سازمان ملل: آلودگی هوا، قاتل خاموشی که سالانه میلیون ها قربانی می گیرد

باغ من: سازمان ملل متحد از آلودگی هوا بعنوان ˮقاتلی خاموشˮ نام برده است.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، بنابر گزارش این سازمان، سالانه میلیون ها نفر بر اثر آلودگی هوا جان خودرا از دست می دهند.
آلودگی هوا یکی از خطرناک ترین عوامل مرگ و میر انسان هاست. سازمان ملل متحد گزارش می دهد که سالانه هفت میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا به بیماری های کشنده گرفتار می شوند و جان خودرا از دست می دهند و ۶۰۰ هزار نفر از این قربانیان کودکان هستند.
“دیوید بوید”، کارشناس سازمان ملل می گوید: با وجود بیماری های همه گیر که بر اثر آلودگی هوا به وجود می آیند، این خطر آن طور که باید جدی گرفته نمی گردد.
او می افزاید: هر ساعت ۸۰۰ نفر بر اثر مبتلاشدن به سرطان، بیماری های مجرای تنفسی یا بیماری های قلبی که ناشی از آلودگی هواست، جان خودرا از دست می دهند.
این کارشناس آگهی می دهد که جدی نگرفتن این پدیده و درماندن در پیدا کردن چاره ای برای آن به معنای سلب حق ابتدایی انسان ها برای داشتن محیط زیستی سالم می باشد.
او می گوید که آلودگی هوا در همه جا وجود دارد و انسان ها در سراسر جهان امکان حفاظت از خود در مقابل خطرات آنرا ندارند. بنا بر این این وظیفه دولت هاست که هرچه سریع تر اقدامات لازم را برای کاهش این آلودگی انجام دهند.
بنابر گزارش دویچه وله، اکتبر سال قبل باز آژانس محیط زیست اروپا در گزارشی درباره خطرات آلودگی هوا برای شهروندان اروپا آگهی داده بود. بر اساس این گزارش، آلودگی هوا دلیل اصلی مرگ زودرس در بیشتر کشورهای اروپایی است. همین طور اساس این گزارش، داده های بیشتر از ۲۵ هزار ایستگاه اندازه گیری آلودگی هوا در سراسر اروپا بوده است.
سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام نموده که شهروندان کشورهای فقیرتر، قربانیان اصلی آلودگی هوا هستند و بیشتر از ۹۰ درصد از موارد مرگ ومیرهای ناشی از آلودگی هوا، نصیب کشورهایی خصوصاً در آسیا و آفریقا می شود که درآمد سرانه کم یا متوسط دارند.