ۳۰ مهرماه ساعت ۱۶، با حضور حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، سید صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان، بهمن نامورمطلق مدیر گروه فرهنگ و هنر کمیسیون ملی یونسکو، عکاسان شرکت کننده در نمایشگاه و جمعی از میهمانان داخلی و خارجی این رویداد فرهنگی و هنری در تالار آبی کاخ نیاوران برگزار می گردد.
این نمایشگاه با اهداف ارتقای آگاهی های عمومی و جوامع محلی به منظور اهمیت حفظ جنگل های هیرکانی، تولید همبستگی ملی در امر حفظ و نگهداری منابع ملی، توجه به مقوله های زیست محیطی و منابع طبیعی، اهمیت پشتیبانی از منابع طبیعی ایران، ثبت مناظر بکر و تنوع زیستی مناطق جنگلی هیرکان، لزوم مشارکت جوامع محلی در مدیریت جنگل ها، برپا خواهد شد.