رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود: جشنواره گردشگری سفر به زیستگاه زاغ بور در بیارجمند برگزار می گردد

باغ من: شاهرود- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود اظهار داشت: هشتمین جشنواره گردشگری سفر به زیستگاه زاغ بور یکم و دوم آذر ماه در بیارجمند برگزار می گردد.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، حمید رضا حسنی پگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه هشتمین جشنواره گردشگری سفر به زیستگاه زاغ بور در بیارجمند برگزار می شود، اشاره کرد: این جشنواره به مناسبت روز جهانی پرنده نگری در ایام پایانی هفته آینده و در بخش بیارجمند برگزار می گردد.
وی اظهار داشت: این جشنواره گردشگری با هدف بازدید گردشگران از زاغ بور، پرنده بومی و انحصاری ایرانی که زیستگاه اصلی آن زیستکره حیات وحش توران شاهرود است، برگزار می شود، همین طور بازدید از گونه های حیات وحش پارک ملی توران و محور گردشگری گیور و دزیان همراه با اجرای موسیقی محلی و مراسم آیینی در کنار برپایی نمایشگاه عرضه صنایع دستی و سوغات همچون برنامه های این رویداد گردشگری می باشد.
رئیس میراث فرهنگی شاهرود با اشاره به اینکه زاغ بور یا زاغ کویری، پرنده ای از خانواده کلاغیان است اما تفاوت های زیادی با دیگر کلاغ ها و زاغ ها دارد، همچون زمین زی بودن به صورتی که حتی در هنگام احساس خطر باز دویدن را به پرواز ترجیح می دهد، اشاره کرد: از زاغ بور بعنوان جواهر کمیاب و نادر کویر یاد می کنند و این پرنده با زیبایی خاص خود یکی از قابلیت های گردشگری طبیعت منطقه شمرده می شود.
حسنی اظهار داشت: زاغ بور تنها در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی شرق و جنوب شرق ایران زندگی می کند و تنها پرنده بومی انحصاری (اندمیک) ایران است که در استان های یزد، خراسان جنوبی و به خصوص در جنوب شرقی استان سمنان در زیستکره حیات وحش توران شاهرود زندگی می کند.
وی اضافه کرد: بخشداری بیارجمند، نیروی انتظامی، اداره پارک ملی توران، دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای گیور و دزیان در برگزاری این جشنواره مشارکت دارند.

برچسب ها: