به دلیل آبگرفتگی شدید: اداره پارک ملی دز تخلیه شد، گوزن های زرد در سلامت هستند

باغ من: رئیس اداره پارک ملی دز اظهار داشت: به علت آبگرفتگی دراثر بارندگی های ۴۸ ساعت گذشته ساختمان این اداره به همراه تمام تجهیزات تخلیه شد.

رضا قپانچی پور درگفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار نمود: با عنایت به بارندگی دو روز گذشته و جاری شدن آب های سطحی از بامداد امروز اداره پارک ملی دز گرفتار آبگرفتگی شدید شده و تا حد زیادی زیر آب رفته است.
وی اضافه کرد: با عنایت به این شرایط ساختمان اداره به همراه تجهیزات ضروری توسط نیروهای اداره با استفاده از اسب تخلیه شد و تجهیزات و امکانات با اهمیت هم جابجا شدند تا خسارات بیشتری به وجود نیاید.
رئیس اداره پارک ملی دز عنوان کرد: با عنایت به رصد پیش بینی های هواشناسی، خوشبختانه از قبل یک تپه بلند برای گوزن های زرد ایرانی در محدوده پارک جانمایی شد و از این بابت نگرانی برای سلامت حیوانات وجود ندارد.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز رویشگاه جنگلی نیمه گرمسیری حاشیه رودخانه دز همچون زیستگاه های پرارزش پرندگان بوده که دارای میکروتالاب های منحصر به فرد و زیستگاه غنی انواع آبزیان و پرندگان است.
این پارک ملی همینطور زیستگاه گونه های مختلف جانوری بخصوص گوزن زرد ایرانی است که در ۱۵۰ کیلومتر از مسیر رودخانه دز امتداد دارد و از آن بعنوان تنها باقی مانده جنگل های گرمسیری جهان نام برده می شود.
میزان بارندگی در ۴۸ ساعت گذشته درسردشت ۹۰ میلیمتر، سطح شهر دزفول ۷۸.۳، اداره هواشناسی صفی آباد ۵۷.۱ و ماهور برنجی ۵۵ میلیمتر بوده است.
از ساعتی پیش دبی رودخانه دز کاهش یافته که دراین راستاروابط عمومی شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان با صدوراطلاعیه ای کاهش دبی رودخانه دز راموقتی دانست و از شهروندان خواست هنگام استقرار در حاشیه رودخانه دز مراقب باشند.
دراین بیانیه آمده: کاهش آب رودخانه دز بصورت موقتی بوده و جهت امداد رسانی به روستاهای پائین دست می باشد و در ساعات آینده افزایش جریان آب از سرگرفته می شود بنابراین همچنان از نزدیک شدن به رودخانه جدا خودداری شود.