ستاد واکنش سریع حریق در استان ها فعال می شود

به گزارش باغ من با ابلاغ معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، ستاد واکنش سریع حریق عرصه های طبیعی در ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها فعال می شود.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا حمید ظهرابی گفت: ستاد واکنش سریع حریق در سال ۱۳۹۴ تشکیل شده است و هر سال با آغاز فصل گرما و افزایش حریق در عرصه های طبیعی، این ستاد در استان ها آماده و فعال می شود.

وی ادامه داد: امسال با عنایت به بارندگی ها و تشکیل توده گیاهی مناسب در عرصه ها ریسک وقوع حریق بیشتر از سال های قبل خواهد بود اما با عنایت به اینکه روند افزایش دما در خیلی از مناطق کشور با تأخیر انجام می شود، پیش بینی می نماییم که فصل وقوع حریق ها دیرتر از سال های گذشته آغاز شود. با این وجود تعداد و ابعاد حریق ها می تواند خطرناک تر باشند.

به قول ظهرابی، اولین ابلاغیه برای فعال سازی ستاد واکنش سریع در اسفندماه به استان ها ابلاغ گردیده و الان مسئولان استان ها در حال فعال سازی و آماده سازی این ستاد هستند.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: فعالیت های این ستاد شامل اقدامات پیشگیرانه پیش از حریق، اقدامات هنگام وقوع حریق و اقدامات بعد از اطفای حریق است که بر مبنای چارتی که تعیین شده است، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مسئول ستاد و فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان هم مسئول اجرایی این ستاد است.

ظهرابی درباره امکانات و تجهیزات در اختیار این ستاد برای اطفای حریق هم اظهار داشت: طی هماهنگی هایی که با وزارتخانه های کشور، دفاع و جهاد کشاورزی همینطور سازمان هواشناسی انجام شده است، ۱۶ پایگاه در سراسر کشور مجهز به بالگرد و تجهیزات زمینی اطفای حریق فعال است که در کمترین زمان ممکن اقدامات لازم انجام خواهد گرفت.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: علاوه بر این طی تفاهمنامه با وزارت دفاع، تجهیز پنج فروند هواپیما به مخزن آب و تجهیزات اطفای حریق در دستورکار قرار گرفته است و در حال پیگیری برای تحقق آن هستیم.

وی ادامه داد: علاوه بر پایگاه ها و تجهیزاتی نظیر بالگرد، تجهیزات انفرادی نیروهای اجرایی شامل کوله پشتی اطفای حریق طی تفاهمنامه ای با وزارت دفاع به تعداد کافی تأمین شده و در اختیار استان ها قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه طبق پیش بینی ها، فصل حریق عرصه های طبیعی در استان های زاگرس نشین قبل از سایر نقاط کشور شروع می شود، اظهار داشت: از تمامی هموطنان درخواست می نماییم هنگام حضور در عرصه های طبیعی نکات ایمنی جهت پیشگیری از حریق این عرصه ها را رعایت نمایند و در صورت مشاهده حریق در عرصه های طبیعی، به سرعت به نزدیک ترین واحد محیطبانی یا شماره تلفنی که ستاد واکنش سریع استان مورد نظر اعلام نموده است، اطلاع دهند.