اینجا قوها با خیال راحت فریاد می کشند بعلاوه فیلم

باغ من: این دفعه قوهای مسافر هستند که عامل جذب توریست برای سرخرودی های مازندران شدند بطوریکه هر روزه و خصوصاً در ایام پایانی هفته، جمعیت فراوانی از مسافران درون و برون استانی، خودرا به تالاب های این شهر می رسانند تا از نزدیک، زیبایی حضور این قوهای مهاجر را به نظاره بنشینند.
علاوه بر آن کسب و کار برای افراد محلی به راه افتاده است و مردم بومی با فروش محصولات خانگی همانند آش رشته و آش ترش، ترشی های خانگی و نان محلی، درآمد کسب می کنند.
شادی و نشاط از دیگر دستاوردهای ورود قوهای مهاجر به سرخرود است به گونه ای که گروه های مختلف مردم نهاد، ورزشکاران و خیران در کنار مسئولان در این محل حاضر می شوند و به آنها غذا می دهند.
در نگاه کلی باید گفت تالاب سرخرود برای قوهای مهاجر، گویی امن ترین جایی است که هر ساله آنرا برای گذران زندگی خود در فصل سرد سال، انتخاب می کنند.
علی محمد دعاگو، رئیس اداره محیط زیست شهرستان محمودآباد در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه از شروع آذر ماه امسال تابحال تالاب سرخرود از قوهای مهاجر میزبانی کرده اند، اظهار نمود: مهاجرت کمتر قوهای مهاجر به سرخرود به سبب وضعیت آب و هوایی و گرم تر بودن هوا بوده است.
وی اشاره کرد: جمعیت قوها بستگی به شرایط آب و هوایی منطقه زیستی آنها دارد؛ هم اکنون امسال بالغ بر ۵۰۰ بال قو به تالاب سرخرود آمدند، این در شرایطی است که در سال های گذشته تعداد قوها به ۵ تا ۱۱ هزار بال می رسید.
رئیس اداره محیط زیست محمودآباد با اشاره به اینکه پرندگان تا زمانی که احساس کنند در این منطقه امنیت و غذا وجود دارد، ماندگار می شوند، افزود: بیشترین اهمیت پرندگان برای انتخاب یک تالاب، تنوع زیستی آن بوده است. مطمئناً با فراهم کردن شرایط محیطی و زیستی مناسب برای حیات جانوران این پرندگان در سال های بعد باز به این منطقه مهاجرت می کنند.
دعاگو اشاره کرد: جهت پیشگیری از بازگشت قوها از سرخرود به سایر مناطق کشاورزی اطراف برای یافتن غذا، محیط بانان مستقر در منطقه نسبت به غذا دهی دستی به این پرندگان اقدام می کنند.
وی با اشاره به اینکه امسال ۳ نوع قو همچون فریادکش، کوچک و گنگ را در تالاب سرخ رود مشاهده شده است، اضافه کرد: تعداد قو فریادکش از گونه های دیگر بیشتر است، همین طور غیر از این قوها، انواع مرغابی، عقاب تالابی، چنگر، پرستو دریایی، کاکایی و ۵ فلامینگو باز در این تالاب مشاهده شد.
رئیس اداره محیط زیست محمودآباد اظهار نمود: وجود این پرندگان در زمین های این منطقه در هرچه حاصلخیزتر کردن آن مؤثر بوده و عموماً کشاورزان این منطقه از سم یا کود برای تولید برنج استفاده نخواهند کرد.
دعاگو در ادامه با تاکید بر اینکه تعداد قوها امسال به منطقه کم بوده اما حضور گردشگران پررنگ و مهربانی به پرندگان و دلبستگی به آنان برای مردم منطقه مشهود است، اظهار نمود: ورود سالانه قوهای فریاد کش از کشورهای روسیه و اسکاندیناوی به تالاب سرخرود موجب رونق هر چه بیشتر گردشگری منطقه در فصل زمستان شده است.
وی اشاره کرد: غذای این پرندگان گندم و ذرت است و این مواد غذایی با حمایت های مردمی و تشکل های غیردولتی و سمن های زیست محیطی خریداری و در اختیار محیط زیست قرار داده می شود.
گزارش از بهناز مقدس و حسین خادمی، خبرنگاران ایسنا
تدوین فیلم از حسین خادمی

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4